برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 29 بهمن 1397 در همه مناطق
-
4 پسندیده شده[quote name='fath' timestamp='1316288751' post='197307'] در مورد سرعت احتمالا اشتباه تایپی هست و شاید چهار و چهار دهم کیلومتر باشه که در غدیر هم همین حدود هست گراکه زیر آب فشار و اصطکاک آب بیشتر هست و سرعت بالطبع کمتر میشه. ظاهرا این زیر دریایی هم طرح پایش یه زیر دریایی دیگه از کره یا چین هست ولی خوب ایران معمولا تجهیزات اونها رو کامل عوض می کنه . کابر سلام ورودتون به سایت رو تبریک میگم. ببینید دوست عزیز این تحقیقات به اسم زیر دریایی و مرتبط با اون نیستن مثلا ممکنه یه تحقیق و تز دکترا در مورد فشار در اعماق آب شور استفاده شده باشه که عملا ممکنه در نگاه اول حتی زیاد ارتباطی هم به خود بحث تسلیحان نداشته باشه . اصولا در این نوع تحقیقات از تزهای دکترا و یا راسله های کارشناسی اشری استفاده میشه که استفاده چندگانه دارن مثلا در مورد یه حوزه مخابراتی دریایی که می تونه هر جایی استفاده بشه. به همین دلیل رد گیری و برآورد کار راحتی نیست چون سالی چندین هزار مقاله چاپ میشه.البته دشمن از روی برخی امور دیگه می فهمه قضیه چیه مثلا خریدها و یا مراودات نظامی و دیدارهای مسئولین ایرانی و.... جاسوسی از انواع ماهواری و.... بررسی طرح های مشابه و در عین حال بررسی توان علمی کشور و بودجه اوندر زمینه هایی چون تحقیقات و پژوهش و.... نهایتا یه جمع بندی می کنن و برآورد می کنن که آیا ایارن می تونه بر فرض فلان سلاح رو بسازه یا نه.که البته دقیق هم می تونه نباشه. کاپوت جان برای کلاس بالاتر از طرح دیگه ای استفاده شده. یه موضع دیگه اینکه فکر می کنم برداشت نویسنده مقاله و یا دوستان از موشک اشتباه باشه چراکه ارتفاع این زیر دریایی اجازه نمیده که مخازن پرتاب عمودی برای موشک داشته باشه(تازه اگر موشک عمود پرتاب موجود باشه در کشور و توان ساخت هم باشه چه خود موشک چه تیوب و....) و موشک های دریایی هم نمی تونن از لانچرهای شلیک اژدر شلیک بشن. به همین دلیل برداشت من از شلیک موشک موشکهایی چون اژدر هوت هست نه موشک دریایی. [/quote] باز هم سلام و با زهم بالا آوردن یه تاپیک قدیمی (الانه که مدیرا بریزن سرم) شرمنده ام برای بالا آوردن این تاپیکها اما همشون نیاز به توضیحاتی داشتن چند تا نکته: در باره سرعت زیر دریایی ها خیر گلم هیچ گونه اشتباهی رخ نداده، همه زیردریایی های دنیا سرعتشون در حالت غوص کامل بیشتر ازحالت شناوری در سطح آبه علتش هم به دو موضوع اصلی و یکی فرعی برمیگرده یکی نیروی آپ تراست فورس آبه و مهمتر و تاثیر گذارتر از اون چگالی آب ؛ خیلی مختصر که بخوام بگم نیروی پیش رانش همه شناور های پروانه دار در اثر نیروی عکس العمل پرتاب آب توسط پروانه به عقبه که در نقطه ای از شناوریا زیر دریایی و در قطعه ای بنام " تراست پد بلاک"( در همون تراست بییرینگ پس از شافت اصلی و در ابتدای پیشرانه)به بدنه منتقل شده و سبب حرکت یگان دریایی میشود حالادر زمان غوص باتوجه به برابر بودن فشار در تمامی جهتها این افزایش چگالی آب باعث افزایش جرم آب جابجا شده و درنهایت افرایش نیروی تراست میشود و نکته فرعی هم بحث کاویتاسیونه که هرچه عمق آب بیشتر باشه و فشار و چگالی بیشتر، پدیده کاویتاسیون در دورهای بالاتر اتفاق میوفته و به اپراتور اجازه میده تا از دورهای بالاتر پیشرانه استفاده کنه درباره اصطحکاک هم ؛ اصطحکاک در آب با اون چیزی که مد نظر شماست کمی (کمی که چه عرض کنم!!!!) فرق داره اونجا پدیده هایی بنام " ویک واتر" و " وت سورفیس " تاثیر خاص خودشونو دارن که جای بحثش اینجا نیست(مثلا در کشتیها و ناوهای بزرگ قسمت جلو و سینه یگان رو که زیر آب قرار داره و بهش" بال باس بو"میگن مثه قسمت سینه یگان در بالای آب که شبیه عدد هفت خودمون یا "V" انگلیسیهاست نمیسازن بلکه تقریبا شبیه دماغه زیردریایی هاست و به همون دلایلی که گفتم باعث افزایش سرعت و کاهش مصرف سوخت و .....میشه .) در باره عمق غوص کیلو کلاسها هم عدد خیلی بالاتر از اونیه که گفته شده در ابن سایت اما اجازه بدین من نگم در باره تعداد اژدر هم کیلوها 6 تا 533 م.م. در تیوب ها و 12 ذخیره و یا بجای اون دخیره ها مین حمل میکنن ، نه اینکه هم12 اژدرذخیره داشته باشن هم مین( تعداد مین بسته به توع و اندازه مینها متغیره) کلاس نهنگ تنها یک فروند ساخته شد و بعد پروژه برتر و سرتری پیگیری شد. نهنگ 4 اژدر533 م.م. در تیوب و تنها ؛ یا 2 اژدر در ذخیره داره( نه دو اژدر به ازای هر تیوب) یا مین کلاس غدیر هم فقط 2 تا اژدر پی تی 48 حمل میکنه و ذخیره هم نداره (درباره این نوع خاص اژدر خیلی حرفا دارم که متاسفانه وقتش نرسیده بگم و خود نیروی دریایی هم تنها در مانور ولایت 90 بود که به این اژدرها و شلیکشون اشاره کرد) کلاس غدیر به هیچ وجه بومی نبوده بلکه چند تای اولیش از کره شمالی اومدن ؛ بعد هم با حضور کارشناسای کره ای ما اقدام به مونتاژ چندتای بعدی کردیم(بنا به مسائل امنیتی از گفتن تعداد در هر مرحله معذورم) بعد خودمون شروع به کپی (یا به روایتی مهندسی معکوس!!!) اونا کردیم اما؛ میان ماه من تا ماه گردون .... تفاوت از زمین تا آسمان است!!!!! بین غدیرهای ساخت ما و کره شمالی یه دنیا فاصله افتاده، اگر شما ابتدا داخل یک میدجت کره ای و سپس یک میدجت ساخت داخل برین به هیچ وجه قبول نمیکنین که اینو از روی اون یکی برداشته باشن و کپی کرده باشن، در حد المپیک ارتقاشون دادیم( حتی اونایی که از کره اومدن) همه رو فول دیجیتال کردیم و براشون سامانه هایی گذاشتیم که کره ای ها خوابشو هم نمیدیدن درباره نیازهای ما به نوع کلاس زیر دریایی ها : باید مشخص کنیم برای چه هدف ، دشمن؛ کجا وچه منظوری؟ اگر هدف امریکا باشه و در خلیج فارس( چه برای شناسایی، چه نابودی و ضربه زنی و چه عملیات ویژه) بهترین و مناسب ترین گزینه مید جتهای کلاس غدیرن برای آمریکا در دریای عمان بهترین گزیته کباس کیلو هستش برای اسراییل و دریای سرخ بهترین گزینه کلاس کیلو و برای اعراب حاشیه خلبح فارس ، قوطی حلبی هم کا فیست (این شوخی بود اعرابو نباید دسته کم گرفت ،جدی میگم) برای آمریکا دراقیانوس اطلس نیاز به زیردریایی های سنگینتر از کیلو داریم(اونم ترجیحا اتمی) یه نکته دیگه متاسفانه مشاهده مسشه که گاها از زیردریایی های کلاس کیلو با عناوینی همچون: سنگین و فوق سنگین یاد میشه که به هیچ وجه درست نیست،در یگان رزم ما شاید در مقابل غدیر اونا فوق سنگین باشن اما در استاندارد بین المللی اونا زیردریایی های سبک تهاجمی دیزل - الکتریکی هستند ببینید شاید غظنفربا 60 کیلو وزن در آبادی خودشون بهش بگن غول!!!!!! اما در مسابقات و رویارویهای بین المللی باید بره روترازو و وزن بشه و در کلاس خودش وزنه یا مشت بزنه ، اونجا دیگه میره تو پر وزن و مگس وزن و ... بیاییم به خودمون و شخصیتمون و هویت کشورمون توهین نکنیم اگر ما همه 77 میلیونمون همه با هم داد بزنیم " کیلوکلاسها فوق سنگینن " کک دنیا که نمیگزه هیچ، کر کر و هر هر هم به ریشمون میخندن میگن مشک آنست که خود ببوید نه انکه عطار بگوید در توانایی خفن اونا شکی نیست و کسی هم انکارشون نمیکنه اما در کلاس جهانی " سبک" هستن و کاریش هم نمیشه کرد اگر عمری باشه میخوام یه مقاله توپ در باره میدجتهای کلاس غدیر بنویسم تا کرک و پشم از سر بعضیها بریزه تا بفهمن: فلفل نبین چه ریزه وانگهی دریا شود
-
2 پسندیده شدهسلام به این مقایسه که در اواخر دهه 70 شمسی ( 1377 ) صورت گرفته باید دقت بیشتری کرد آر .دی .33 آ.ال -31 اف اف-110 جی ئی .12 تی اف-30 پی 414 ای تومانسکی آر-29 بی پی نوشت : با تشکر فراوان از دوست بسیار عزیزی که این مقاله ارزشمند را سالهای دور در میلیتاری ارسال کردند .
-
2 پسندیده شدهجالبه اینم نظر سایت شبکه 54 هست در مورد نهنگ قدیر نهنگ و نهنگ کشیده http://www.network54.com/Forum/242875/thread/1307980908/last-1308122727/The+Pride+Of+Iran
-
2 پسندیده شدهاین سرعت مورد دارد در اکثر موارد سرعت زیر آب نصف روی سطح آب است این لیست کلاس های زیردریایی آمریکا است http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_submarine_classes_of_the_United_States_Navy به جز چند مورد که سرعت در زیر آب با روی سطح برابر است بقیه همه کمتر است آنهم با فاصله
-
1 پسندیده شدهاولین تصاویر از تست زمینی Sukhoi S-70 به گزارش خبرگزاری Interfax اولین ازمایشات زمینی جدیدترین پرنده ی بدون سرنشین کمپانی سوخو در تاریخ 28 ژوئن 2018 در پایگاه هوایی Novosibirsk انجام شد.این تصاویر که به تازگی درز پیدا کرده است Sukhoi S-70 ملقب به شکارچی (به روسی Okhotnik-B ) در حال تست های زمینی قبل از پرواز نشان میدهد.ظاهرا قرا است اولین پرواز این پروژه ی محرمانه ی روسها در سال 2019 صورت پذیرد.اولین بار درسال 2014 بود که ولادیمیر میخائیلوف مدیر تحقیقات هواپیماهای نظامی سازمان هواپیمایی روسیه (UAC) خبر از وجود چنین پروژه ای در شرکت سوخو را داد.تاکنون ویژگی های زیادی از این پهباد در حال توسعه دردسترس نیست ولی گمانه زنیها از حداکثر وزن برخواست 20 تن در این پهپاد را خبر میدهند که این موضوع آن را سنگین ترین پهپاد توسعه یافته در نوع خود نشان میدهد.در حال حاظر میزان آمادگی اولین نمونه پهپاد از این تصاویر دشوار است، زیرا مشخص نیست که آیا تجهیزات کامل بر روی پرنده نصب شده است یا خیر.به نظر هدف این پروژه ساخت یک پرنده بدون سرنشین با قابلیت های تصمیم گیری مستقل میباشد.چیزی که تاکنون مشخص شده در شکارچی از فناوری های مورد استفاده در پروژه ی T-50 (PAK FA) استفاده خواهد شد .کار بر روی "شکارچی" توسط PJSC زیرشاخه ی "شرکت سوخوی" تحت قرارداد وزارت دفاع روسیه، صادر شده در تاریخ 14 اکتبر 2011 انجام شده است. انتظار میرود پروژه در سال 2020 به بهره برداری برسد. می توان فرض کرد که این هواپیمای بدون سرنشین با توجه به ویژگی های آن با X-47Bمتعلق به Northrop Grumman مقایسه شودیعنی بتواند در شعاع 4000 کیلومتر عمل کند .
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم IDEX 2019 تقریبا تا 1 روز 10 ساعت دیگه نمایشگاه نظامی کشور امارات معروف به IDEX 2019 شروع به کار میکنه ، دوستان اخبار نمایشگاه رو در این تاپیک قرار بدهند. درباره IDEX نمایشگاه دفاعی بین المللی IDEX (INTERNATIONAL DEFENCE EXHIBITION) مهمترین رویداد دفاعی در سه حوزه هوایی ، دریایی و زمینی (TRI-SERVICE) در جهان است.IDEX تنها نمایشگاه و همایش دفاعی بین المللی در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که آخرین تکنولوژی های بخش های زمینی، دریایی و هوایی را به نمایش میگذارد. این یک محفل منحصر به فرد برای ایجاد و تقویت روابط بین دولت ها، پیمانکاران نظامی و نیروهای مسلح در سراسر منطقه است. حامی و موسس IDEX تحت حمایت شیخ خلیفه بن زاید آل نیهان، امیر امارات متحده عربی و فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات متحده عربی برگزار می شود و با پشتیبانی کامل نیروهای مسلح امارات متحده عربی سازماندهی شده است. مکان IDEX به صورت دوسالانه در مرکز نمایشگاه ملی ابوظبی (ADNEC) واقع در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی واقع شده است. نمایشگاه IDEX بیش از 133،000 متر مربع را به خود اختصاص می دهد. بخش های نمایشگاه 12 سالن نمایشگاه سر پوشیده 1100 تولید کننده و پیمانکار دفاعی محلی و بین المللی بیش از 35،000 مترمربع فضای نمایشگاه را از طریق 12 نمایشگاه برا عرضه محصولات و خدمات در اختیار دارند. نمایشگاه فضای باز نمایش های زنده IDEX همچنین فرصتی را برای نمایش تجهیزات و صنایع نظامی ارائه می دهد. نمایشگاه دفاع دریایی و گارد ساحلی (NAVDEX) NAVDEX به فن آوری دریایی، و گارد ساحلی و تجهیزات روز این حوزه تعلق دارد. نمایشگاه سیستم بدون سرنشین (UMEX) IDEX ۲۰۱۹ نمایشگاه دفاعی پیشرو در ارائه نسل بعدی فنآوری نظامی خواهد بود ، نسخه اول از نمایشگاه سیستمهای بدون سرنشین (UMEX). کنفرانس های دفاعی IDEX کنفرانس دفاعی IDEX با حضور تصمیم گیرندگان کلیدی از دولت ها ، ارتش ها و پیمانکاران دفاعی ، به شما این فرصت را میدهد تا در مورد بزرگترین چالشهایی که این صنعت با آن مواجه است و راهحلهای بالقوه آن آگاهی کسب کنید. دانلود کاتالوگ نمایشگاه دانلود کاتالوگ برنامه های نمایشگاه اخبار نمایشگاه گالری نمایشگاه پروفایل پیمانکاران و تولید کنندگان نظامی در این قسمت میتونید با صنایع نظامی و تولید کننده ها آشنا بشید ، بعضا کاتالوگ محصولاتشون رو هم گذاشتند
-
1 پسندیده شدهاین آلیاژها تو صنعت خیلی کاربردی هستن به نظرم صنایع دفاع باید بخش های غیرنظامی ایجاد کنه و اقدام به فروش این محصولات بکنه آلیاژهای inconel جز موارد مورد استفاده در صنعت و سیال ترش ( خورنده) است که جز موارد تحریمی است این محصولات بدلیل کاربری کم برای شرکت های خصوصی به صرفه نیستن که تولید کنه ولی برای بعضی در خواست ها نیاز دارن خب اگه یک مجموعه بیاد و این فناوری رو تحت لیسانس برای مشتری ها صنعتی و غیرنظامی تولید کنه سود اوری خوبی خواهد داشت چون هزینه تحقیقات و آزمایشاتش رو قبلا وزارت دفاع پرداخت کرده
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم زیردریایی خیس _ تر السابحات ( نمونه ی واقعی ) http://s9.picofile.com/file/8352353018/ال۱.jpg http://s8.picofile.com/file/8352353100/ال۲.jpg http://s9.picofile.com/file/8352353176/ال۴.jpg http://s9.picofile.com/file/8352353234/ال۳.jpg http://s9.picofile.com/file/8352353284/ال۵.jpg فلزات خاص ، آلیاژ ها و سوپر آلیاژ ها ( ی بومی شده ) باتوجه به ارزشمندی بالای نظامی فلزات به نمایش درآمده ی نمایشگاه ، ( مصلا ) بالاجبار از چند زاویه تصویر ثبت شد تا چیزی از نگاه دوستان عزیز مخفی نماند ، بنابراین اگر تکراری در تصاویر ارائه شده مشاهده شد ، عفو بفرمایید . در ضمن طبق گفتگویی که شکل گرفت صریحا" از ایشان سوال شد که مجموعه ی به نمایش در آمده ، در " مقیاس آزمایشگاهی " تولید شده و یا به " مقیاس صنعتی " در تولید رسیده ؟؟؟ جواب ایشان : به میزان نیاز صنایع نظامی تولید میشود . با عرض پوزش ، با توجه به نور سرد محیط و ضعف سخت افزاری حقیر ، تصاویر کیفیت در خور میلیتاری را دارا نمیباشد . http://s8.picofile.com/file/8352353876/ت۱.jpg http://s9.picofile.com/file/8352353968/ت۲.jpg http://s9.picofile.com/file/8352354026/ت۳.jpg http://s8.picofile.com/file/8352354084/ت۴.jpg http://s8.picofile.com/file/8352354142/ت۵.jpg http://s8.picofile.com/file/8352354150/ت۶.jpg http://s8.picofile.com/file/8352354226/ت۷.jpg http://s9.picofile.com/file/8352354250/ت۸.jpg http://s8.picofile.com/file/8352354418/ت۹.JPG http://s9.picofile.com/file/8352354568/ت۱۰.JPG http://s9.picofile.com/file/8352355042/ت۱۲.JPG http://s8.picofile.com/file/8352355250/ت۱۳.JPG http://s9.picofile.com/file/8352355400/ت۱۴.JPG http://s8.picofile.com/file/8352355584/ت۱۵.JPG http://s8.picofile.com/file/8352356050/ت۱۱.JPG http://s9.picofile.com/file/8352356584/ت۱۶.JPG http://s9.picofile.com/file/8352356700/ت۱۷.JPG http://s9.picofile.com/file/8352356800/ت۱۸.JPG http://s8.picofile.com/file/8352356868/ت۱۹.JPG پ ن این مطلب اختصاصا" برای (( سایت وزین میلیتاری )) تهیه شده و بازنشر آن منوط به درج نام " میلیتاری " میباشد . مدیران محترم در صورتی که تصاویر ارزش انتقال به گالری سایت را دارا میباشد ، منتقل بفرمایید . متشکرم
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم بلاروس در انتظار تحویل جنگنده های برتری هوایی Su-30SM در چند ماه آینده ، برای تکمیل ساخت شبکه دفاع هوایی روسیه نیروی هوایی بلاروس برای تحویل گرفتن جنگنده های برتری هوایی Su-30SM ( نسل 4+) در سال 2019 برنامه ریزی کرده است. Su-30SM یک نسخه طراحی و توسعه یافته بر مبنای Su-27 فلانکر می باشد که مجهز به به روزترین آیونیک ، حسگر ها و سیستم های جنگ الکترونیک می باشد که بسیاری از این سیستم ها از سیستم های توسعه داده شده برای Su-35 نیروی هوایی روسیه ناشی شده اند که به جهت طراحی یک جنگنده برتری هوایی در سال 2014 وارد خدمت شده است. اگرچه Su-30 فاقد سیستم بردار رانش سه بعدی همانند Su-35 می باشد ، اما مجهز به سیستم بردار رانش دو بعدی است که توانایی مانور فوق العاده ای برای تقویت بقاپذیری در تمامی شرایط را به این جنگنده می دهد. مطابق گزارشات این جنگنده ها به همراه موشک های R-27ER و موشک هوا به هوای برد بلند R-77 تحویل خواهند شد که توانایی بالایی در رویارویی هوایی برد بلند را به نیروی هوایی بلاروس می دهد . دوازده فروند از این جنگنده تحویل نیروی هوایی بلاروس خواهد شد. جنگنده برتری هوایی Su-30 جنگنده Su-30 برای نیروی هوایی روسیه طراحی شده بود و صادرات آن به بلاروس تا حدودی منحصر به فرد است زیرا انواع صادراتی Su-30MKK و MK2 معمولا به مشتریان خارجی فروخته می شود. محدوده همکاری نزدیک دفاعی بین دو کشور جدا شده از شوری سابق ، موجب تسهیل در زمینه فروش 6 فروند انواع Su-30SM به قزاقستان نیز شده است. نیروی هوایی روسیه 60 فروند جنگنده Su-30SM از سال 2012 تا 2016 دریافت کرده است و در حال بروزرسانی این ناوگان هوایی تا کنون می باشد. این جنگنده های مسلماً جایگزین مقرون به صرفه تری نسبت به جنگنده های خیلی پیشرفته و گران قیمت Su-35 می باشند . Su-30SM اولین بار در یک میدان عملیاتی در صحنه سوریه دیده شده است ، که در کنار تعداد اندکی از جت های Su-35 مسلح به موشک های هوا به هوا به عنوان مکمل سیستم دفاع هوایی پیشرفته S-400 و S-300V4 با هدف جلوگیری از حملات احتمالی هواپیماهای غربی یا عرب علیه اهداف روسی در سوریه مستقر شده بود. جنگنده های برتری هوایی Su-27 نیروی هوایی بلاروس نیروی هوایی بلاروس قبلا جت های پیشرفته سنگین رزمی را که برای رویارویی ها هوایی طراحی شده بودند به کار می گرفت که شامل جنگنده رهگیر MiG-25 Foxbat در طی جنگ سرد و جنگنده برتری هوایی Su-27 Flanker می باشند. طبق گزارشات Su-27 شدیدا مورد استفاده در نیروی هوایی بلاروس بوده و بلاروس تنها و اولین کشوری که در سال 2012 بعد از 27 سال اقدام به بازنشستگی این جنگنده ها از خط اول خدمت نموده است . ناوگان جنگنده این کشور در حال حاضر متشکل از حدود 40 فروند انواع پیشرفته جنگنده MiG-29 در حال خدمت می باشند. این جنگنده به عنوان مکمل سبک تر Su-27 و Su-30 طراحی شده بود که فاقد شعاع عملیاتی ، حمل مهمات یا ارتفاع عملیاتی جنگنده های برتری هوایی و پیچیدگی های Su-30SM می باشد. با این اوصاف این جنگنده ها نقش مکمل موثر پلاتفرم های دفاع هوایی S-400 ، S-300 ، BuK-M2 و Tor را بازی می کنند. هنوز مشخص نیست بلاروس توانایی استفاده از Su-30SM را خواهد داشت زیرا هزینه 1 ساعت پرواز آن به طور قابل ملاحظه ای بیشتر MiG-29 است . با اینکه بلاروس بارها درخواست روسیه برای احداث پایگاه هوایی در خاکش را نپذیرفته است اما همچنان روسیه علاقه به تقویت توانایی نیروی های مسلح بلاروس برای دفاع از حریم هوایی و جلوگیری از حمله بلوک غرب از طریق سرزمین بلاروس در هر جنگی را دارد. مترجم : bigbang - فقط برای میلیتاری منبع : https://militarywatchmagazine.com
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا بحران دوم موشکی کارائیب ؟ به گزارش منابع خبری :دو فروند بمب افکن استراتژیک Tu-160 Blackjack نیروی هوایی فدراسیون روسیه پس از پروازی 10000 کیلومتری از پایگاه هوایی انگلس(Engels) و پرواز بر فراز اقیانوس اطلس و پس از دوبار رهگیری توسط جنگنده های ناتو در روز دوشنبه در فرودگاهی در نزدیکی کاراکاس به زمین نشستند. نکته حائز اهمیت این است که وزارت دفاع روسیه بیانیه ای در خصوص مدت استقرار این بمب افکن هاو تسلیحات آنها انشار نداده است و بعضی تحلیگر ها بر این باورند که این دو بمب افکن احتمالا حامل موشک های کروز هسته ای و یا موشک های کروز ضد کشتی اند . این دو بمب افکن اخیرا اقدام به پرواز گشتی ده ساعته ای بر فراز کارائیب با اسکورت و همراهی جنگنده های F-16 و Su-30نیرو هوایی ونزوئلا کرده اند. این سومین سری از این گونه پرواز های بمب افکن های Tu-160 است که در سال های 2003 و 2008 نیز به انجام رسیده بود. این اقدام واکنش شدید وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو را به دنبال داشته که در بیانیه خود اعلام کرد :(( "دولت روسیه بمب افکن های خود را به آن طرف دنیا به ونزوئلا فرستاده است . مردمان روسیه و ونزوئلا باید این اقدام را به صورتی که هست ببینند : دو رژیم فاسد در حال ولخرجی بودجه های مردمی و ساکت کردن و سرکوب آزادی و حقوق آنها . در حالی که مردم آنها در عذاب اند ".)) که این سخنان واکنش شدید دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین را به دنبال داشت " این یک حرکت غیر دیپلماتیک از طرف وزیر امور خارجه ایالات متحده است . این یک اتهام جدی به سمت دولت رروسیه است و ما بر این باور هستیم که این یک بیانیه مناسب نبود . در رابطه با هزینه های عمومی ما مخالف این امر هستیم . به علاوه این یک بیانیه نا بجا از طرف کشور است که با نصف بودجه نظامی خود توانایی سیر کردن آفریقا را دارد . ما به دنبال ادامه گفتگو ها با همکاران خود هستیم و امید به امادگی هرچه زودتر واشینگتن داریم." پ.ن: سخن ها نقل شده نظرات شخصی مترجم نیست. صرفا برای میلیتاری منابع:https://www.youtube.com/watch?v=OkbFkc3ykrI در دیدئو ببینید 2.http://www.thedrive.com/the-war-zone/25469/russian-tu-160-bombers-fly-10-hour-caribbean-patrol-from-venezuela-drawing-ire-from-u-s 3.https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/12/two-tu-160-bombers-flew-over-barents-sea-deployment-venezuela
-
1 پسندیده شدهسیستم دفاع فعال تروفی برای تانک های لئوپارد 2 جدیدترین همکاری مشترک شرکت رافائل و ارتش آلمان افشا شد. گزارش ها نشان میدهد آلمان قصد دارد تا تانک های لئوپارد 2 خود را به سامانه دفاع فعال تروفی شرکت اسرائیلی رافائل مجهز کند. مقامات آلمانی در رویداد بین المللی خودروهای زرهی که در لندن برگزار شد خبر این قرار داد مهم را تایید کردند. انتظار می رود بخشی از تانک های لئوپارد 2 ارتش آلمان تا سال 2022 به سیستم دفاع فعال تروفی مجهز شوند. البته مشخص نیست از بین تانک های لئوپارد 2A6M ، 2A6 و 2A7 در اختیار ارتش آلمان کدام مدل سامانه دفاع فعال تروفی را دریافت میکنند. علاوه بر این به نظر می رسد شرکت رافائل برنامه های برای نصب سیستم دفاع فعال تروفی بر روی پلتفرم 8x8 زرهی بوکسر نیز داشته باشد.
-
1 پسندیده شدهپگاسوس سوخترسان جدید آمریکایی اولین تانکرهای سوخترسان KC-46A Pegasus به عنوان جدیدترین دارایی تسلیحاتی نیروی هوایی استراتژیک آمریکا در پایگاه هوایی مک کانل واقع در کانزاس فرود آمد. در 25 ژانویه کادر پروازی مک کانل برای اولینبار دو فروند هواپیمای کی سی 46 ای پگاسوس سوخترسان را در پایتخت هوایی جهان تحویل گرفتند. سرهنگ جاش اولسون فرمانده ارشد واحد 22 ناوگان سوختگیری هوایی گفت: "امروز در تاریخ به عنوان یک پیروزی برای تیم مک کانل و نیروی هوایی آمریکا ثبت خواهد شد با این هواگرد می توان کل سیاره را لمس کرد." از آنجا که این پایگاه به عنوان اولین پایگاه عملیاتی اصلی در سال 2014 انتخاب شده است مک کانل خود را آماده کرده است تا اولین هواگرد جدید نیروی هوایی را تحویل بگیرد. پیمانکاران یک سالن نگهداری برای کی سی 46، خوابگاههای آموزشی فنی، برج کنترل ترافیک هوایی، و بسیاری از تاسیسات خاص دیگر را برای رسیدن پگاسوس ساخته اند. این پروژهها با بکارگیری کارگران کانزاسی و منابع محلی، 267 میلیون دلار برای اقتصاد محلی به ارمغان آورده است. کادر پرواز، شبیه سازی پرواز کی سی 46 را انجام دادهاند، اپراتورها بارگیری محمولهها را تمرین کرده اند و گروه تعمیر و نگهداری یک جدول زمانی آموزشی برای پروژه کی سی 46 طراحی کرده است. در طی کار با شرکت هواپیماسازی بویینگ، گروه تعمیرات و نگهداری مک کانل به مدت سه سال تکنیکهای جدید سفارشی را توسعه دادهاست و فرایندها را سادهسازی کردهاند. طبق اعلام بویینگ، مک کانل در ویچتا دو تانکر دیگر را در هفتههای آینده دریافت خواهد کرد. سپس پایگاه هوایی آلتوس 4 کی سی 46 را برای پشتیبانی از آموزش کادر پرواز تحویل خواهد گرفت. نیروی هوایی به زودی ارزیابی سیستمهای کی سی 46 را در سناریوهای عملیاتی واقع بینانهای را آغاز خواهد کرد. هواپیمای پشتیبانی نزدیک A-10 در حال سوختگیری از KC46-A در جریان آزمایش Milestone C که قبل از استفاده از آن در جنگ مورد نیاز است. همچنین اعتبارسنجی قابلیتهای سوختگیری کی سی 46 با بمب افکن بی2 هواگردهای ترابری سی 5 و جنگندهی اف 35 را ادامه خواهد داد. آزمایشهای قبلی شامل بمبافکن بی 52، هواپیمای کارگوی سی 17 و جنگندههای اف 15 ای و اف 18 بوده است. کی سی 46-ای پگاسوس یک تانکر سوخترسان استراتژیک است که توانایی جابجایی تجهیزات را نیز دارد. ترجمه شده توسط GHIAM/ صرفا برای میلیتاری منبع
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت همه دوستان گرامی آیا از این نوع تسلیحات به صورت هوا به هوا هم می توان استفاده کرد ؟ یا نوعی پدافند که محدوده حضور هواگردهای دشمن را هدف قرار دهد ؟
-
1 پسندیده شدهچنگال تیز عقابهای عربی با EMP طبق اعلام رسانههای اوکراینی، عربستانی سعودی در حال توسعه سلاحهای الکترومغناطیس (EMP) است که به اسلحه مایکروویو نیز مشهور است.. عربستان از تکنولوژی و دانش فنی اوکراین در ساخت این سلاح استفاده می کند. طبق گزارش خبرگزاری "پورتال ملی صنعتی" در تاریخ 21 ژانویه، اوکراین برخی از فناوری هایی را که در توسعه سلاح های الکترومغناطیسی کاربرد دارد برای کمک به عربستان سعودی، به آن کشور انتقال داده است. بنابر این گزارش، یک مقام دفاعی اوکراینی که نامش فاش نشده است گفته است: دفتر دولتی طراحی یوژنوی فناوری EMP را به شهر علوم و فناوری ملک عبدالعزیز (مدینة الملک عبدالعزیز للعلوم و التقنیة) انتقال داده است.این مقام دولتی همچنین از تحویل اسناد فنی برای یک ژنراتور پالس الکترومغناطیس/EMP توسط شرکت اوکراینی به عربستان سعودی خبرداده است. سلاح جدید می تواند با استفاده از امواج نامرئی مایکروویو یا الکترومغناطیس، مدارهای الکتریکی/الکترونیکی و شبکههای الکتریکی را از مدار خارج کند و بسوزاند. تنها یک حملهی EMP علیه یک کشور به وسعت ایران یا اسرائیل، اثرات ویرانگری روی آن دارد. انفجار EMP ممکن است خطر زیادی برای کسانی که در معرض آن قرار دارند نداشته باشد اما انفجار الکترومغناطیس، تلفنها، شبکههای برق، شبکههای ارتباطی، رایانهها، لپ تاپها، کارتهای هوشمند، الکترونیک خودرو، پمپهای سوخت، تجهیزات پزشکی، روباتهای صنعتی و هر آنچه که از ریزتراشهها یا مدار الکتریکی پیشرفته استفاده می کند را در معرض آسیبهای بسیار جدی قرار میدهد. اطلاعات پایهای از مهمات مایکروویو قابل نصب بر روی بمب KAB-500 به احتمال زیاد عربستان سعودی به توسعهی مدل اوکراینی که قابلیت اجرا بر روی بمبهای KAB-500 و MK-84 را دارند، علاقهمند هست. با توجه به گزارش اولیه دولت ایالات متحده در مورد یک حمله الکترومغناطیسی، انفجار EMP باعث از دست دادن فوری و همزمان بسیاری از فن آوریهای متکی بر توان الکتریکی و بردهای مدار کامپیوتر، مانند تلفنهای همراه و دستگاههای GPS در بخش نظامی و غیرنظامی میشود. ترجمه شده توسط GHIAM/ صرفا برای میلیتاری منبع
-
1 پسندیده شدهدرود به دوستان گرامی سایت globalsecurity.org مقاله ای دارد ( https://www.globalsecurity.org/military/world/iran/airforce-tech.htm ) در مورد اینکه ایران چگونه قطعات یدکی را تهیه می کند همچنین مرکز تحقیقاتی بازبینی تجارت راهبردی https://strategictraderesearch.org مقاله ای بسیار کامل و مستند به اسناد CIA و ... دارد به نام "تامکت و ماوس" (کنایه ای به داستان موش و گربه) که در نسخه پاییز 2017 انتشار یافته و به نحوه مبارزه با تامین قطعات برای نیروی هوایی و صنایع راهبردی ایران از طریق قاچاق از خاک آمریکا و ... پرداخته است. https://www.belfercenter.org/sites/default/files/files/publication/Salisbury - Tomcat and Mouse.pdf در این مقاله به قلم دانیل سالیزبوری (محقق برجسته مرکز تحقیقات Belfer) قسمتی از مصاحبه اکبر ترکان وزیر وقت دفاع در 1993 اشاره شده که در آن گفته "در وزارت دفاع اولویت اول ما تهیه قطعات یدکی است ، اولویت دوم ما تهیه قطعات یدکی است و اولویت سوم ما هم تهیه قطعات یدکی است که با توجه به تحریم و آمریکایی بودن وسایل ما بسیار سخت است." همچنین به مصاحبه فرمانده نیروی هوایی در همان سال اشاره کرده که گفته "ما درهمه زمینه ها از جمله قطعات یدکی، موشک ، آموزش خلبان و .... به خود کفایی رسیده ایم". با کنار هم گذاشتن این شاهکارها به این نتیجه رسیده اند که ایران برای سرپا نگاه داشتن ناوگان به قطعات وارداتی نیاز دارد. بعد از سال 2006 ، از 76000 قطعه تامکت، 10000 تا مخصوص این هواپیما و غیر قابل فروش در مناقصه ها اعلام شد. 43000 قطعه سخت افزار عادی تلقی شده و فروش آنها آزاد گردید و در مورد 23000 نوع قطعه دیگر فروش آنها منوط به شرایط خاص و بررسی بیشتر گردید. نکته جالب این است که در هر دو مقاله هیچ مورد معتبری از کشف قاچاق بعد از سال 2007 همزمان با تشدید تحریمها گزارش نشده است. به عبارت دقیق تر بعد از 2007 و به ویژه 2010 با ایجاد شدید ترین تحریمها در دوره اوباما ایران دیگر نتوانسته از آمریکا قطعه ای قاچاق بکند و با محاسبات خوش بینانه هم باید بعد از 2015 اثری از ناوگان تامکت قابل پرواز باقی نمی ماند. اما تامکتها کماکان پرواز می کنند فکور هم تست می کنند نکته ای که باعث شگفتی شده است. این نشان می دهد که بعد از 2007 اتفاقات خوبی در نیروی هوایی افتاده که اینها توانسته اند کماکان برخی از تامکتها را قابل پرواز نگاه بدارند و حداقل در نقش آواکس از آنها استفاده بکنند. به عبارت دیگر یا اوباما به نحوی راه ورود قطعات تامکت به ایران را باز گذاشته یا اینکه از سال 2007 به بعد ایران به دلیل هزینه سنگین خرید از خارج و مشکلات مبادلات تجاری خودش یک فکری برای نگهداری ناوگانش کرده است. در شهریور 95 حسین دهقان و در 31 مرداد 95 سورنا ستاری در مورد ساخت موتور توربوجت بیان کرده اند که ظرف 2 سال و حداکثر در کمتر از 3 سال موتور توربوجت با قدرت بیش از 20000 پوند (یعنی چیزی نزدیک به قدرت موتور توربوفن TF30با پس سوز (20900 پوند) و به نظرم حتی قویتر از موتور توربوجت J-79) در یکی از شرکتهای دارای تجربه زیاد در ساخت توربین تولید خواهد شد و گام بعدی تهیه موتورهای توربوفن خواهد بود که مدل سابسونیک آن برای هواگردهای مسافربری قاعدتا زودتر قابل دستیابی است تا مدل خیلی مشکلتر سوپرسونیک. تیمسار نصیرزاده فرمانده امروز و معاون وقت فرمانده نیرو هوایی در سال 1389: " ما امروز نسل جدید جنگهای F14 را در اختیار داریم که رادار آن توسط متخصصان داخلی خودمان ارتقاء داده شده است. از آنجا که ساخت این رادار توسط نیروهای خودمان صورت گرفته و اکنون نیز روی این جنگنده رهگیر نصب است، بنابراین مرتبا میتوانیم آن را ارتقاء دهیم و در کنار موتور آن، می شود گفت که این جنگنده نیروی هوایی، نسل جدیدی از آن هواپیمای قبلی است. وی همچنین با اشاره به توانمندیهای متخصصان نیروی هوایی در بعد ساخت قطعات موتور هواپیما، اظهار داشت: امروز حرکت خود را برای ساخت موتور هواپیما به طور کامل شروع کردهایم و به نتایج قابل قبولی نیز رسیدهایم که انشاءالله در موقع لازم، اطلاعرسانی میشود." به هر روی اگر تجمیع پروژه های موتور سازی مفید واقع شود و موتور توربوفن ملی با توان مشابه F110 (28000پوند با پس سوز و 16000 پوند خشک) به نتیجه برسد، آنگاه ایران کشوری است که موشکهای خاص خودش را تولید می کند، موتور خود را دارد، اویونیک خود را می سازد، بدنه هواپیما را می سازد، رادار هوایی می سازد (تا آن موقع) و طبیعتا باز سازی صفر تا صد جنگنده سانحه دیده یا انباری (بدون نیاز غیر قابل تامین از خارج) برایش میسر خواهد بود که هیچ ضعف سامانه های تولید توان در تامکت را هم می تواند برطرف بکند بعلاوه با تعویض ترانسفورمرهای هسته آهنی مبدل 18000 ولت 400 هرتز به 115 ولت سه فاز 400 هرتز، با ترانسفورمرهای سوئیچینگ هسته فریت چند صد کیلو از وزن هواپیما کاسته می شود و چابکی بهتری به آن می دهد که در نهایت می توان به جنگنده نسل چهاری رسید که توان قابل اعتمادی در حفاظت از کشور در مقابل جنگنده های بیگانه کشورهای همسایه را داشته باشد ضمن اینکه MTBF بهتری هم پیدا کرده و هزینه های نگهداری آن کاهش یافته است. تامکتها در نیروی دریایی آمریکا (احتمالا به دلیل شرایط دریایی مشکلات تشدید هم می شده است) مشکلات دیگری نیز داشتند از جمله نشت روغن هیدرولیک قابل اشتعال از سامانه بال متغیر. که منجر به ساخت این شوخی در نیروی هوایی آمریکا شده بود که اگر یک بدجنسی سیکر روغن هیدرولیک بسازد تامکت نیروی دریایی به زحمت خواهد افتاد. (می شود فهمید که آنجا بین نیروها حسادت هایی هست). اکوی رادار تامکت یک چیزی در حدود نصف یک B-52 بود و MTBF آن هم فقط شش ساعت. http://uupload.ir/files/b91q_tomcat_mtbf.png همچنین جانمایی جعبه فیوز در کابین عقب RIO را بسیار به زحمت می انداخت و معمولا او باید بدون اینکه بتواند ببیند، با دادن انعطاف زیاد به خود فیوز را تغییر وضعیت بدهد. این نشان می دهد که به موازات به روز رسانی یک طراحی صنعتی دقیق با مشاوره با کاربرهای با تجربه این هواپیما برای آن در نظر گرفته بشود تا نمونه ایرانی مشکلات کمتری نسبت به نمونه آمریکایی داشته باشد. علاوه بر اینها با اینکه تامکت توانایی پرواز در ارتفاع بالای 50000 پا را دارد ولی به دلیل اینکه به ارتش ما لباس مخصوص ارتفاع بالا هیچگاه فروخته نشد، چنین پروازی پر مخاطره خواهد بود. با توجه به پیشرفتهای برنامه فضایی کشور و این که ساخت لباس فضا نوردی در برنامه این سازمان بوده و قرار بوده تا 2021 لباس فضایی تولید بشود، شاید در به روز رسانی های آتی شاهد استفاده از نوعی لباس مخصوص ارتفاع بالا برای خلبانهای فانتوم و تامکت باشیم تا این کمبود نیز بالاخره روزی بر طرف بشود.
-
1 پسندیده شدهبه نظر میاد هوا اونجا خیلی خیلی خوب باشه بندر عباس شهریور ماه یا خدا البته شنیده هایم از امیر سیاری گویای این است که گرما اصلا بر ایشان اثر گذار نیست
-
1 پسندیده شدهتوسط وزارت دفاع صورت می گیرد: زیردریایی «فاتح» در هفته دفاع مقدس به نیروی دریایی ارتش ملحق میشود زیردریایی «فاتح» ساخت متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در هفته دفاع مقدس سال 96 به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق میشود.به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع؛امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به توانمندیهای متخصصان ایرانی در ساخت و طراحی تجهیزات دفاعی در عرصه دریا اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است که انشاءالله در هفته دفاع مقدس امسال زیردریایی «فاتح» را به طور رسمی به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل دهیم. وی افزود: این زیردریایی به لحاظ پیچیدگیهایی که دارد، جهت آمادهسازی و الحاق باید آزمایشهای مختلف و سختی را بگذراند و هماکنون این زیردریایی در حال گذراندن این آزمایشهاست. دریادار رستگاری با بیان اینکه این زیردریایی به لحاظ عملیاتی از قابلیتهای بسیار خوبی برخوردار است، عنوان کرد: زیردریایی «فاتح» تاکنون غوصهای بسیار خوبی داشته است و قابلیتهای عملیاتی آن در زمان الحاق توسط وزیر دفاع بیان میشود. پ.ن : انشالا که ایندفعه بدقولی نشود !
-
1 پسندیده شدهhttp://www.military.ir/forums/topic/25251-زیر-دریایی-کلاس-yugo-نیروی-دریایی-ارتش-جمهوری-اسلام/?p=326069
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهمدتهاست که از نهنگ خبری وجود نداشته واز شواهد و قرائن اینجور بر میاد که در داخل سیلوهای تولید ( اکنون تعمیر ) زیردریایی غدیر قرار داشته ! اما آخرین بروزرسانی های گوگل ارث طی 3-4 ماه اخیر نشان می دهد که نهنگ از داخل سیلو بیرون آورده شده و در داخل آب و کنار اسکله تاسیسات تولید/تعمیر پهلو گرفته !
-
1 پسندیده شده[quote name='elo' timestamp='1354945893' post='287060'] [quote name='arminheidari' timestamp='1354940851' post='287053'] [quote name='interceptor' timestamp='1316190684' post='196901'] [quote]به نظر شما چه عالی باعث میشه که سرعت این زیر دریایی در زیر اب بالا تر از سطح اب باشه؟ [quote]سرعت در سطح آب : 25 كیلومتر بر ساعت سرعت زیر سطح آب : 44 كیلومتر بر ساعت [/quote][/quote] نیروهای سطحی مثل surface tension و همین طور اثرات لایه مرزی . [/quote] این سرعت مورد دارد در اکثر موارد سرعت زیر آب نصف روی سطح آب است این لیست کلاس های زیردریایی آمریکا است [url="http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_submarine_classes_of_the_United_States_Navy"]http://en.wikipedia....ted_States_Navy[/url] به جز چند مورد که سرعت در زیر آب با روی سطح برابر است بقیه همه کمتر است آنهم با فاصله [/quote] ببخشید ولی من در پست قبلیم توضیح مختصری بابت بیشتر بودن سرعت زیر دریایی ها در زیر سطح آب با زمان شناوریشون دادم میشه گفت تقریبا همه زیر دریای ها مدرن و امروزی از این قائده پیروی میکنن (بنا به همون اصولی که گفتم) من توی لیست موجود امریکایی ها به چیزی متناقض بر نخوردم خوشحال مبشم اگه موردی پیدا کردین به بنده هم اطلاع بدین چون با مطالعات من نمیخونه و برام خیلی جالبه که پیگیری کنم همچین قظیه ای رو اگر خودتون هم کمی بیشتر دقت کنین همه زیردریای ها آمریکایی ها هم توی همون لیست دقیقا سرت در حالت غوص بیشتر از حالت شناوریه من بازهم چک کردم مورد متناقضی ندیدم [/quote] درست است چند مدل آخر همه این قاعده پیروی می کنند جالب است در جنگ جهانی دقیقا برعکس بود و زیردریایی های سرعتشان زیرآب به مراتب کمتر بود نیروی کشش سطحی هم همیشه بوده است یعنی طراحی جدید این تفاوت را ایجاد کرده است؟ یا بحث قدرت موتور الکتریکی آن زمان و این زمان فرق کرده؟ حالا زیر دریایی اتمی توانش در سطح و زیر سطح یکی است اما زیردریایی دیزلی در زیر آب با قدرت برق کار می کند مگر استفاده از لوله هوا روی سطح
-
1 پسندیده شدهببخشید ولی من در پست قبلیم توضیح مختصری بابت بیشتر بودن سرعت زیر دریایی ها در زیر سطح آب با زمان شناوریشون دادم میشه گفت تقریبا همه زیر دریای ها مدرن و امروزی از این قائده پیروی میکنن (بنا به همون اصولی که گفتم) من توی لیست موجود امریکایی ها به چیزی متناقض بر نخوردم خوشحال مبشم اگه موردی پیدا کردین به بنده هم اطلاع بدین چون با مطالعات من نمیخونه و برام خیلی جالبه که پیگیری کنم همچین قظیه ای رو اگر خودتون هم کمی بیشتر دقت کنین همه زیردریای ها آمریکایی ها هم توی همون لیست دقیقا سرت در حالت غوص بیشتر از حالت شناوریه من بازهم چک کردم مورد متناقضی ندیدم
-
-1 پسندیده شدهhttps://www.youtube.com/watch?v=Kj9m9Wy13Dg ژانویه 29, 2019: Clashes Between Pro-Iranian, Pro-Russian Forces اخبار جعلی شایعه درگیری نیروهایی تحت حمایت ایران و نیروهای تحت حمایت روسیه و کشتن صدها نفر
-
-1 پسندیده شده
-
-1 پسندیده شدهhttps://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/11/24/1946708/حمله-انتحاری-به-اتوبوس-حامل-نیروهای-سپاه-در-سیستان-و-بلوچستان-با-چندین-شهید-و-مجروح-اطلاعیه-قرارگاه-قدس طبق معمول