برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      46

    • تعداد محتوا

      9,419


  2. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      35

    • تعداد محتوا

      5,269


  3. Nattan

    Nattan

    Members


    • امتیاز

      34

    • تعداد محتوا

      294


  4. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      2,577



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 12 اردیبهشت 1401 در همه مناطق

  1. 5 پسندیده شده
    بسمه تعالی 182 سامانه مجید: تکنیکال ساخت صنعت تکنیکال ها در دوران اخیر به شدت مورد اقبال گروه های شوروشی و شبه نظامی قرار گرفته اند. از جمله دلایل عمده آن در درجه اول تحرک بالای این ادوات است که آنها را مناسب جنگ نا متقارن و نبرد در میادین ناهموار می کند و دوم ارزان تر و در دسترس تر بودن پلتفرم های تجاری که برای آنها استفاده می شود است. اما همین دلایل تحرک بالا، توان آفرود مناسب، سادگی تعمییر و نگه داری و هزینه های به نسبت کم موجب شد تا پس از آن ارتش های رسمی کشورها، از جمله حتی ارتش هایی که منابع مالی قابل توجهی در اختیار دارند، نیز به سمت استفاده از این ادوات سوق پیدا کنند. این مورد موجب شد که سطح فن آوری ساخت ازساخت کارگاهی به ساخت کارخانه ای و صنعتی ارتقا پیدا کند هر چند مفهوم پشت ساخت این تجهیزات کماکان ثابت بود. عمده ترین حوزه جغرافیایی که تکنیکال ها در آن به کار گرفته شده اند خاورمیانه می باشد، البته در برخی نقاط و درگیری های دیگر نیز این ادوات حضور قابل توجه داشته اند که از جمله آن می توان به Chadian–Libyan conflict در اواخر دهه 1980 اشاره کرد که در آن نیروهای چاد که تحت حمایت فرانسه بودند با اتکا به تکنیکال ها قوای زرهی لیبی را عقب زده و در جنگ پیروز شدند. تاثیر این تکنیکال ها در این درگیری تا آنجا بود که حتی این جنگ را “Toyota War” نامیدند. نیروهای چاد در این درگیری حدود 1000 نفر تلفات متحمل شدند و تعداد انگشت شماری از تکنیکال های آنها از بین رفت. در طرف دیگری اما ارتش لیبی بیش از 7000 نفر از نیروهای خود را از دست داد و در میان خسارات دیگر صد ها دستگاه از انواع ادوات زرهی و تانک هایش نابود شد یا به غنیمت گرفته شد. اما در کنار تمامی این توانایی ها و حسن شهرت ها تکنیکال ها ضعف های قابل توجهی نیز دارند. در نبود حفاظت مناسب و خلا امکانات شناسایی و آگاهی محیطی موثر، عمده ترین ضعف کاروان های تکنیکال را می توان در برابر حملات هوایی – جنگنده، پهپاد، بالگرد – دانست. اگرچه بسیار از تکنیکال ها به تسلیحاتی همچون zpu و zu-23 با ماهیت ضدهوایی مجهز هستند اما به دلیل نشانه روی چشمی که موجب عدم دقت کافی و ناتوانی در شب و یا شرایط آب و هوایی نا مناسب می شود و نیز برد و ارتفاع درگیری محدود این توپ ها به سرعت قافیه نبرد را در برابر تهدیدات هوایی واگذار می کنند. سامانه پدافندی مجدید، تکنیکال جدید ایران اما می تواند تا حد قابل توجهی ضعف نیروهایی را که توان تحرک شان مبتنی بر تکنیکال است را برطرف کند. این سامانه در یک پیکره بندی کامپکت ( جمع و جور) و کاملا پرتابل علاوه بر آنکه می تواند با لینک شدن به رادارها در یک جنگ شبکه محور به کار گرفته شود، با اتکا به تجهیزات الکترواپتیک خود نیز می تواند به کشف و رهگیری تهدیدات به صورت پسیو اقدام کند. هر یک از این تکنیکال ها می تواند آسمان نبرد را در دایره ای به قطر 16 کیلومتر برای هواگردهای دشمن و دیگر تسلیحات هواپایه همچون موشک های کروز ناامن کند در حالی که به دلیل متحرک بودن و عملکرد پسیو آن کشف و نابودی آن کار دشواری ست. از سوی دیگر به دلیل ارزان بودن به نسبت سامانه هایی چون TorM2 امکان به کارگیری آن در تعداد گسترده وجود دارد. در کنار نقاط قوت یاد شده ضعف هایی نیز در این سامانه وجود دارد. اول آنکه اگرچه در روی کاغذ هر سامانه توان مسلح شدن با 8 موشک AD-08 را داراست، اما در عمل به دلیل محدودیت های اقتصادی در عمل بسیار بعید است که هر سامانه با بیش از 4 موشک مسلح شود. در رزمایش پدافندی اخیر نیز به رغم حضور چند دستگاه سامانه مجید حتی یک سامانه به 8 موشک مسلح نبود. آنچنان که این مشکل هم از جهت اقتصادی و هم ضعف دانش در مورد میادین نبرد مدرن و هم عدم کفایت لازم در فرماندهی که منابع محدود را صرف موازی کاری های بی حاصل می کند، در دیگر سامانه های پدافندی دیگر ایران نیز دیده می شود: تجهیز آتش بارهای سامانه های مرصاد-16 و 3خرداد به لانچر های 3 فروندی، تجهیز سامانه 15 خرداد به تنها 3 لانجر 4 فروندی، در اینجا نیز به احتمال زیاد این قاعده با شدت بیشتری تکرار خواهد شد به نحوی که حتی سامانه های مجید مسلح به 4 موشک نیز چندان پرتعداد نبوده و عمده سامانه های عملیاتی به تنها 2 فروند موشک مجهز شوند. از این رو این سامانه ها (همانند عمده تجهیزات پدافندی ایران) اگرچه دربرابر تعداد محدود هواگردهای دشمن می توانند عملکرد درخشانی داشته باشند، اما در برابر حملات انبوه دشمن برای out number کردن آنها چندان به زحمت نمی افتد. سناریوی مشابهی در حملات اسرائیل به پایگاه های نظامی در سوریه مرتبا رخ می دهد، در هر حمله معمولا بین 8 تا 15 فروند موشک دلیله شلیک می شود، سامانه های پدافندی سوریه در بهترین حالت تنها چند فروند از موشک ها را نابود می کنند و باقی موشک ها هدف از پیش تعیین شده و حتی خود سامانه های پدافندی را نابود می کنند. در نتیجه در مورد سامانه مجید نیز اگرچه در بکارگیری در کمین ها و یا در برابر حملات محدود می تواند موثر باشد، اما عمده ترین ضعف آن در برابر حملات انبوه خواهد بود. دومین مشکل عمده این سامانه این است که در حال حرکت قادر به شلیک نیست که موجب می شود به عنوان یک تکنیکال از مزیت اصلی اش که توان تحرک قابل توجه بوده فاصله بگیرد. البته این مشکل به نظر به دلیل ضعف در استحکام و کیفیت وانت های به کار گیری شده است که موجب می شود نتوانند فشار ناشی از شلیک موشک را تحمل کنند، در حالی که در مورد هدف یابی و کنترل آتش در حین حرکت مشکلی وجود ندارد. از این رو در صورت استفاده بر روی یک پلتفرم توانا تر این مشکل قابل حل خواهد بود. اما چنانچه محدوده این بحث را از نبردهای زمینی به دامنه دریا بکشانیم و قایق های تندرو را به عنوان تکنیکال های دریایی در نظر داشته باشیم مشاهده می کنیم که این قایق ها نیز در برابر حملات هوایی ضعف عمده ای دارند و توان پدافندی محدودی که بر روی برخی از قایق های تندروی ایران با استفاده از توپ های پدافندی همجون zu-23 ایجاد شده همانند نمونه های زمینی شان در برابر تهدیدات هوایی چندان کاری از پیش نبرده و طعمه هواگردهای دشمن می شوند. تجهیز قایق های تندرو به نمونه دریاپایه سامانه مجید، به عنوان تکنیکال های دریایی که بخش قابل توجهی از استراتژی دریایی ایران را خصوصا در محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل می دهند. می تواند معادله پدافند دریایی را به طرز قابل توجهی دگرگون کند و تبدیل به سلاحی مهلک در برابر هواگردهای دشمن، خصوصا بالگرد ها و پهپاد ها باشد.
  2. 4 پسندیده شده
    تولد دوباره ی کاسکاول پس از گذشت حدود چهل سال خدمت کاسکاول برزیلی و خدمت آن در ارتش های 20 کشور دنیا از آسیا تا آفریقا و امریکا لاتین  بالاخره کمپانیEngesa تصمیم گرفته است تا این خودرو رزمی شناسایی با پیکربندی6x6 را بروز رسانی کند. کمپانی Engesa در نظر دارد با بروز رسانی کاسکاول با توجه هزینه کم و سادگی طراحی آن بتواند بازار فروش مناسبی برای به دست آورد.   البته بخشی از اهداف این پروژه افزایش طول عمر خدمت کاسکاول خصوصا برای ارتش برزیل است.ازجمله تغییرات اعمال شده بر روی کاسکاول  می توان به نصب یک محفظه اضافه ای در پشت بدنه اشاره کرد که محل جدید قرار گیری بسته قدرت کاسکاول می باشد. بسته قدرت جدید این خودرو شناسایی شامل یک پیشرانه  MTU 6R926 با قدرت 320 اسب بخار در کنارگیربکس اتوماتیک ZF  6HP504C  است. تجهزات جدیدی دیگری مانند سیستم های نظارتی وسنسورهای چند طیفی با قابلیت فعالیت در شب و روز ، فاصله یاب لیزری جدید، سیستم آگاهی از موقعیت که شامل 4 دوربین کامپکت، رادیو تاکتیکی هریس فالکون III و آنتن های ارتباطی مرتبط با  آن ، دستگاه مخابراطی داخلی جدید ، سیستم چرخش برجک الکتریکی-هیدرولیکی جدید ، سیستم ترمز و دیسک های جدید و سیستم های کنترل ارتفاع بر روی نسل جدید کاسکاول  نصب شده است. کاسکاول جدید نیز همانند نسل های قبلی خود  از توپ 90 میلیمتری بهره میگیرد.همچنین متخصصین شرکتEngesa به کاسکاول قابلیت شلیک موشک های هدایت شونده ضد زره MSS-1.2  را داده اند. کاسکاول EE9Uجدید قرار است توسط مرکز ارزیابی ارتش برزیل مورد آزمایش قرار گیرد ، به نظر می رسد وقتی این محصول جدید بتواند آزمایشات پیش رو را به خوبی طی کند توسط ارتش برزیل در تعدادی از یگان های نظامی به خدمت گرفته خواهد شد.     محفظه اضافه شده پشتی در سری جدید کاسکاول که محل قرارگیری بسته قدرت است - علاوه بر پیشرانهMTU  می توان  پیشرانه شرکت مرسدس بنر را بر روی EE9U نصب کرد.    
  3. 3 پسندیده شده
    هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار نسخه ارتقا یافته هویتزر 6x6 سزار مجهز به توپ 155میلمتری/ کالیبر 52 است. این سامانه توپخانه ای توسط شرکت فرانسوی Nexter Systems طراحی و تولید شده است. این نسخه از سزار برای اولین بار در نمایشگاه دفاعی DSEI لندن در سپتامبر 2015 رونمایی شد. هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار به شکل استاندارد براساس شاسی کشنده تاترا سوار است. اما در صورت نیاز مشتری شرکت نکستر میتواند این سیستم توپخانه ای را بر روی شاسی های کشنده 8x8 موجود در بازار مانند کشنده های رنو، مان ، سیسو و... سوار کرد. شرکت فرانسوی نکستر مفهوم نسخه جدید سزار را برای پاسخگویی به نیاز مشتری های جدید در استفاده از سیستم بارگذار نیمه خودکار جدید و افزایش طرفیت برای حمل مهمات و بارهای بیشتر توسعه داده است. سزار 8x8 می تواند در کمتر از 1 دقیقه آماده اجرای آتش شود و می تواند کمتر از 1÷ دقیقه زمان آماده حرکت و تغییر موقیت شود. این هویتزر خودکششی را میتوان به راحتی با هواپیماهای ترابری مانندIL76 ، C-130 و A400M جا به جا کرد. سلاح اصلی هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار شامل یک توپ 155میلمتری/ کالیبر 52 است که مشابه توپ نصب شده روی هویتزر 6x6 سزار است. حداکثر نرخ آتش این هویتزر 6 گلوله در دقیقه است. این هویتزر خودکششی می تواند در مجموع 30 الی 36 گلوله 155 میلی متری و خرج را حمل کند. در صورتی که نسخه 6x6 فقط 18 گلوله و خرج را در داخل خود جای میداد. حداکثر زاویه عمودی توپ 155 میلی متری +72 درجه است و حرکت 30 درجه به چپ/راست دارد. برای تثییت توپ در هنگام شلیک ، در پشت شاسی یک بیل هیدرولیکی قرار دارد که در هنگام اجرای آتش روی زمین قرار میگیرد. در شرایط اضطرایی این هویتزر میتواند حتی با توسط 2-3 نفر نیز عملیاتی باشد. دلیل این امر استفاده از بارگذار نیمه اتوماتیک برای قرار دادن خرج و گلوله در داخل توپ است. برای انجام فرایند بارگذاری مهمات هنوز به نیروی انسانی نیاز است اما با وجود بارگذار نیمه اتوماتیک نیروی انسانی انرژی کمتری را صرف بارگذاری مهمات میکنند و سرعت عمل آنها افزایش پیدا میکند. سیستم بارگذار نیمه اتوماتیک سزار 8x8 پیشرفته از نسخه نصب شده بر روی هویتزر 6x6 سزار است. حداکثر برد توپ سامانه سزار بین 4 تا 40 کیلومتر با مهمات استاندارد و 55 کیلومتر با استفاده از گلوله های VLAP (پرتابه توپخانه با برد بسیار بلند) است. در صورت نیاز به اجرای اتش مستقیم برد توپ در حدود 2 کیلومتر خواهد بود. هویتزر سزار 8x8 همانند دیگر هویتزرهای مدرن امروزی قابلیت اجرای آتش به شکل MRSI (لینک) را دارد. در صورت نیاز مشتری میتوان یک جایگاه سلاح کنترل از راه دور مجهز به مسلسل 7.62 میلی متر یا 12.7 میلی متر را بر روی کابین نصب کرد. هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار ترکیب تحرک پذیری بالا، اتوماسیون و ظرفیت حمل بالا است سزار 8x8 بر اساس شاسی کشنده تاترا T-815 8x8 با کابین غیر محافظت شده در قسمت جلوی خودرو و سیستم توپخانه ای در عقب طراحی شده است. کابین خدمه دارای 2 درب در هر طرف است. مهمات و خرج ها در جعبه های مهمات واقع در پشت کابین خدمه هر طرف شاسی کامیون ذخیره می شود. در صورت نیاز مشتری ، می توان کابین محافظت شده با سطح حفاظتی استاندارد STANAG 4569 سطح 3 ( مقاوم در برابر شلیک سلاح های کوچک 7.62x51mm شکافنده زره ) و استاندارد STANAG 4569 سطح 2 در برابر مین های و بمب های کناره جاده ای ( مقاوم در برابر انفجار 6 کیلوگرم TNT در زیر چرخ ها ) استفاده کرد. کابین خدمه می تواند در مجموع 5 سرباز متشکل از فرمانده ، راننده ، توپچی و 2 لودر را در خود جای دهد. تمام عملیات شلیک در خارج از هویتزر انجام می شود . بسته به میزان حفاظت زره و تجهیزات جانبی وزن سزار 8x8 از 28.4 تا 30.2 تن است. تصویر سمت راست شماره 1- بخش ذخیره سازی مهمات تصویر سمت چپ شماره2- بخش ذخیره سازی خرج شماره 3- پنل کاربری کامپیوتر بالستیک شماره4- بازو مکانیکی برای قرار دادن مهمات در داخل بارگذار شماره 5- بارگذار مهمات شماره6- بارگذار خرج کلیپی از نحوه کار کرد بارگذار نیمه اتوماتیک هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار : در صورت استفاده از شاسی کشنده تاترا T-815 8x8، سزار مجهز به پیشرانه دیزل 410 اسب بخار خنک کننده با هوا است. این خودرو می تواند با حداکثر سرعت جاده ای 90 کیلومتر در ساعت و 50 کیلومتر در ساعت در شرایط خارج از جاده حرکت نماید. حداکثر برد این هویتزر بیش از 600 کیلومتر است. سزار 8x8 قادر است روی شیب های تا 40٪ و شیب های جانبی 30٪ حرکت نمایید. تجهیزات جانبی استاندارد سزار 8x8 شامل یک سیستم کنترل آتش کامپیوتری و یک سیستم موقعیت یابی جهانی است/ سیستم ناوبری اینرسیاست. این هویتزر خودکششی همچنین به واحدهای قدرت کمکی، ابزارهای تعمیر و نگهداری (چرخ های یدکی ، وینچ و ...)، رادار سنجش سرعت دهانه توپ، دوربین تصویر ساز حرارتی ( برای هدف گیری در حالت اجرای آتش مستقیم)، نارنجک دودزا و... میتواند مجهز شود. نسخه سزار 8x8 قابلیت نصب تجهیزات جانبی بیشتری را به نسب نسخه 6x6 دارد. رادار سنجش سرعت دهانه توپ و دوربین تصویر ساز حرارتی در 14 مارس 2017 دانمارک هویتزر خودکششی سزار 8x8 را برای تبدیل شدن به سیستم توپخانه جدید ارتش سلطنتی دانمارک انتخاب کرد. هویتزرهای سزار ها 8x8 جایگزین هویتزرهای خودکششی M109A3 ساخت آمریکا می شود که در حال حاضر در خدمت ارتش سلطنتی دانمارک است. ابتدا دانمارک 15 دستگاه هویتزر سزار را سفارش داده بود که در تاریخ 11 اکتبر 2019 ، وزارت دفاع دانمارک قرارداد جدیدی را با Nexter برای خرید 4 دستگاه هویتزر سزار 8x8 دیگر امضا کرد. تحویل هویتزرهای سزار به دانمارک از سال 2021 تا 2023 ادامه خواهد داشت. در 30 سپتامبر 2021 ، وزیر دفاع چک ، لوبومر متنار ، قرارداد خرید 52 دستگاه هویتزر سزار 8x8 را با حضور فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه و مدیر عامل نکستر امضا کرد. با ثبت این سفارش بزرگ ، جمهوری چک سومین مشتری اروپایی و هفتمین کاربر سزار در جهان می شود. در مجموع با سفارش بیش از 350 دستگاه هویتزر سزار در فرانسه و برای صادرات ، هویتزر سزار به عنوان یک محصول موفق در بازار سیستم های توپخانه چرخدار شناخته می شود. همکاری بین نکستر فرانسه و صنایع دفاعی چک برای تولید هویتزرهای سزار سفارشی ارتش چک در حال توسعه است. به عنوان مثال شرکت تاترا جمهوری چک واقع شده است مسئول ساخت شاسی این هویتزر است. باقی شرکت های جمهوری چک مانند Excalibur، Explosia و STV در تولید و منتاژ هویتزرهای سزار در خاک جمهوری چک مشارکت خواهند داشت. شاسی کشنده تاترا T-815 8x8 هویتزر سزار 8x8 با استتار بیابانی که احتمال بازاریابی این محصول برای کشورهای خارومیانه و افریقایی را نشان میدهد نقل با ذکر نام میلیتاری بلامانع است منابع اصلی : 1 2
  4. 3 پسندیده شده
    برجک رزمی جدید برای کاسکاول شرکت برزیلی ARES Aerospace به عنوان نماینده شرکت Engesa در یک بروز رسانی جدید برجک رزمی بدون سرنشین TORC30 را بر روی خودرو شناسایی EE-9 نصب کرده است. برجک رزمی بدون سرنشین TORC30 که محصول شرکت ARES Aerospace می باشد مسلح به یک توپ 30 میلیمتری به همراه یک مسلسل هم محور 7.62 میلی متر است. در پشت این برجک رزمی 8 نارنجک دودزا 76 میلیمتری قرار دارد. برجک TORC30 می تواند به توپ 30 میلیمتری MK30-2 راین متال یا توپ 30 میلیمتری ABM مجهز شود. این برجک رزمی به دو دید مستقل برای فرمانده و توپچی مجهز است. توپچی و فرمانده می تواند به راحتی در شب و روز اهداف رو شناسایی کنند. برجک رزمی TORC30 به راحتی میتواند با سیستم های موشک ضد زره در صورت نیاز مشتری ادغام شود. سطح حفاظتی این برجک استاندارد OTAN STANAG 4569 سطح 2 را دارد و قابلیت ارتقا تا سطح 4 را نیز خواهد داشت. برجک TORC30 به لطف سیستم کنترل آتش و استابلایزر می تواند در طی حرکت خودرو نیز اهداف را شناسایی کند، آنها دنبال کند و با دقت بالا به سمت آنها شلیک کند. زاویه گردش عمودی توپ در برجک TORC30 به همراه سیستم کنترل آتش جدید به EE-9 اجازه خواهد به راحتی با هواگردها دشمن درگیر شود. در صورتی که مشتری از مهمات ترکش زا اسفاده نماید اثر گذاری EE-9 برای مقابله با هواگردها افزایش خواهد یافت. این برجک رزمی به سیستم هشدار قفل لیزری و سیستم شناسایی موقعیت آتش مجهز است. سیستم شناسایی موقعیت آتش این برجک می تواند موقعیت آتش سلاح های سبک، موشک های ضد زره و خمپاره ها را شناسایی کند. همچنین شرکت ARES Aerospace برای این بروز رسانی بر روی برجک TORC30 از جایگاه سلاح کنترل از راه دور ARES REMAX استفاده کرده است. جایگاه سلاح کنترل از راه دور ARES REMAX به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز است. علاوه بر بروز رسانی برجک شرکت ARES در بخش پیشرانه نیز بروز رسانی انجام داده است و پیشرانه EE-9 را تقویت کرده است. برخی منابع گزارش داده اند که عراق و لیبی از دارندگاه خودرو شناسایی EE-9 نسبت به تهیه این بسته بروز رسانی علاقه نشان داده اند. تصاویر منتشر شده از نصب برجک رزمی TORC30 بر روی EE-9 نشان می دهد شرکت ARES Aerospace برای نصب این برجک جدید مجبور شده است تغییراتی بر روی بدنه بخش حلقه برجک اعمال نمایید تا برجک TORC30 بتواند بر روی بدنه کاسکاول سوار شود.
  5. 2 پسندیده شده
  6. 2 پسندیده شده
    با سلام خیلی جالبه که از دوربین نقشه برداری توتال استیشن برای سازه ی اپتیک استفاده شده دمشون گرم .
  7. 2 پسندیده شده
    از موارد جذاب برای پهپاد غزه بمب های ناشناس اورده شده در تصاویر زیر است.
  8. 2 پسندیده شده
    تیزر و پشت صحنه تاپگان 2 !! Good morning... Aviators !! This is Captian Speaking ویدئوی زیر در مورخ 26 آبان 1401 بدستور سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ( ساترا ) حذف شد https://www.aparat.com/v/ZgJEu
  9. 1 پسندیده شده
    رونمایی از بدون سرنشین غزه 31 اردیبهشت 1400 رونمایی از دستاوردهای راهبردی سپاه در حوزه پهپادی و پدافندی
  10. 1 پسندیده شده
    روزنامه گاردین اخیرا مقاله غیرمنتظره و جالبی داشت که لندن و در راسشون جانسون و تراس به خاطر منافع انتخاباتی و مسائل داخلی هر کدوم سعی دارند با سوء استفاده از موضوع اکراین و تحت فشار گذاشتن زلنسکی مانع مذاکرات صلح بشند و اگر اکراین استقلال دونباس و کریمه را به رسمیت بشناسه (جالبه این تلویحا پیشنهاد گاردین) عملیات ویژه روسیه هم تمام خواهد شد ولی در حال حاضر تراس با گفتن جملاتی سطحی و ازار دهنده برای استراتژیستهای انگلیسی مثل "ما" تا پاکسازی کامل خاک اکراین از روسیه این جنگ را ادامه میدیم در واقع به شکل کاملا کودکانه در حال اظهارات غیرواقعی است که تنها منجر به تشدید جنگ و طولانی شدن اون میشه، چون هدف فانتزیشیون این هست که در یک جنگ نیابتی روسیه را پوزش را به خاک بمالند البته به صورت حساب اکراین و مردمش. البته باز جالبه در اعترافی قابل توجه اشاره کرده که هرکس در حال حاضر بخواد نقدی کنه به اظهارات و برخی عملکردها سریع با برچسب "عشق پوتین و ترسو و بزدل" مورد حمله قرار میگیره و مجبور به سکوت میشه.
  11. 1 پسندیده شده
    سامانه ی جدید پدافند هوایی با عنوان "صیاد تاکتیکی" دزفول مجید
  12. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز . ممنونم آرمین جان. احساس خود من هم این بود که در برخورد با تکفیری ها ، عموماً به جای پرداختن به ریشه ها و آبشخورهای فکری شون ، بیشتر به جنایات و سبعیت و وحشی گری اونها می پردازیم و جای خالی بررسی عمقی تر این جریانات احساس میشد. کاملا درست میگی و این مقوله هنوز خیلی جای کار داره. من سعی کردم (به دلیل اینکه برای دوستان مطالب تاپیک خسته کننده نشه) ، صرفاً به صورت گذرا و فهرست وار ، فقط و فقط به تاریخچه فکری اونها بپردازم. وگرنه جریانات تکفیری رو از زوایای جامعه شناسی ، روان شناسی ، اقتصاد سیاسی و ... هم باید بررسی کرد تا به درک درستی از اونها رسید. فصل نخست 2: تکفیر سابقه ای به قدمت تاریخ اسلام 2-3 : تطهیرگرایانی که خوارج نام گرفتند جنگ صفین در سال ۶۵۶ میلادی یعنی یک سال پس از قتل عثمان رخ داد. این جنگ ماه ها طول کشید و نیروهای امام علی(ع) و معاویه بارها میدان نبرد را ترک کرده تا در زمان دیگری نبرد کنند. سرانجام سپاه علی (ع) بر سپاه معاویه برتری می یابد. سپاهیان معاویه با بر سر نیزه قرار دادن قرآن ها خواستار داوری قرآن بین دو سپاه درگیر جنگ شدند. سرانجام امام علی(ع) و معاویه برای پایان دادن به درگیری تن به این حکمیت و داوری می دهند. در مفاد داوری صفین این نکته ضمیمه می شود که لقب امیرمومنان از حضرت علی سلب شود. برخی از همراهان امام علی با نارضایتی از این امر از او خواستند که حکمیت را منتفی قلمداد کند تا جنگ علیه سپاه معاویه هم چنان ادامه یابد. اما آن ها با پاسخ منفی علی(ع) مواجه شده و این امر باعث شد تا برخی از آنان جریان حکمیت را منطبق با قرآن ندانسته و از سپاه حضرت علی جدا شوند. جداشدگان از سپاه علی(ع) با نامهای مختلفی معروف شدند: از جمله «حاروریه» که این لقب آنها منسوب به منطقه جغرافی محل استقرارشان بود. لقب دیگری نیز که به آن شهرت یافتند «محاکمه» بود که آنها را به مخالفت شان با جریان حکمیت منتسب می کرد. اما معروفترین لقب شان تا به امروز «خوارج» است، به معنی کسانی که خروج یا طغیان کردند. آنها سپس در منطقه نهروان نزدیک بغداد کنونی متمرکز شدند و حملات و دست اندازی های مکرری علیه مسلمانانی که با آنها هم عقیده نبوده یا به آنها نمی پیوستند انجام دادند. جنگ معروف نهروان، که در آن لشکر علی ابن ابیطالب ، خوارج را شکست داد، در همین زمان اتفاق افتاد. خوارج به دسته های مختلفی تقسیم شده و مسلک هرکدام ، الزاما با دیگری یکی نبود: برخی از آنان معتقد بودند که حکومت بر مسلمانان تنها حق شخص زاهدی است که به امور دینی آگاه باشد. از این رو برخی خوارج را نخستین تئوکراتها یا طرفداران حکومت دینی نیز به شمار می آورند. خوارج نجدی اما بیشتر به مسلک آنارشیستی معرفی می شوند. همه دسته های خوارج اما ؛ به یک ویژگی شناخته می شوند و آن هم کافر شمردن مسلمانانیست که آنان را همراهی نمی کردند. فرقه ازارقه خوارج )منتسب به رهبر آنان نافع ابن ازرق( ، که خشن ترین گروه خوارج شناخته شده اند، حتی کسانی را که علیه دشمنان شان شمشیر نمی زدند هم کافر دانسته و از این رو ریختن خون شان را مباح و مال و ناموس شان را بر ازارقه حلال می شمردند. علی رغم کمبود منابع مستدل تاریخی، وحشتی که خوارج میان مسلمانان آن دوره به وجود آورده بودند به خوبی قابل تصور است. به عنوان مثال آن گونه که میدلونگ ذکر می کند، هنگامی که علی(ع) سپاه خود را برای نبردی مجدد با معاویه از کوفه راهی دمشق می کند، همراهان امام علی (ع) از او می خواهند که ابتدا با خوارج بجنگند تا آنان را از شر خشونت های دهشت بارشان رها سازد. علی(ع) بارها با خوارج نبرد کرد و در همه موارد پیروز شد. اما نه تنها نتوانست این پدیده را کاملا و برای همیشه از بین ببرد، بلکه این خوارج بودند که حضرت علی را هنگام نماز در مسجد کوفه به شهادت برساندند. معاویه که پس از حضرت علی به خلافت رسیده و از ثروت و در نتیجه توان نظامی و سپاهیان و امکانات بیشتری نسبت به علی(ع) برخوردار بود نیز بارها علیه خوارج جنگید. اما او نیز نتوانست این پدیده را کاملا و برای همیشه از بین ببرد. پدیده خوارج تا بعد از عهد اموی و تا اوایل عهد عباسی ممتد شد. سرانجام در قرن نهم میلادی بود که خوارج به تدریج در مذاهب دیگر اسلامی حل شده یا به مذهبی «نسبتاً» معتدل تر مانند اباضی های عمان تبدیل شدند. برخی پژوهشگران مانند جفری کنی «جنبش جهادگرا» در مصر را تماما براساس عقاید و سیاست های نشات گرفته از خوارج تحلیل میکند. برخی از علمای معاصر و غیرمعاصر ، محمد عبدالوهاب [پایه گذار مکتب معروف به وهابیت] را به دلیل شباهت های دکترین پیشنهادی او با دکترین خوارج؛ متهم می کنند که افکار خود را از آنها گرفته و کتاب های آنها را می خوانده است. اما خود جهادگرایان این گونه ادعاها را اتهام خوانده و آن را رد میکنند. قرائت سَلَفی از دین اسلام؛ مکتبی واضح است که فقها و رویکرد و دکترین خاص به خود را دارد. حال این که خوارج متعلق به برهه ای از تاریخ هستند و امروزه مذهب یا فقهی که به مذهب خارجی معروف باشد دیگر در میان مسلمانان وجود ندارد. (ان شاءالله در پست آینده با قرائت سلفی از اسلام و واضع آن یعنی ابن تیمیه آشنا خواهیم شد) ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  13. 1 پسندیده شده
    پیشرانه مهمات 155 mm از ابتدا به صورت کیسه ای طراحی شدند و هیچ وقت و در هیچ نمونه ای من پیشرانه دارای پوکه فلزی در 155 ندیدم
  14. 1 پسندیده شده
    این مطلب رو اینجا گذاشتم تا بصورت خلاصه فرق رادار پسیو و فعال رو بگم چون الان همه میگن رادار جوشن تابش الکترومغناطیس نداره که با توجه به شکل رادار این قضیه کمی بعید بنظر میرسه بنظرم این رادار ارایه فازی غیر فعال هست برای گزینه ارزانتر و کاربردی تر از این این رادار استفاده شده است چون رادار ارایه فازی فعال از نظر قطعات دارای گلوگاه های زیادی بوده که امکان تولید به تعداد زیاد رو با چالش روبرو میکنه کما اینکه حرارت بالایی هم تولید میکنه آرایه فازی، بر اساس جمع آثار امواج ارسال شده توسط مجموعه‌ای از آنتن‌ها می‌باشد. رفتار الگوی تابش آنتن، وابسته به چیدمان آنتن‌ها و میزان شیفت فاز در فیدر هر آنتن می‌باشد. از ویژگی‌های آنتن‌های آرایه فازی امکان دستیابی به پترن‌های دایرکتیو (لوب اصلی باریک) و تغییر جهت لوب اصلی آنتن می‌باشد. این امکان در رادار‌هایی که آنتن قادر به حرکت‌های مکانیکی نمی‌باشد، امکان اسکن کردن محیط وسیعی را فراهم می‌آورد. در فرکانس‌های بالا، برای اکثر انواع آنتن ها، الگوی تابش آنتن‌ها به شکل ایزوتروپیکنزدیک می گردد. برای حصول الگوهای تابش دایرکتیو، آرایه فازی نمودن، برای طیف وسیعی از انواع آنتن‌ها مفید می نماید. انواع از نظر حوزه عملکرد به‌طور کلی می‌توان فرستنده/گیرنده‌های آرایه فازی را به دو دسته تقسیم نمود. انواعی که اساس عملکردشان در حوزه زمان و بر اساس تاخیرهای زمانی می‌باشد و نوع دیگر در حوزه فرکانس. در حوزه زمان در این نوع آرایه فازی، اساس عملکرد بر روی تاخییرهای ایجاد شده در امواج ارسالی و دریافتی می‌باشد . در امواج با فرکانس‌های پایین، مانند دستگاه‌های فراصوت با پراب آرایه فازی، می‌توان این تاخییرها را در گیرنده به صورت نرم‌افزاری و در فرستنده به صورت تاخیر در ارسال پالس ها، ایجاد نمود و در فرکانس‌های بالای الکترومغناطیسی، این تاخیرها به کمک خطوط تاخیر و سویچ‌های دیودی، صورت می‌گیرد. انواع از نظر شیفت فاز آریه فازی ثابت در آرایه فازی ثابت، مقدار شیفت فاز در فیدر هر المنت، مقدار ثابتی داشته و در زمان طراحی و بسته به کاربرد و ویژگی‌های مطلوب کلی المان‌ها تعیین و طراحی می گردد. این دسته از آرایه‌های فازی در آنتن‌هایی با دایرکتیویته بالا با امکان حرکت مکانیکی، مطلوب می‌باشد. آرایه فازی پویا در آرایه فازی پویا، میزان تاخییرها در فیدر هر المنت، قابل انتخاب می‌باشد. این دسته از آرایه‌های فازی، امکان تغییر جهت لوب اصلی و شکل انتشار امواج با تغییر در تاخیر فیدرها امکان پذیر می‌باشد. این دسته از آنتن‌ها در سیستم‌های راداری هواپیماها کاربرد گسترده‌ای دارد. هزینه ی طراحی این سیستم‌ها نصبت به تمام انواع دیگر، بیشتر می‌باشد. انواع از نظر تقویت‌کننده آریه فازی پسیو(غیرفعال) در آرایه فازی پسیو، از یک تقویت‌کننده ی بزرگ برای تأمین توان همهٔ فیدرها استفاده می‌شود. در این حالت پس از دریافت امواج توسط المان‌ها باید برای هر المان شیفت اولیه حذف شود. آرایه فازی اکتیو(فعال) در آرایه فازی اکتیو، به ازای هر المان آنتن، یک تقویت‌کننده ی کوچک وجود دارد که به صورت یک پارچه با المان طراحی می‌شود. در نتیجه امکان کنترل توان خروجی برای هر المان به صورت جداگانه فراهم می‌شود.در این حالت پس از دریافت امواج توسط المان‌ها نیازی به حدف کردن شیفت اولیه‌ای که در حالت ارسال ایجاد شده نیست. زیرا خروجی هر کدام به صورت جداگانه قابل اندازه‌گیری است. انواع از نظر چیدمان آرایه فازی یک بعدی در این حالت المنت‌های فرستنده و گیرنده در یک ردیف کنار هم چیده شده‌اند. آرایه فازی دو بعدی در این حالت المنت‌های فرستنده و گیرنده در چندین ردیف کنار هم چیده شده‌اند. کاربرد نظامی در کاربردهای نظامی این آنتن‌ها قادر به سویپ و چرخش لوب اصلی پترن آنتن در زمان‌های بسیار کوتاه در حد چند نانو ثانیه بوده که امکان قفل بر روی تعداد بسیار زیادی از اهداف را فراهم می‌آورد. این امر به کمک رادارهای پسیو که نیازمند یک حرکت مکانیکی می‌باشند میسر نمی‌باشد. آنتن‌های آرایه فازی اکتیو به‌طور گسترده توسط ارتش‌های کشورهای پیشرفته بر روی هواپیماها و رزم ناوها و پایگاه‌های زمینی و متحرک به کار گرفته می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم این دسته از آنتن‌ها امکان باریک نمودن لوب اصلی آنتن می‌باشد که رزولوشن مکانی بهتری را فراهم می‌آورد.
  15. 1 پسندیده شده
    نکته ای که در مورد موشکAD-08 مطرح؛ انعطاف پذیری بالا آن است. در بحث هوا به هوا این موشک حرفی برای گفتن دارد. پهپاد کرار از کاربران این موشک در نسخه رهیگر میتواند باشد‌.کرار در گذشته از موشک آذرخش استفاده میکرد. آذرخش یا همان سایدوایندر تحویلی به ایران در نسخه زمین پایه برد ۴ تا پنج کیلومتر دارد. در نسخه پرتابی از کرار این برد به ۱۰ کیلومتر میرسید. حالا با موشک AD-08 در حالت زمین پایه به برد ۸ کیلومتر رسیدیم. خب مشخص است که در نسخه هواپایه چقدر افزایش برد خواهیم داشت. همینطور کرار میتواند تعداد بیشتری موشک هوا به هوا حمل کند.
  16. 1 پسندیده شده
    در رابطه با ماکت ناشناسی که چند وقت قبل از یک شناور در دست طراحی وزارت دفاع دیده شده بود میتواند مواردی را هم اکنون با قاطعیت بیشتر حدس زد. ممکن است در بخش انتهایی بجای سامانه مجید از ترکیب مشابه سامانه کمند زمین پایه استفاده شود. کمند در نسخه زمینی از موشک آذرخش بهره میبرد اما باتوجه عملکرد بهتر و مشابه موشکAD-08 بهتر است از سامانه مجید استفاده شود که قطعا باعث افزایش موشک های پدافندی و چابکی بیشتر خواهد شد مخصوصا حالا که مشخص شد سامانه های زوبین و مجید در زمین نیز با هم تلفیق میشوند. بنظر میرسد تونایی تلفیق و لینک شدن سامانه های نواب(زوبین دریایی) با مجید کار چندان دشواری نباشد. البته این فقط یک حدس است و ممکن بجای سامانه نواب نمایش داده شده سامانه برد بلند تری استفاده شود.
  17. 1 پسندیده شده
    خب اینم جناب زوبین اخوی زمینی نواب دریایی! یک حاضر غایب کنیم ببینیم کیا هنوز نیستند: عقاب و سپر گویا هنوز غایبند پ ن: صفحه زیر محفظه موشک نشون میده گرم پرتاب هست سامانه
  18. 1 پسندیده شده
    شکل کلی کنیستر بسیار شبیه به سامانه 9دی رونمایی شده است شاید 9دی بدوتا لانچ عمودی بود ولی پلتفرم تستی که براش در نظر گرفته شد سوم خرداد بود که فقط توانایی شلیک مایل رو دارد .بعد از موفقیت تستهای سامانه. تلار اختصاصی با لانچ عمودی براش در نظر گرفته شده که احتمالا از زیر سیستمهای سامانه سوم خرداد استفاده شده و دیش رادار با گردش 360درجه براش در نظر گرفته شده با مقایسه این تصویر بالایی و پایینی و تعداد خنک کننده ها به نظر سیستم یکی ست فقط چینش سیستمها به منظور جا دادن روی شاسی کشنده که جمع و جور تر نسبت به کشنده سوم خرداد هست و همچنین قرار دادن دیش گردان تغییر یافته در هر صورت تا بدست اومدن تصاویر لانچ موشک (شکل ظاهری موشک و نوع حرکتش)و سایر اطلاعات سامانه از طرف قرارگاه باید صبر کرد
  19. 1 پسندیده شده
    سلام، مشرق چند تا تصویر گذاشته است: https://www.mashreghnews.ir/photo/1266301/عکس-رونمایی-از-دستاوردهای-راهبردی-پدافند-هوایی-ارتش البته بهترین تصویری که تاکنون در دسترس است این است: https://t.me/Military_Tweet/2025
  20. 1 پسندیده شده
    به نام خدا AeroVironment Switchblade پهپاد موشکی با مداومت پروازی بالای قابل حمل (2020) یکی از شاخه های تکاملی حوزه سامانه های هواپیمای بی سرنشین (UAS)، مهمات با مداومت پروازی بالا (قابل حمل یا پرتاب از خودرو) است که برای خنثی سازی دشمنان طراحی شده است. راه حل AeroVironment که لیست بلند بالایی از محصولات پهپادی قابل اطمینان دارد، موشک دیرپای Switchblade است. Switchblade یک محصول جامع و قابل حمل توسط افراد یا نصب شده روی خودرو برای فعالیت جستجو و تخریب است. پهپاد Switchblade توسط تیوب پرتاب خود به پرواز در می آید و مجموعه کامل آن (پهپاد، تیوب پرتاب، محموله) در چند ثانیه در سطح گروه مستقر می شود (کارایی برابر در خدمت به نیروهای ویژه و پیاد نظام). وزن کل مجموعه 2.5 کیلوگرم است که به آسانی در یک کوله پشتی معمولی حمل می شود. یک دوپایه لولایی، هنگام اماده سازی از تیوب پرتاب حمایت می کند. اندازه کوچک، صدای عملیاتی نسبتا پایین و خروجی حرارتی کم به این پهپاد اجازه می دهد از هر دفاعی بدون شناسایی شدن عبور کند. طراحی این پهپاد بر بدنه تیوبی که تمام تجهیزات عملیاتی مربوط شامل موتور (نیرودهی به ملخ 2 پره)، مجموعه اویونیک و تجهیزات دوربین در آن قرار دارد، استوار است. 2 مجموعه بال اصلی در جلو و عقب برجسته شده و از آرایش بال دمی عمودی 2 تایی استفاده شده است. تمام بال ها لولایی هستند و در طی پرتاب، باز می شوند. پشتیبانی کامل از GPS و ویدئو های لحظه ای، این پهپاد را برای جستجو و رهگیری (SaT) و درگیری مناسب می کند. اپتیک های هدف گیری شامل دوربین های الکترواپتیکی دوگانه جلو و پهلو نگر به همراه یک دوربین با تثبیت کننده الکترونیکی در بخش دماغه با قابلیت چرخش و بزرگنمایی است. این امکانات بر دقت حمله می افزایند و هزینه خسارت را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. قابلیت wave off این امکان را می دهد که در صورت تغییر وضعیت حتی در آخرین لحظه ماموریت متوقف شود. Switchblade حدود 10 کیلومتر برد و 15 دقیقه مداومت پروازی دارد، حداکثر سرعت آن به 161 کیلومتر برساعت می رسد و سرعت پروازی آن 101 کیلومتر بر ساعت است. ارتفاع عملیاتی نمونه استاندارد، زیر 152 متر است که در نسخه های دیگر به 4572 متر رسیده است. این پهپاد، نسخه چند گانه نصب شده بر روی خودرو هم دارد که تا 6 عدد Switchblade آماده پرتاب با قابلیت بارگیری مجدد سریع و گزینه های قدرت مختلف (معمولی، خورشیدی) را حمل می کند. این مدل در صورت نیاز بر روی خودرو، کشتی و هواپیما نصب می شود و همان ماموریت های نسخه قابل حمل دستی را ارائه می دهد. در اکتبر 2020، AeroVironment، سلاح هوایی بی سرنشین ضد زره Switchblade 600 را معرفی کرد. در مارچ 2021، انگلیس به دنبال سفارش Switchblade، به اولین کشور خارجی استفاده کننده از این پهپاد تبدیل شد. در آوریل 2021، فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده متعد به خرید 600 عدد از مهمات با مداومت پروازی بالای شرکت AeroVironment از طریق قراردادی 26.1 میلیون دلاری شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2020 - تعداد فروند ساخته شده: 50 - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده (احتمالا) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیروهای ویژه (شناسایی عناصر و ماموریت های نیروهای ویژه/عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - قوای محرکه: 1 موتور گرداننده ملخ 2 پره در عقب بدنه، آرایش pusher - حداکثر سرعت: 161 کیلومتر بر ساعت - برد: 10 کیلومتر - تسلیحات: محموله ماژولار (مهمات پیشرفته نورثروپ گرومن) - نسخه ها: Switchblade (سری پایه)، Switchblade MPL (لانچر چندگانه شامل 6 پهپاد با قابلیت بارگیری مجدد سریع، برای استفاده روی کشتی، خودرو و هواپیما) منبع
  21. 1 پسندیده شده
  22. 1 پسندیده شده
    در خدمت نیروی سلطنتی عربستان سعودی با استتار خاکی بر روی  شاسی بنز Unimog U2450 chassis در رزمایش رعد شمال :         بر روی شاسی بنز نمونه ی دیگری هم بود که در نمایشگاه dsei 2015 نمایش داده شد :  
  23. 1 پسندیده شده
    [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/maz_537_l1.jpg[/img] طراحی و ساخت آن به سال 1960 باز میگردد که نیاز به یک کشنده قدرتمند جهت حمل ونقل سنگین نظامی به شدت احساس می شد.[color=green]MAZ 537[/color] رسما در سال 1963 وارد خدمت شد از این کشنده بیشتر به عنوان تانکبر استفاده میشود ولی میتواند به عنوان حامل سیستم های توپخانه ای وهمچنین سیستم های موشکی و ایستگاههای راداری و مدیریت نبرد نیز مورد استفاده قرار بگیرد و تریلر آن طوری طراحی شده تا توانایی حمل دو زره پوش سبک یا یک تانک تا حداکثر وزن 50 تن را داشته باشد این کشنده توانایی حمل تمامی تانک های روسی موجود از کلاس های مختلف را داراست. [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/maz_537_l5.jpg[/img] این کشنده به صورت استاندارد از موتور دیزلی [color=green]D12A-525[/color] با حدکثر توان 525 اسب بخار بهره میبرد که بزرگترین مشکل آن عمر کاری کوتاه است که نیاز به نگهداری و تعمیرات را بالا میبرد همچنین از پیکره بندی 8*8 برخوردار است که قابلیت حرکتی خوبی در مناطق مختلف به آن میدهد. [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/maz_537_l8.jpg[/img] [color=green]MAZ 537 [/color] در حقیقت نمونه قدیمی تر [color=red]MAZ-543[/color] است که به عنوان حامل موشک های اسکاد مورد استفاده قرار گرفت .در ارتش روسیه این کشنده با نمونه [color=red]KZKT-7428 [/color] در حال تعویض است ولی همچنان در تعدادی از کشور ها به عنوان تانکبر استفاده میشود . همچنین تاکنون ارتقاهایی بر روی آن انجام شده که شامل تعویض موتور به مدل YaMZ-240 ، بهبود سیستم خنک کننده موتور و بهبود امکانات کابین میباشد. [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/maz_537_l9.jpg[/img] [color=green]مشخصات عمومی :[/color] ساخت : اوکراین سال ورود به خدمت : 1963 وزن : 22 تن حداکثر بارگذاری : 50 تن طول : 9.13متر عرض: 2.88 متر ارتفاع : 2.89 متر پیشرانه : دیزل مدل D12A-525 با حداکثر قدرت 525 اسب بخار حداکثر سرعت : 55 تا 60 کیلومتر در ساعت برد : 650 کیلومتر [url="http://www.military-today.com/"]منبع[/url]
  24. 1 پسندیده شده
    EE-9 مارک 4 در رژه نیروی های مسلح ایران
  25. 1 پسندیده شده
    هويتزر خودكششي Rascal ساخت رژيم اشغالگر قدس هويتزر خودكششي Rascal هويتزري با سرعتي بالا،‌ دوربرد و چابك ، با سيستم توپخانه اي كم وزن كه ساخت صنايع Soltam وابسته به گروه صنعتي Koor در شهر حيفا واقع در اراضي اشغالي ميباشد. (تا الان ادرس چند تا كارخونه رو تو حيفا دادما). صنايع Soltam سازندگان خانواده اي از سيستمهاي توپخانه اي شامل خمپاره انداز ها و مهمات مربوط به آنها و انواع هويتزرهاي كششي وخودكششي ميباشد. Rascal جمع و جور ترين و سبك ترين محصول Soltam در بين انواع هويتزرهاي خودكششي 155 ميليمتري ميباشد.شاسي اين خودرو منحصر به فرد بوده و بر پايه هيچ تانكي ساخته نشده ( هويتزر 60 تني Slammer بر پايه شاسي Merkava و turret ، هويتزر M72 بر پايه شاسي Centurion ، هويتزر L33 بر پايه شاسي Sherman M4A3E8) هويتزر L33 هويتزر طراحي: تسريع مجهز كردن نيروهاي واكنش سريع باعث شد تا نياز به قابليتهاي حمل و نقل هوايي براي سيستم هاي توپخانه اي احساس گردد.اندازه كوچك و وزن كم Rascal توانايي حمل دريايي ،‌راه آهن ، كاميون و هوايي (مثلا هواپيماي ترابري C-130 كه نسبتا كوچك ميباشد) را به اين هويتزر داده است. وزن كم 20 تني اين هويتزر و اندازه مناسبش باعث شد تا نياز به تانك بر جهت جابجايي حذف گردد و دسترسي اين خودرو را به مناطقي كه براي ساير خودروهاي بزرگتر دشوار يا ناممكن است را ايجاد نمايد مانند جاده هاي باريك كوهستاني ،‌پلهاي باريك ، تونلها و خيابانهاي شهري باريك. قدرت بالا نسبت به وزن كم موجب شده تا اين هويتزر با سرعت بالا در جاده ها ، چالاكي در جاده هاي ناهموار و خاكي ، واكنشي سريع در عملياتها چه در صحرا و كوهستان به انجام ماموريت بپردازد مانورپذيري بالا به همراه سيستم هدايت هيدروليكي باعث فراهم شدن توانايي ورود وخروج سريع و آسان در فضاهاي محدود ميدان جنگ گرديده است. بدنه تماما جوشكاري شده از فولاد ميباشد.جايگاه راننده در قسمت جلو سمت چپ قرار دارد كه به همراه ساير سرنشينان در برابر آتش سلاحهاي سبك و تركش توپ محافظت ميگردد.جايگاه سرنشينان در بخش مركزي هويتزر است كه فضايي براي سه نفر شامل دونفر توپچي و يكنفر فرمانده را دارد. وجود پرده هاي محافظ كركره مانند بر روي پنجره هاي اين هويتزر باعث شده كه در زمان جنگ و درگيري اين پرده ها بسته شده و ايمني افراد را بيشتر گرداند. بسته به نوع ماموريت ، امكان نصب دوربينهاي ديد در شب بر روي اين هويتزر نيز وجود دارد. تسليحات: Rascal هويتزري با توپ155 ميليمتري است.توپ برروي صفحه هيدروليكي قابل چرخش در عقب هويتزر نصب شده كه قابليت چرخش 30 درجه اي به طرفين و جابجايي عمودي 0 تا 60 درجه اي با نيروي هيدروليكي را دارا ميباشد.قطعه اي به لودر (قسمت بارگزار مهمات) كمك ميكند كه از يك سيستم پنوماتيك انرژي ميگيرد. پنوماتيك: استفاده از فشار گاز جهت به حركت در آوردن قطعات مكانيكي. در زمان آماده سازي جهت شليك، دو پايه در انتهاي هويتزر كه به صورت هيدروليك عمل ميكنند در محل توقف ،پايين مي آيند كه موجب استقرار بيشتر ميگردند Rascal قادر به حمل حداكثر 36 عدد پرتابه ميباشد كه در قفسه هايي واقع در طرفين توپ قرار دارند و قادر به شليك انواع مهمات155 ميليمتري است. نيروي محركه هويتزر: محفظه موتور در سمت چپ خودرو در پشت سر محل نشستن راننده قرار دارد.دارا بودن موتور از نوع ديزل با قدرت 350 اسب بخار با حداكثر سرعت 48 كيلومتر بر ساعت و برد عملياتي 350 كيلومتر، دنده اتوماتيك و سيستم هدايت هيدروليك و سيستم ترمز با عملكردي بالا از ويژگيهاي اين هويتزر است. Rascal هويتزري شني دار است كه متشكل است از6 چرخ در هر طرف با تايرهاي لاستيكي ، چرخ دنده هاي بزرگ در جلوي چرخ اول كه به وضوح قابل مشاهده است و يك چرخ در عقب كه نيروي شافت موتور را منتقل ميكند. همچنين يك جرثقيل(وينچ) هيدروليكي در مركز جلوي هويتزر نصب گرديده است. هويتزر خودكششي( SPWH 2052 (Atmos 2000 نيز از روی هويتزر Rascal به وجود آمده است. هويتزر Atmos 2000 ....................................................................................................................... تهيه و ترجمه: mahdi345n تشكر ويژه از جناب ColonelShak كه در ترجمه اين متن بنده حقير را ياري نمودند. درج مطلب با ذكر نام سايت ميليتاري و مترجم بلامانع ميباشد.