برترین های انجمن

  1. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      48

    • تعداد محتوا

      2,577


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      41

    • تعداد محتوا

      9,418


  3. mehdipersian

    • امتیاز

      33

    • تعداد محتوا

      3,146


  4. iron_man63

    iron_man63

    Members


    • امتیاز

      12

    • تعداد محتوا

      725



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 17 اسفند 1401 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
  2. 3 پسندیده شده
    F-35A نیروی هوایی سلطنتی هلند
  3. 2 پسندیده شده
    یک فتوشاپ سمی حقیقت اینه که پارسیان هند ۱۲۰۰ سال که از ایران رفتند. وضعیت اینا مشابه وضعیت مردم کورد سوریه و عراق و مردم دیاربکر و باکو و گنجه و سمرقند و بخارا و هرات و .... است. ولی خب اینا اینقدر غیرتمندند که همیشه دست هم وطناشونو گرفتن. یک مرتبه زمان ناصرالدین شاه و حالا هم زمان کرونا! حتما در اخبار خوندید که یک شرکت از پارسیان هند به ایران داروی کرونا رو میده در حالی که هیچ کشوری این کارو نمیکنه! کاش همه ایرانیان سابقی که جدا شدن و ایرانیان درون این مرز و بوم این اصالت رو داشتند. شخص فیلد مارشال سام هرمز با محمد رضا پهلوی هم حتی صحبت کرد و در آن نصیحت های ارزنده ای کرد ولی خب پهلوی دوم زیاد جدی نگرفت...
  4. 2 پسندیده شده
    سرهنگ Brent Reinhardt در طول پروازی آزمایشی در تاریخ 10 ژانویه 2014 ، یک چرخش 360 درجه با F-35A فول لود (شش عددGBU-12) به اتمام می رساند. این عکس تلفیقی از هفده تصویر است . منبع
  5. 2 پسندیده شده
  6. 2 پسندیده شده
  7. 1 پسندیده شده
    به نام خداوند بخشنده و مهربان مقدمه: خبرنگار به آرامی تاریخ اکتبر1980 را بر روی برگه ای که در دست داشت یاداشت می کند تا آماده مصاحبه با یکی از نامی ترین مشاهیر تاریخ هندوستان گردد. مدتی از آغاز جنگ ایران و عراق گذشته و این اتفاق سوژه ای مناسب برای طرح سوالی جنجالی بود. خبرنگار از وی می پرسد، نظرتان در رابطه با حمله عراق به ایران چیست؟ سام در پاسخ می گوید: "حیف از آن خاک پاک که مورد تعرض نظامی قرار گیرد. بروید و ببینید پشت سر این حمله کدام قدرت جهانی قرار دارد و چه می خواهد، جنگ ادامه سیاست است. افسوس که پیر شده ام وگرنه به ایران می رفتم و داوطلبانه در دفاع از سرزمین نیاکانم شرکت می جستم." فیلد مارشال سام هرمز جمشید منکشا اجداد وی در قرن دوم هجری با فشار روز افزون حاکمان مسلمان رو به رو شدند. قوانین سفت و سخت بر زندگی زرتشتیان باقی مانده در ایران جاری بود. برقراری نظام مالیاتی ظالمانه امان همه را بریده بود و چاره ای جز فرار برای آن ها باقی نمی گذاشت. تعداد زیادی از زرتشتیان از شهرهای مختلف ابتدا به ناچار به خراسان کوچ کردند. که با ادامه فشارها مسیر هندوستان را در پیش گرفته اند. بخش بزرگی از این کوچ کنندگان ساکن شهر ساری بودند( طبق گفته منابع) آنها با آتش مقدس خود که بهرام نام داشت سفر مخاطره آمیزی را در پیش گرفتند و بعد از حوادث گوناگون و مدتی مدید به شهر گجرات رسیدند. گجرات در هند از نظر آب و هوایی شباهت فراوانی به شهر ساری داشت. ساری بعلت نزدیکی به دریای مازندران آب و هوای معتدل و زمین های حاصل خیز و سر سبزی دارد. شباهت های گجرات به دل مهاجرین نشست. نماینده ای از طرف پارسیان به نزد فرماندار گجرات رفت. فرماندار با شروطی آنها را پذیرفت که مهمترین آنها گذاشتن سلاح بر زمین و هماهنگی با پوشش لباس و زبان محلی بود. آنها چون ترس جان داشتند پذیرفتند. با این حال سعی بر این کردند که همواره با یکدیگر ازدواج کنند و آداب اصیل ایرانیان که تمامی آنها از درست نیتی و صداقت ریشه می گرفت را سر لوحه جامعه خود قرار دهند. آنها محل سکونت خود را نوساری ( ساری جدید) نامیدند تا هرگز خاک مادری را فراموش نکنند. بعد گذشت قرن ها، پارسیان موفق ترین و متحد ترین قوم در بین تمام اقوام کشور هزار طائفه هندوستان هستند. در دل این قوم فرزندی به دنیا آمد که پدرش وی را سام نام نهاد. وی فرزند پنجم خانواده بود و از همان کودکی استعدادی شکوفا از خود نشان می داد . پدرش همواره از او می خواست که مانند خودش پزشک شود. ولی سام در جواب می گفت: من یک پارسی هستم و مردان پارسی سپاهی گری را بر پیشه های دیگر ترجیح می دهند و من باید افسر شوم. در سال 1931 کمیته دانشگاه نظامی هند طرح ایجاد یک نیروی منظم نظامی را با جذب جوانان 18 تا 20 سال آغاز می کند. برای قبولی در این دانشگاه در سال 1932 کنکوری برگذار می شود که سام هرمز جمشید در آن جز 15 رتبه اول می گردد. وی بعنوان بخشی از اولین دانشجویان دانشگاه نظامی هند انتخاب می شود. در این دانشگاه فقط 22 نفر توانستند شرایط مدنظر خدمتی را به پایان برسانند که یکی از آنها سام بود. سام توانست در 1 فوریه 1935 با درجه ستوان دومی از این دانشکده فارغ التحصیل شود. در آن سال ها نیروهای هندی تازه آموزش دیده قبل از اعزام به یک واحد هندی، ابتدا به یک هنگ انگلیسی می پیوستند. در نتیجه سام به گردان دوم رویال اسکاتلندی مستقر در لاهور پیوست و بعد ها به هنگ دوازدهم مرزی مستقر در برمه اعزام شد. وی را بعلت تسلط بر چند زبان هندی و انگلیسی و ... بعنوان مترجم بکار گرفتند. سام هرمز در ایام جوانی سربازان هندی در جنگ برمه و مقابله با ژاپن در 1942 با آغاز حملات ژاپن به مناطق تحت سلطه انگلیس در جنوب شرق آسیا و نزدیکی آنها به شبه قاره هند خطر جدی اصلی ترین مستعمره امپراطوری بریتانیا را تهدید می کرد، در آن روز ها کمبود در تعداد افسران بیداد می کرد. تقدیر با سام همراه شده بود. وی در آنجا بعلت لیاقت بسیاری که از خود نشان میداد به درجه سرگردی موقت دست یافت. وی به آرزویش نزدیک شده بود و به فرماندهی هنگ "گورخا" رسیده بود. این هنگ همان هنگی است که ضد حملات علیه ارتش سلطنتی ژاپن را آغاز کرد. در طی نبرد بر سر تپه های پاگودا هنگ گورخا با یک ضد حمله شدید توانست نیروهای ژاپنی را پس بزند. به هنگ سام آسیب 50 درصدی وارد شده اما او به هدفش رسیده است. سام در این نبرد به شدت زخمی شد. سرلشکر دیوید کاوان فرمانده لشکر 17 پیاده با مشاهده نبرد و شجاعت هنگ گورخا با شتاب به سوی سام حرکت کرد و از ترس آنکه مبادا سام بمیرد مدال نظامی خود را به سام بست و گفت به یک فرد مرده نمی توان مدال نظامی داد! بعدها با انتشار این خبر در روزنامه لندن کسب مدال توسط سرگرد هندی رسمی شد. بدن مجروح سام به دست یک پزشک استرالیایی سپرده شد. پزشک با دیدن شدت جراحت، عمل را نپذیرفت ولی با تهدید هم رزم سام، بسوی او بازگشت و پرسید چه بر سرش آمده؟ در همان لحظات سام بهوش آمد و در پاسخ گفت یک قاطر به من لگد زده است. پزشک تحت تاثیر شوخ طبعی وی قرار گرفت و جان وی را نجات داد و هفت گلوله از ریه و کبد و کلیه های وی خارج کرد! بخش بزرگی از روده های وی برداشته شد. خطر از بیخ گوش سام عبور کرده بوده. در جنگ جهانی دوم سام هرمز در درگیری های متعددی شرکت کرد و در سال 1944 به درجه سرهنگ دومی نائل آمد. پس از تسلیم بی قید و شرط ژاپن وی سرپرست خلع سلاح 60هزار اسیر جنگی ژاپنی شد. وی چنان خوب از عهده مسئولیتش بر آمد که حتی یک گزارش بی انضباطی در اردوگاهش ثبت نشد. جهت مشاهده تصویر بزرگتر بر روی آن کلیک کنید با استقلال هندوستان در سال 1947، پاکستان هم برنامه ی استقلال خود را دنبال می کرد. سام هرمز که بعد جنگ دوره های جدیدی را گذرانده بود کمک شایانی به تشکیل ارتش هند جدید کرد. در همین گیر و دار در 22 اکتبر نیروهای پاکستانی به کشمیر نفوذ کرده و دومل و مظفر آباد را تسخیر کردند. فردای آن روز مهاراجا هاری سینگ، حاکم ایالت جامو و کشمیر از هند درخواست کمک کرد. صبح روز 27 اکتبر نیروهای هندی به منطقه اعزام شدند و شهر سیرناگر درست قبل از رسیدن نیروهای پاکستانی بدست نیروهای هندی افتاد. با آغاز ضد حملات هند، پاکستانی ها دچارصدمات جدی شدند. که در نهایت جنگ بدون نتیجه قطعی به پایان رسید.این جنگ ریشه ای بر دشمنی بی پایان هند و پاکستان شد. در سال ۱۹۶۱ که خطر تصرف «لاداخ» از سوی چین احساس می شد، سام هرمز جمشید در مقاله ای از سیاست های «کریشنا منون» وزیر دفاع وقت هند انتقاد کرد و علنا نوشت که منون از فنون نظامی بی اطلاع است یا سوءنیت دارد. به همین دلیل هنگامی که در سال ۱۹۶۲ نیروهای هندی در لاداخ از برابر چینیان گریختند او را مامور جبهه کردند و سام که درجه ژنرالی داشت در فرمانی خطاب به نظامیان تحت فرمان خود نوشت: می دانید که من یک پارسی ام و عقب نشینی در ذات ما گناه است. بنابراین، جز با دستور کتبی هرگونه عقب نشینی ممنوع است و مرتکب به دادگاه صحرایی فرستاده خواهد شد و تا من زنده باشم دستور عقب نشینی داده نخواهد شد. با همین فرمان، هندیان ایستادند و اراضی بیشتری را از دست ندادند.( پارارگراف از روزنامه اعتماد) این نبرد ها نشان دادند که باید نیروی نظامی قدرتمندی را در مقابل پاکستان و چین توسعه داد و البته هند در نتیجه ی آن به سرعت ارتشی بزرگ را فراهم کرد که اولین درگیری تمام عیار جدید آن در در 1965 و نبرد کشمیر رخ داد که با پیروزی قاطع هند همراه شد. نقشه ای از موجودیت پاکستان شرقی و محور های درگیری در 1970 اعتراضات بر سر خودمختاری پاکستان شرقی(بنگلادش) شدت گرفت. آن زمان بنگلادش بخشی از پاکستان بود. این سرزمین 1600 کیلومتر از خاک اصلی پاکستان فاصله داشت و پاکستان تمام تدارکاتش به این بخش از خاکش را از طریق دریا میرساند. با شدت گیری ناراضیتی و اعتراضات، پاکستان دست به ایجاد یک قحطی و فشار اقتصادی ساختگی زد تا شاید مردم این ناحیه زیر فشار ساکت شوند. اما این رفتار دولت پاکستان نتیجه عکس می دهد. پاکستانی ها تمام این اتفاقات را زیر سر هند می دانند. در مارس 1971 پاکستان یک کارزار شدید را برای مهار جدائی طلبان آغاز میکند. با اعزام تعداد زیادی نیروی امنیتی به پاکستانی شرقی یک حکومت پلیسی مخوف برقرار می شود. در نتیجه این تندروی، هزاران نفر از اهالی پاکستان شرقی جان خود را از دست می دهند. در این بین ده میلیون نفر به بنگال غربی پناهنده شدند. بنگال غربی تحت نفوذ هند قرار داشت. هند در آن سال ها با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد و این تعداد پناهنده تیرخلاصی بر پیکرش بود. در نتیجه در هند تصمیم بر این گرفته شد که از تشکیل دولت مستقل بنگال حمایت شود. جنگ حتمی به نظر می رسید. بدبینی در بین طرفین به حد اعلای خود رسیده بود و همه حرف از جنگ می زدند. طی جلسه کابینه نخست وزیر ایندیرا گاندی از سام هرمز که آن روز ها ریاست ستاد ارتش را بر عهده داشت پرسید که آیا می شود هم اکنون با پاکستان وارد جنگ شد؟ سام پاسخ داد هم اکنون اکثر یگان ها در دیگر نقاط مستقر هستند و همچنین تعداد بسیار کمی تانک در منطقه مستقر است. وی همچنین به بارش های موسمی پیش رو اشاره کرد که تدارکات جنگ را ناممکن می کرد. وی پس از ترک جلسه درخواست استعفا داد که نخست وزیر آن را نپذیرفت و در عوض از اون مشاوره خواست. سام گفت اگر به من اجازه دهید تا جنگ را با شرایط خودم مدیریت کنم و تاریخ آغاز جنگ با من باشد می توانم پیروزی را برایتان به ارمغان بیاورم. گاندی موافقت کرد. پس از آن روز سام هرمز به دنبال برنامه ریزی استراتژی خود رفت. ارتش دست به مقدمه چینی های گسترده ای زد. هند دست به آموزش یک گروه بزرگ از شبه نظامیان ملی گرای بنگال زد. حدود سه تیپ از نیرو ها آموزش دیدند و 75هزار نفر هم مسلح شدند. این نیرو ها وظیفه ی اجرای عملیات پارتیزانی و آزار دادن نیروهای پاکستانی را بر عهده داشتند که در ابتدای جنگ بصورت موثر مورد استفاده قرار گرفتند. تعداد زیادی از یگان ها به منطقه منتقل شدند. پاکستانی ها در 3 دسامبر 1971 با مشاهده تحرکات هند که جنگ را حتمی می دیدند دست به اجرای یک حمله پیش دستانه زدند. پاکستان به تقلید از اسرائیل دست به حمله هوایی گسترده علیه 11 پایگاه غربی هند زد با این تفاوت که بر خلاف روند جنگ شش روزه، نتوانست به نیروی هوایی هند آسیب جدی وارد کند. روز بعد نیروی هوایی و دریایی هند عملیات گسترده ای را در دو جبهه شرقی و غربی آغاز کرد. هند با یک حمله شبانه دریایی با قایق های اوسا چند کشتی نظامی و غیر نظامی مستقر در کراچی را مورد هدف قرار داد. ناوهای هواپیمابر هندی نقش پر رنگی در پیروزی دریایی و اجرای محاصره ی پاکستان شرقی داشتند. اوضاع در پاکستان شرقی برای دولت مرکزی رو به وخامت می رفت. نیروی دریایی هند بنگلادش را محاصره کرده بودند و بدین طریق تنها راه ارتباطی پاکستان با پاکستان شرقی بسته شد. بخش بزرگی از شناور های پاکستان مستقر در بنگلادش مورد هدف قرار گرفتند. نیروی دریایی پاکستان به کل فلج شده بود. نیروی هوایی هند هم در طی آن چند روز چهار هزار سورتی پرواز انجام داد. این تعداد حمله هوایی در آن روز ها کم نظیر بود. در نتیجه حملات وحشتناک نیروی هوایی هند، دشمن بر روی زمین کاملا فلج شد. پاکستان سعی در باز کردن جبهه ای جدید در کشمیر کرد که نتیجه ای نگرفت. جنگ برای پاکستان فاجعه بار بود. پاکستان این بار هم آغاز گر جنگ بود اما به کل آبروی خود را از دست می داد. با قطعنامه سازمان ملل نیروهای دوطرف موظف بر اجرای آتش بس و بازگشت نیروهایشان به مرزها شدند. اما پاکستان برای همیشه پاکستان شرقی را از دست داد. این جنگ یک موفقیت بسیار بزرگ در کارنامه سام هرمز جمشید منکشا بود. اولین پیام رادیویی منکشا در 9 دسامبر 1971 به سربازان پاکستانی: "نیروهای هندی شما را محاصره کرده اند. نیروی هوایی شما نابود شده است. شما هیچ امیدی به کمک آنها ندارید. بنادر مسدود شده اند. هیچ کس از دریا نمی تواند به شما برسد. شما کیش مات شده اید. همه ی مردم آماده انتقام ظلمی هستند که شما مرتکب شده اید. چرا می خواهید زندگی تان را هدر دهید؟ آیا شما نمی خواهید به خانه و نزد فرزندانتان بروید؟ وقت را از دست ندهید و سلاحتان را بر زمین بگذارید. زمین گذاشتن سلاح شما مایه شرمساری نیست." لحظه تسلیم درنهایت بعد روز ها جنگ در 16 دسامبر 1971 تسلیم نامه رسمی توسط سپهبد امیر عبدالله خان نیازی امضا شد و جنگ سوم هند و پاکستان به پایان رسید. سام هرمز دستور منع غارت و تجاوز را داد و بر لزوم حفظ احترام و دوری از بیگم ها (زنان به زبان هندی) تاکید کرد. همه سربازان سام را می شناختند و می دانستند که نمی توانند از دستوراتش سر پیچی کنند. از طرف سام جمله ای نقل شده که خطاب به سربازان گفته: وقتی یک زن مسلمان را می بینید، دستان خود را در جیب بگذارید و به سام فکر کنید! رفتار سام هرمز آنقدر با اسرا خوب بود که به نماد دلسوزی در برابر اسرا تبدیل شد. او برای اسرا قرآن تهیه می کند. می گذارد مراسم های خود را بر گذار کنند و تبادل نامه با خانواده هایشان انجام میدهد. نیروهای هندی با پرچم هندوستان در بنگلادش . .پس از جنگ گاندی تصمیم گرفت که به وی درجه فیلد مارشالی بدهد ولی با مخالفت باقی نظامیان همراه شد. سام در 1972 بازنشسته می شد با این حال دوره خدمت وی 6 ماه دیگر تمدید گردید. در نهایت در 1 ژانویه 1973 وی به درجه فیلد مارشال ارتقاء یافت. فیلد مارشال سام هرمز پس از قریب به چهار دهه فعالیت در 15 ژانویه 1973 از خدمت فعال بازنشسته شد. پس از خدمت به استادی دانشکده ی افسری پرداخت. در دوران پسا خدمت شدیدا مورد هجمه ی جریانات رقیب و برخی همکاران سابق قرار گرفت. عده ای وی را نژاد پرست و حتی ضد یهود نام نهادند. با این حواشی کمی از ارزش های این اسطوره نظامی نادیده گرفته شد. وی با اینکه فیلد مارشال بود اما حقوق کامل دریافت نمی کرد. در سال 2007 پس از 30 سال در دوره ریاست جمهوری عبدالکلام 13 میلیون پوند به او اعطا شد که جبران حقوق معوقه اش در این سال ها باشد. فیلد مارشال سام هرمز جمشید منکشا در ساعت 12:30 روز 27 ژانویه 2008 بر اثر بیماری ذات الریه درگذشت. آخرین جمله ای که از وی شنیده شد، این بود: "من خوبم " وی در مجاورت قبر همسرش در قبرستان پارسیان اوتی به خاک سپرده شد. از او دو دختر و سه نوه به یادگار مانده است. پرتره ای از فیلد مارشال سام هرمز جمشید منکشا آخرین سردار پارسی نویسنده: Navard پیوست: این مقاله اولین نوشتار با جزئیاتی است که در رابطه فیلد مارشال سام هرمز جمشید منکشا در وب پارسی نوشته شده است. این مطلب برای انجمن military.ir تهیه شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است. منبع: 1-روزنامه اعتماد مورخ ۱۳۸۵/۰۴/۱۰ 2 - کتاب صد جنگ بزرگ تاریخ(علی غفوری) 3- https://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Manekshaw 4-
  8. 1 پسندیده شده
    همان سوخت کارخانه فرانسوی که 10 درصدش مال ایران است را هم به ایران ندادند و در زمان میتران یک شب اعلام کردند که درست است ایران از کارخانه سهم دارد اما ما اورانیومی به ایران نمی دهیم و به همین راحتی قضیه تمام شد! عصرایران - نخستین و آخرین مرد هسته ای رژیم پهلوی، از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد برنامه هسته ای اش به شدت دفاع کرد. به گزارش عصرایران، اکبر اعتماد ، نخستین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در سالهای 1353 تا پیروزی انقلاب ریاست این سازمان را بر عهده داشته است در گفتگو با برنامه "به عبارت دیگر" شبکه بی بی سی به بیان دیدگاه های خود پرداخت. مجری برنامه در نخستین سوال از اعتماد پرسید: برخی معتقدند که ایران دارای نفت است و نیازی به انرژی اتمی ندارد که اعتماد در پاسخ گفت: به آن ها ربطی ندارد! وی افزود: انرژی هسته ای موضوعی داخلی است و فقط ایرانی ها می توانند درباره آن اظهار نظر کنند. در ادامه مجری مدعی شد که برخی ایرانی ها هم این نظر را دارند که اعتماد در پاسخ یادآور شد: اگر ایرانی ها بگویند ایرادی ندارد اما پاسخ این است که نفت رو به اتمام است و به نظر من ایران حداکثر تا 15 سال دیگر می تواند نفت صادرکند. مدیر هسته ای شاه تاکید کرد: اولین کسی که معتقد بود نباید نفت را به مصرف رساند شاه بود و راه مصرف نکردن نفت رفتن به طرف انرژی های جایگزین است. مجری برنامه در اظهار نظری مضحک سوال کرد که چرا ایران به جای انرژی هسته ای از انرژی خورشیدی و بادی استفاده نمی کند؟! - و هرچند این را نگفت که چرا خود غربی ها به جای انرژی هسته ای از این نوع انرژی ها استفاده نمی کنند - اما اعتماد در پاسخ به او تصریح کرد: انرژی هسته ای متمرکز است در حالی که باد یک وقت هست و یک وقت نیست و خورشید هم گاهی هست و گاهی نیست در حالی که انرژی هسته ای همیشه وجود دارد؛ ضمن اینکه انرژی های خورشیدی و بادی پراکنده اند هرچند هر انرژی مصرف خاص خود را دارد. مجری این برنامه در ادامه از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رژیم گذشته سوال کرد شما در گذشته ارتباطات و مذاکراتی با کشور های غربی داشته اید، درست است؟ که اعتماد در این باره بیان داشت: بله در آن دوران یک کارخانه تولید اورانیوم در فرانسه وجود داشت و من در مذاکره با فرانسوی ها 10 درصد سهام کارخانه را برای ایران گرفتم تا 10 درصد اورانیوم تولیدی آن به ایران تعلق گیرد. مجری برنامه از اعتماد پرسید: چرا الان ایران قبول نمی کند که سوخت توسط خارجی ها به آن ها داده شود؟ و اعتماد صریح گفت: چون غربی ها دروغ می گویند. وی اضافه کرد: همان سوخت کارخانه فرانسوی که 10 درصدش مال ایران است را هم به ایران ندادند و در زمان میتران یک شب اعلام کردند که درست است ایران از کارخانه سهم دارد اما ما اورانیومی به ایران نمی دهیم و به همین راحتی قضیه تمام شد! مجری برنامه بار دیگر موضوع موافقت غرب با ارائه سوخت 20 درصد به ایران را به عنوان حسن نیت غرب پیش کشید که اعتماد بار دیگر گفت: آن موقع که باید می دادند 5درصدش را هم نمی دادند اما الان که می دانند ایران خودش می تواند سوخت 20 درصد غنی شده تولید کند می گویند ما به شما می دهیم، هرچند اصلا تضمینی وجو ندارد سر حرفشان بمانند. مجری به مصاحبه های قبلی اعتماد اشاره کرد و گفت:قبلا گفته بودید که ایران باید از ان پی تی خارج شود درست است؟ و اعتماد در پاسخ گفت: بله اگر من سر کار بودم اجازه نمی دادم ایران به عضویت آن در بیاید و اگر من بودم از آن خارج می شدم. این کارشناس مسائل هسته ای درباره دلایل خود گفت: اولا این پیمان غیرمنصفانه است و در ثانی خود کشورهای غربی به آن عمل نمی کنند و قراردادی که پایه آن ظلم به ضعیفان باشد پایدار نخواهد ماند. مجری سوال کرد: یعنی می گویید ایران باید از ان پی تی خارج شود ؟ که اعتماد در پاسخ گفت: من اگر بودم نه تنها از ان پی تی بلکه از آژانس هم خارج می شدم چون این دو تاکنون هیچ نفعی برای ایران نداشته اند. در این هنگام مجری سناریوی خود را وارد فاز جدیدی کرد تا به نوعی القا کند ایران به دنبال بمب اتمی است و از اعتماد پرسید " ته دلتان بمب اتمی می خواهید"؟ و اعتماد عنوان کرد: من موافق بمب اتمی نیستم اما می گویم حتی اگر هم ایران بمب اتمی داشته باشد اتفاقی نمی افتد چون ما یک کشور با فرهنگ و متمدن هستیم و حداقل در 200 سال گذشته با وجود تغییرات حکومت ها در ایران ما به هیچ کشوری حمله نکرده ایم در حالی که دیگران پدر ایران را در آوردند. اکبر اعتماد در ادامه خاطرنشان کرد: البته همین الان 9 کشور بمب اتمی دارند؛مگر اتفاقی افتاده؟ مگر اسرائیل و پاکستان که بمب اتم دارند خیلی دولت ها با ثبات و کشور آرامی دارند؟ اعتماد در پایان سخنانش به مسوولان ایران توصیه کرد که ایران باید به جای مذاکره بر سر موضع هسته ای درباره مسائل کلان و اساسی خاورمیانه به گفتگو بنشیند و در این صورت موضوع هسته ای خودبه خود حل می شود. لينك خبر : http://asriran.com/fa/pages/?cid=88628[/align]
  9. 1 پسندیده شده
    مجموع عملیات های واحدهای مخصوص ارتش روسیه پشت خطوط دشمن ویدئو و تصاویر حاوی صحنه های خشونت آمیز است (البته میلیتاری جماعت به این چیزها عادت داره ) https://www.aparat.com/v/WN0xU انهدام شناورهای نیروی دریایی اکراین تک تیرانداز حمله به واحدهای پیاده موتوریزه ومکانیزه در پشت خطوط درگیر انهدام توپ 152 م م خودکششی آکاتسیا ایستگاه راداری انهدام تانک تی 64 اکراینی اولین تصاویر منتشر شده از آسیب دیدن تانک تی 84 ارتش اکراین تنها ده دستگاه از این مدل تانک در اختیار دارد
  10. 1 پسندیده شده
    دعوای اکراین و گرجستان بر سر BuK مجانی!!! گرجستان یکی از کشورهای جانشین شوروی در قفقاز، تحت فشار فزاینده ای از سوی اوکراین برای تامین رایگان سامانه های موشکی سطح به هوای BuK و سایر تجهیزات قرار گرفته است و مقامات اوکراینی ادعا می کنند که سامانه های BuK در اواخر دهه ۲۰۰۰ به عنوان کمک عرضه شده و باید بازگردانده شوند! گرچه گرجستان و اوکراین قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، اما اکراین در مرز ناتو قرار داشت و همین امر باعث شد تا میزبان برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات این ابرقدرت باشد و مقادیری را به ارث برده است که از همه کشورهای جانشین به استثنای روسیه پیشی گرفته است. سامانه BuK و سایر تجهیزات دفاع هوایی متحرک برد کوتاه و متوسط ،نقش کلیدی در اجازه دادن به گرجستان برای مقابله با ارتش روسیه در سال ۲۰۰۸ برای نزدیک به دو هفته ایفا کرد. در حالی که نیروی هوایی روسیه به دلیل بی توجهی کامل به قابلیت های سرکوب دفاع هوایی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بازنشستگی ناوگان هواپیماهای سرکوب هوایی اختصاصی اتحاد جماهیر شوروی، به شدت برای خنثی کردن این سامانه ها دچار مشکل بود،اما روسیه در نهایت موفق شد،با پدافند هوایی گرجستان، عمدتاً از طریق موفقیت‌های های حاصل از حملات زمینی خود، که به این کشور اجازه می‌داد بدون تکیه بر پشتیبانی هوایی، چنین دارایی‌هایی را خنثی کند، مقابله کند. سامانه BuK در حال حاضر قوی ترین دارایی دفاع هوایی در نیروهای مسلح گرجستان است و وزارت دفاع این کشور اطلاعات نادرست منتشر شده توسط کارشناسان یا رسانه های اوکراینی را محکوم کرده است که ادعا می کنند این سامانه به جای خریداری ، هدیه داده شده است.به نظر می رسد که اکراین سامانه پدافند هوایی را به طور رایگان به گرجستان تحویل داده است که این درست نیست و گرجستان سامانه های بوک را در سال ۲۰۰۷ از طریق خرید چند میلیون دلاری دریافت کرده است.این کار تحت یک توافق نامه محرمانه انجام شده ،به همین دلیل است که نمی توانیم جزئیات بیشتری ارائه کنیم. این وزارت خانه تصریح کرد که گرجستان گر چه کمک های بشر دوستانه ارائه می کند،اما مکررا موضع صریح خود را در مورد عرضه تسلیحات و کالاهای دارای استفاده دوگانه به اکراین اعلام کرده است. این کشور همچنین از تصمیم خود مبنی بر تحویل ندادن ذخایر موشک‌های ضد تانک Javelin خود برای تجهیز اکراین با وجود فشارهای کیف و برخی از حامیان غربی آن برای انجام این کار دفاع کرد. اگرچه دولت گرجستان در حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین محافظه‌کار بوده است، اما اتباع گرجستان در درگیری ها تحت عنوان لژیون گرجستان که یکی از برجسته‌ترین واحدهای خارجی و یکی از اولین واحدهایی است که برای مبارزه با نیروهای روسی و شبه‌نظامیان اقلیت قومی روسی اوکراین تشکیل شده‌اند، نقش اصلی را ایفا کرده‌اند. پچ لژیون ملی گرجستان و رهبر آن ماموکا مامولاشویلی شبکه پدافند هوایی اوکراین در درگیری‌های مداوم خود با روسیه به طور فزاینده‌ای تحلیل رفته است و منابع متعدد اوکراینی و همچنین رسانه‌های غربی تاکید کردند که این امر توانایی این کشور را برای پاسخگویی به حملات هوایی و موشکی به طور فزاینده‌ای محدود می‌کند. اگرچه این کشور سامانه‌های پدافند هوایی طراحی شده توسط شوروی را از کشورهای سابق پیمان ورشو مانند لهستان و اسلواکی دریافت کرده است، اما عرضه این سامانه‌ها محدود شده است در حالی که سایر اعضای ناتو سامانه‌هایی را ارائه کرده‌اند که برد بسیار کوتاهی دارند و در بسیاری موارد تقریباً منسوخ هستند، مانند MIM-23 هاوک اگر چه ایالات متحده متعهد شده است که یک واحد از موشک های پاتریوت را ارائه کند،اما سابقه جنگی مشکوک سیستم،تعداد بسیار کم و کمبود پرسنل پشتیبانی آمریکایی به این معنی است که تأثیر آن احتمالا بسیار محدود خواهد بود.انتظار می رود اولین پاتریوت ها در اوایل سال ۲۰۲۴ در اکراین عملیاتی شوند. تحت فشار قرار دادن گرجستان برای ارائه سامانه‌های BuK ممکن است نشانه‌ای از ناامیدی باشد زیرا شبکه بسیار بزرگ‌تر خود اوکراین که بر پایه BuK و سامانه‌های اس-300 با برد بلندتر ساخته شده است، به نقطه شکست نزدیک می‌شوند و سایر تامین کنندگان بالقوه دفاع هوایی سازگار با تجهیزات شوروی در خارج از اروپا بسیار اندک هستند.  مترجم SHAHDAD استفاده از این مطلب با ذکر نام انجمن میلیتاری مجاز میباشد. منبع : https://militarywatchmagazine.com/article/why-ukraine-and-georgia-are-fighting-over-soviet-built-air-defence-systems-kiev-wants-missiles-for-free
  11. 1 پسندیده شده
    و حالا وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت در جهان موازی! که در آن تجاوز به عراق و افغانستان توسط آمریکا رخ نداده، تجاوز و اشغال یمن توسط متحدینش امارات و سعودی رخ نداده در سکوت و حمایت آمریکا و غرب ... هروقت ارتش سوریه در موقعیت پیشروی قرار میگرفت درخواست صلح آمریکا و اروپا و اصراشون بالا میگرفت و وقتی ارتش سوریه نمیپذیرفت ادعای جنگ طلبی و آدمکشی حکومت سوریه را میکردند. هروقت سعودیها در موقعیت تصرف مناطق جدیدی در یمن بودند اتش بس را منوط میکردند به پذیرفتن پیش شرط ها و اون را نامشروع میدونستند. وقتی به عراق و افغانستام حمله میکردند نگران " این پیام را به متجاوزان بعدی در هر جا می‌فرستد که می‌توانند به کشورها حمله کرده و از مسئولیت آن شانه خالی کنند " نبودند. و ... داستان ما با غرب و استانداردهای حالا خنده دارش! تمامی نداره ...
  12. 1 پسندیده شده
    یاخونت و میگ 35 برای ایران غیر رسمی:ایران قصد دارد برای تقویت بیشتر بنیه نیروی دریایی سامانه های موشکی باستیون مسلح به موشک یاخونت و جنگنده میگ ۳۵ را از روسیه دریافت کند
  13. 1 پسندیده شده
    بسم ا... امسال نیروی هوایی یک شکل خاصی پوستر ارائه می کند ....
  14. 1 پسندیده شده
    نیاز حداقلی نیروی هوایی از دیدگاه الیاس امرا و براساس استراتژی آسمان باز نهاجا مطرح شدن شایعه خرید سوخو ۳۵ توسط ایران یک سری توضیحات رو دارم در ادامه سوالی بود که ایران به چه تعداد جنگنده نیاز داره ؟ من مدل رو مشخص نمیکنم اما بصورت تعریف تاکتیک های هوایی ایران رو میشه به ۵ ایرفرانت تقسیم کرد شمال ، جنوب ، شرق ، غرب و مرکز که عمده تمرکز تأسیسات مهم ایران از نظر نظامی و اقتصادی در ۳ ایرفرانت شرقی ، جنوبی و مرکزی قرار میگیره تعریف اسکادران در ایران تعریف آمریکایی هر اسکادران ۱۲ جنگنده در قالب ۳ ایروینگ (گروه پروازی شامل ۴ جنگنده) بصورت ۲ فعال و ۱ ذخیره/۱رزرو که اگر تعریف دفاع آسمان باز آن هنوز حفظ شده باشه میشه بصورت حداقل برای پوشش هر ایرفرانت باید ۳ اسکادران اختصاص داد مجموعا ۶ ایروینگ عملیاتی + ۳ ایروینگ ذخیره/رزرو به این معنا که نیرو هوایی در هر ایرفرانت در طول ۲۴ ساعت با بازه زمانی ۴-۸ ساعت (بسته به میزان آمادگی جنگنده) حداقل ۱ ایروینگ در حال گشت زنی و ۱ اسکادران با استعداد کامل در حالت آلرت داره ... با چنین فرضیه ای فقط برای رسیدن به توان گشت زنی در ۳ ایرفرانت و داشتن حداقل ۱ اسکادران آلرت نیاز به ۹ اسکادران معادل ۱۰۸ جنگنده مولتی رول یا اینترسپتر (برای هر ۵ ایرفرانت مجموعا ۱۸۰ جنگنده) _(تسلط یک پاکستانی به زبان فارسی و پیگیری مسائل نظامی آن جالبه) _در نوشته بالا احتمالا ایشون غرب را با شرق ما اشتباه گرفتن
  15. 1 پسندیده شده
    سلام و وقت دوستان بخیر البته در این فیلم به بحث سیفتی و ایمنی توجه نشده ....چنانکه سوختگیری و لود مهمات همزمان نباید انجام شود ...دوم برای لود مهمات اول باید پرنده کاملا کلین باشد ..یعنی باید تمام کارهایش نظیر چکهای تمام شعبات و سوختگیری و سرویسها انجام شده باشد و وقتی کلا از نظر کار کلین شد تحویل نفرات اسلحه یا جنگ افزار شود ....در زمان لودینگ هم بستگی به شرایط پرنده اگر از پرواز قبل مهماتی مانده یا شلیکی شده اول باید پرنده ریلیز شود و سرویس شود ..که شامل گان و لانچرها و پایلونها میشود ...که این رلیز درست پس از نشستن پرنده انجام میشود و بعد دیگر شعبات و تخصصها مجاز به امدن به پای پرنده هستند چون سیف نیست ...در زمان لودینگ هم اول کل سیستمهای جنگافزاری از الکترونیکی تا مکانیکی چک میشود و بعد لودینگ اغاز میشود و پس از لودینگ هواپیما تحویل خط پرواز میشود برای الرت یا پرواز یک نکته جالب این فیلم جمع و جور بودن و پورتبل بودن تجهیزات و نفرات است در کنار خودرو مناسب برای تیم اسلحه
  16. 1 پسندیده شده
    مسلما همه جاده ها قابل استفاده نیستند .اینکه دید افقی خوبی داشته باشه تا اینکه دستکم چند کیلومتر کاملا مستقیم باشه هیچ موانعی اعم از گاردریل و موانع جدا سازی لاین ها و پل عابر پیاده و تابلو ها و علائم راهنمایی و رانندگی بزرگ نداشته باشه جاده عرض مناسب داشته باشه مه گیر و لغزنده نباشه در مناطق پر ترافیک و شلوغ و ترجیحا مسکونی نباشه .....البته مشخصا نوع و شکل طراحی جنگنده مهمه گریپن جنگنده نسبتا کم عرضی ست حمل و نقل جاده ای و تیک آف و لندینگش بسیار راحت تره تا جنگنده ایی مثل اف14 یا سوخو35
  17. 1 پسندیده شده
    بسم الله ... ایران باید بیخیال یک طرح تک منظوره با ظاهر نسل پنج بشود و بهتر به سمت یک طرح واقع گرایانه و اثبات شده حکت کند. چون معلوم نیست این نوع از طراحی چه فشار های عملیاتی رو به سازه اصلی جنگنده وارد خواهد کرد و موفقیت این طرح در میدان نبرد چقدر است! FC1تایوانی ترکیبی از اف ۱۶و اف۱۸ و اف۵ بهترین گزینه ساخت یک جنگنده در آینده نزدیک طرحی شبیه FC1 تایوانی است که حداقل به یک جنگنده نسل ۴++ نزدیک بشیم. بزرگترین گلوگاه ساخت جنگنده برای ایران قطعا موتور هوایی است. و با توجه با تجربیات ایران در زمینه اویونیک و الکترونیک و اپتیک و باقی سنسور ها در شرکت هایی همچون صا ایران و ... بعید بنظر میرسد که دستیابی به قطعات الکترونیکی نزدیک به نمونه های خارجی ناممکن باشد! اما موتور: ظاهرا در ایران چند پروژه موتور هوایی با مداوت پروازی بالا در دست طراحی و ساخت است. که البته این مطلب نیاز به سند و مدرک بیشتری دارد. ولی خب با در نظر گرفتن ساخت موتور اوج نقطه عطف و گلوگاهی طراحی موتورهای جت هوایی پشت سر گذاشته شده است. در ادامه این مطلب صحبت های سردار دهقان وزیر وقت دفاع در هنگام رونمایی از این موتور (اوج) رو یادآوری میکنم که گفته شد: " ایران تا ۲ سال دیگر موتور توربوجت سنگین را تکمیل خواهد کرد و تا ۵ سال دیگر موتور توربفن را رونمایی خواهد کرد." با توجه به گفته ها احتمالا منظور از موتور سنگین همان موتور j79 (موتور فانتوم) و منظور از موتور توربوفن به احتمال فراوان موتور RD33( میگ۲۹) یا j90 یا نسخه توربوفن شده j79 است. موتور توربوجت اوج بسوی توربوفن جی۹۰ در رابطه با موتور اوج یا همان j85 با کمی سرچ در اینترنت به این نتیجه میرسیم که در دنیا چند مورد توربوفن شده از نسخه تجاری این موتور وجود دارد که البته قدرت نمونه تجاری را بهینه تر و مصرف سوخت را کمتر کرده است. حال با توجه به قدرتمند تر بودن نسخه نظامی این موتور انتظار میره که ایران با تغییراتی نچندان زیاد از پلتفرم این موتور(اوج) به موتور های توربوشفت و توربو پراپ و البته توربوفن اشاره شده دست پیدا خواهیم کرد و حتی موتور های توریین گازی مناسبی برای شناور های سبک خواهیم ساخت. موتور توربوفن جی۹۰ اگر اراده این مطلب وجود داشته باشد. ما با ساخت گونه های مختلف بهره برداری شده از اوج میتوانیم هم به بالگرد سنگین برسیم و هم به توربین گازی شناور های سبک و هم به یک جنگنده مشابه FC1 در فاز اولیه. که البته این در صورت بی صبر و طاقت بودن ماست. با توجه به دستیابی به موتور مشابه j79 و در ادامه نسخه های توربوفن و توربوشفت و توربوپراپ و توربین گازی (با تغییرات جزعی در پلتفرم اصلی چون همه ی این موتور هاریشه ی واحد یعنی از موتور توربوجت دارند) در دسترس خواهند بود. j79 موتور اف۴ فانتوم در دنیا موتور j7۹ به یک موتور غیر نظامی توربوفن تبدیل شده(cj805-23) که با این تغییرات از رانش ۱۱ هزار به رانش ۱۶ هزار دست پیدا کردند و مصرف سوخت هم ۰/۲ کاهش پیدا کرد. آن هم فقط با تغییرات جزعی و افزودن قطعاتی به انتهای موتور. که البته ما میتونیم طرح بهتری جهت توربوفن نظامی از این موتور داشته باشیم. که دست مارا برای ساخت جنگنده های خیلی سنگین باز خواهد گذاشت. شاید مهمترین اتفاق برای ما دستیابی به نسخه توربین گازی موتور j79 باشد‌. در این زمینه در دنیا یک موتور تغییر یافته از j 79 با نام IM 1500 وجود دارد که در حدود ۱۵هزار اسب بخار نیرو ایجاد میکند. در واقع یک عدد از این موتور یک شناور سبک موشک انداز را با قدرت و سرعت چند برابر به حرکت در می آورد و دو عدد از این موتور میتواند شناور های کلاس موج را با قدرت و سرعت بیشتر به حرکت در آورد. آیا این عالی نیست!؟ در رابطه با موتور j79 علاوه بر موتور توربین گازی و موتور توربوفن دستیابی ما به نسخه توربوپراپ این موتور نیز میتواند گذر از گلوگاه باشد. و دست مارا برای ساخت هواپیمای ترابری باز کند! ؟؟؟!!! بهترین گزینه موتور ساخت داخل البته با توجه به رانش مورد نیاز؛ rd33 است مخصوصا که ما میتوانیم کمک هایی از جانب روسیه و علی الخصوص چین هم دریافت کنیم. نسخه ی تغییر یافته این موتور(rd93) در جنگنده های تاندر به تعداد یک عدد و در جنگنده جی ۳۱ به تعداد دو عدد استفاده شده است. شاید راحت ترین گزینه در صورت همکاری پنهان و عیان ما همین موتور باشد. ولی ساخت موتور های ملی توربوفن و توربوپراپ و توربوشفت و توربین گازی بر پایه موتور های اوج و موتور قدرتمند j79 مزایای بسیار زیادی برای صنایع هوایی و دریایی ما دارد. این برنامه ها نیاز به چند سال کار فشرده دارد که احتمالا هم در جریان است. در این زمینه صنایعی همچون مپنا و ... در ایران مشغول کارند که تجربه ی ساخت موتور های گوناگون و حتی پیشران های سنگین فضایی رو کسب کرده اند. امیدوارم در مدت معلوم اشاره شده به این موتور ها دست پیدا کنیم. آن وقت ادامه راه خدا بزرگ است. پ ن: بهتر ایران جنگنده های تا نسل ۴++رو فعلا ارتقا بده و برای ساخت نسل ۵ دست به همکاری بزنه البته اگر تحریم تسلیحاتی برداشته شد. برای ساخت جنگنده نسل۴++ و یا حداقل نزدیک به آن امکانات موجود است و باید اراده آن هم باشد. با توجه به فرمایشات امیر حاتمی وزیر دفاع فعلی؛ ایران برنامه ساخت یک جنگنده سنگین را در برنامه دارد و این برنامه ده ساله است! با این اوصاف نزدیک به ۶ یا ۷ سال تا مدت اشاره شده باقی مانده است. ولی همچنان برای نیاز فوری ساخت جنگنده ای بهتر یا مثلFC1 در دسترس است که حداقل بخشی از نیازهای نیروی هوایی را هموار میسازد.
  18. 1 پسندیده شده
  19. 1 پسندیده شده
    یک سری به وب سایت شرکت زدم تنها محصول شرکت موتور توربوجتtj-hp1 می باشد https://farzaneganpb.com/products/tj-hp1-turbojet-engine/
  20. 1 پسندیده شده
    درکلیپی که به مناسبت روز صنعت دفاعی پخش شد ظاهرا یک عدد موتور J79 در حال تست نشان میداد در حالی که بدنه ان تقریبا نو به نظر می رسید با توجه سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از صنایع هوافضای وزارت دفاع و سخنان وزیر دفاع سابق در هنگام رونمایی موتور توربو جت اوج امکان مهندسی معکوس وجود دارد حال نمی شود گزینه تعمیر اساسی موتور توربو جت J79 هم صرف نظر کرده انتقال موتور تعمیر شده engine test cell وزارت جهت ازمایشات وزیر دفاع با اشاره به طراحی و ساخت موتور ملی اوج گفت: گام بعدی در این زمینه طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن است که انتظار داریم ظرف 2 سال آینده به نتیجه برسد. ویدئو روز صنعت دفاعی https://aparat.com/v/mpNVo نکته دوم ازمایشات پروازی این موتور و موتور توربو جت اوج می باشد بغیر از هواپیما بستر ازمایش ارمیتا که برای تست پرتابگر صندلی پران ساخت داخل بود هواپیما یی در داخل داریم که بتوانیم به عنوان بستر تست برای انجام ازمایشات پروازی این موتور ها استفاده کنیم بستر تست پروازی شرکت هانی ول https://www.aparat.com/v/vlZUK بستر تست شرکت پرت اند ویتنی https://aparat.com/v/lGEPT ایلوشین 76 برای تست موتور توربو پراپ Klimov TV7-117 https://aparat.com/v/MZtvI
  21. 1 پسندیده شده
    یک مسئله ای که باید بهش توجه کنیم این هست که ایران قادر به تولید شبیه سازهای مختلف هست و خلبانان ما ساعت های خیلی زیادی رو به این صورت پر میکنن . از یکی از آشناها که خلبان هست پرسیدم این موضوع رو و ایشون گفتن با توجه به انواع مختلف بمبهای دورایستا که داریم دیگه برای جنگنده های ما اون مانورهای مختلف و پروازهای پراسترس متصور نیست و برای این کار هم شبیه ساز خیلی کار راه انداز هست و همین طور تمرین پرواز تاکتیکی . در مورد رهگیرها هم بیشتر دفاع نقطه ای رو مد نظر داشتن آن هم با موشکهای فامد در محدوده چتر پدافندی و پرهیز از داگ فایت (در مورد تامکت .. همینطور میگفت خلبانان برای رهگیری بمبهای دور ایستا و موشکهای کروز هم تمرین میکنن) و دلیل افزایش شمار نقطه های پدافندی رو هم همین موضوع میدونست .
  22. 1 پسندیده شده
    با سلام : هواپیمای F35 در 3 نوع A و B و C ساخته شده است. F35A در خدمت نیروی هوایی آمریکا می باشد، این نوع هواپیما بصورت معمولی از باند بلند ( TAKE OFF) و بصورت معمولی بر روی باند می نشیند. ( LANDING). F35B در خدمت تفنگ داران ارتش آمریکا می باشد، این نوع هواپیما در یک باند کوتاه باند بلند ( TAKE OFF) و بصورت عمودی بر روی باند می نشیند. ( LANDING). F35C  در خدمت نیروی دریایی آمریکا می باشد، این نوع هواپیما بصورت کششی از روی ناو بلند ( TAKE OFF) و بصورت تمااس با سیم بکسل ( BARRER) روی ناو بر روی باند می نشیند. ( LANDING). لازم به ذکر است ارتش آمریکا از 4 نیرو تشکیل شده است 1- نیروی زمینی یا ARMY 2- نیروی هوایی یا AIR FORCE 3- نیروی دریایی یا NAVY 4-  تفنگ دار دریایی یا MARIN  
  23. 1 پسندیده شده
    با سلام   دفاع هوایی برای سرزمین سپید   توسعه سیستم دفاع  هوایی موشکی جدید برای حضور در مدار قطبی     براساس اطلاعات منتشر شده توسط تارنمای defence.ru ، ارتش روسیه درصدد توسعه یک سیستم دفاع هوایی جدید  برای افزایش قابلیتهای رزمی این کشور به منظور حضور پُررنگ تر در قطب شمال است که احتمالاً با شناسه Pantsyr-SA شناخته خواهد شد . به گفته این منبع  خبری ، سیستم جدید ، گونه بهبود یافته سیستم دفاع هوایی میانبرد  Pantsyr-S1 خواهد بود و این مجموعه دفاع هوایی ، بر روی خودروی شنی دار ویتیاز DT-30   نصب خواهد شد .       مجموعه دفاع هوایی میانبرد Pantsyr-SA ، عمدتاً شامل یک مجموعه کشف چند حالته است که با یک افزایش برد قابل توجه ، محدوده تشخیص اهداف آن از 40 کیلومتر به 75 کیلومتر ( 25 به 47 مایل ) رسیده و می تواند با اهداف هوایی در برد 40 کیلومتر ( 12 مایل)درگیر شود . به اعتقاد منابع روسی ، تستهای این سیستم جدید دفاع هوایی ، در اوایل سال 2017 صورت خواهد پذیرفت .       صرفاً برای میلیتاری / مترجم : MR9
  24. 1 پسندیده شده
     با توجه به اظهار نظر مقامات روس و تصاویری گرافیکی، مشاهده می شود در  نمونه جدید سامانه پدافند هوایی Pantsir دیگر از شاسی کشنده های معمول این سیستم یعنی KAMAZ-6560 و Ural-5323 استفاده نخواهد شد . در عوض  به نظر میرسد قرار است این سامانه پدافند هوایی بر روی شاسی کشنده های زرهی سری تورنادو نصب شود. یکی از جدیدترین نمونه های این سری که پیکربندی 8x8 دارد KAMAZ-53958 نامگذاری شده است.   این کشنده جدید از روی کشنده KAMAZ-6560 توسعه پیدا کرده است به همین منظور با نام  KAMAZ-6560M نیز شناخته می شود. این کشنده جدید در مقایسه با کشنده   KAMAZ-6560 از یک پیشرانه قدرتمند تر استفاده می کند که قدرتی در حدود450 اسب بخار را ایجاد می کند در نتیجه در مقایسه با کشنده  KAMAZ-6560 که ظرفیت حمل بار آن 20 تن است KAMAZ-6560M ظرفیت حمل باری در حدود 25 تن را دارد. همچنین یکی از ویژگی های ارزشمند کشنده های خانواده تورنادو داشتن  یک کابین زره است که باعث میشود تمامی این کشنده ها در مقابل گلوله های 7.62 میلیمتری از خود مقاومت نشان دهند . همچنین در صورت اضافه کردن زره های کامپوزیتی بر روی بدنه این سری کشنده ها ،می توان آنها را در برابر انفجار مین ها و بمب های کنارجاده ای مقاوم کرد. در صورت نصب سامانه پدافند هوایی Pantsir بر روی خانواده کشنده های تورنادو به علت کابین زرهی به طور قطع در بقا پذیری این سیستم در میدان نبرد تاثیر بسزایی  خواهد گذاشت .   سامانه پدافند هوایی Pantsir-S1 که بر روی شاسی کشنده KAMAZ-6560 سوار است     KAMAZ-6560M با پیکربندی 8x8 - به نظر می رسد سامانه Pantsir-SM بر روی این کشنده و یا یک کشنده ی دیگر از خانواده تورنادو نصب شود.     دیگر عضو خانواده کشنده تورنادو با پیکربندی 6X6 -امرپ تایفون کاماز
  25. 1 پسندیده شده
    تصاویر دیده نشده از کارگاه پیچیده ساخت موتور اوج             فیلم جالبیه نخوه ساخت تراشکاریو در آخر تست موتور نشون داده میشه  در دور های   8000   10000      12000    16750  که احتمالا آخرین حد  سرعت مجازشه گارگاه هم یه مکان بزرگه و در هنگام نصب موتور وقتی میخواد به تصاویر موتور های دیگه برسه فیلم کات میخوره یا تولید انبوه هست یا نوع موتور های دیگه متفاوته و نمیخوان کسی متوجه بشه فقط حیف که توروبو جته کاش ................     لینک   http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/5/31/5030968_134.mp4         اللهم ارزقنا زيارة الحجة بن الحسن «لعنة الله علی عدوک یا علی»