برترین های انجمن

  1. crazyinventor

    • امتیاز

      40

    • تعداد محتوا

      119


  2. GHIAM

    GHIAM

    VIP


    • امتیاز

      37

    • تعداد محتوا

      142


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      28

    • تعداد محتوا

      4,953


  4. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      24

    • تعداد محتوا

      2,900



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 30 مرداد 1398 در همه مناطق

  1. 9 پسندیده شده
    با سلام ، ضمن عرض تبریک عید غدیر خم به محضر همه عزیزان میلیتاری ... تصاویری چند از رادارها و لانچر سامانه باور -373
  2. 5 پسندیده شده
    در فیلمی که پرس تی وی منتشر کرده، موشکی که شلیک میشه با صیاد4 تفاوت داره. دلیل تفاوت آشکار نیست اما یک احتمال اینه که یک موشک (جدید) از TVC بهره میبره بر خلاف صیاد4 که فاقد TVC هست. به تفاوت بالکهای انتهایی موشک پرتاب شده با موشک صیاد4 توجه فرمایید.
  3. 4 پسندیده شده
    یک نکته فقط فراموش کرده دو سال پیش سر همین درگیری ها در مورک به اسم حمله شیمیایی به خان شیخون امریکا به سوریه حملات موشکی داشت و الان خان شیخون ازاد شده است صحبت رهبری کاملا درست بود این نبرد نبرد اراده هاست
  4. 4 پسندیده شده
    بیشتر نمایانگر اهتمام این جوجه عثمانی برای انضمام بخش هایی از خاک سوریه به خاک خودشه وقتی بعد 50 سال به مرور جولان اشغالی به نام رژیم صهیونیستی سند میخوره ، چرا همچین روندی برای ترکیه (و رویاپرداز عثمانی جدید اردوغان) اتفاق نیفته؟ (تو رویا هاش می بینه که بخشی از سوریه رو ضمیمه کرده و 50 سال دیگه ازش به عنوان بنیانگذار عثمانی جدید و سلطان محمد فاتح دوم ازش یاد میکنند) موجب ناراحتی و نگرانی هم هست ، چون سوریه توانایی مقابله با ارتش ترکیه رو نداره ، و تجزیه سوریه برای کشور های صاحب حق وتو اهمیتی نداره (چه بسا این تجزیه بهتر باشه) روسیه که مثلا متحد سوریه به شمار میره هیچ اعتمادی بهش نیست بنا بر این دور نمای جالبی (برای ما) از این مساله دیده نمیشه
  5. 3 پسندیده شده
    اوج تکبر و سردرگمی یک کشور و حاکمانش را نشون میده که ادعا میکنه چک پوینتی را که ممکن هست بیفته در اراضی ازاد شده سوری را هم حتی تخلیه نمیکنه. چک پوینتی که قبلا هم هیچ خصیتی نداشت و کاملا بر خلاف توافق عمل میکرد حالا قرار هست وسط نیروهای سوری مثلا نمایانگر کله شقی اردوغان باشه که ما همین جا میمونیم و هیچ جا نمیریم حتی اگر قرار باشه وسط ارتش سوریه باشیم؟ به هر حال جالب هست که اردوغان چقدر طمع به خاک سوریه دوخته بوده!
  6. 3 پسندیده شده
    در یکی از پست ها در اینستاگرام به استفاده از چراغ جلو وانت مزدا کارا در امرپ رعد اشاره شده بود که همین طور می بینید یکی هستند...
  7. 3 پسندیده شده
    ما همیشه با یک دوگانگی تلخ روبرو هستیم همیشه بدست آوردن یک هدف با هزینه کردن همراه هست و هیچ چیز ارزان نیست اما این هزینه با توانایی ها ارتباط مستقیم دارد اگر توانمند باشی هزینه به مراتب کمتری می دهی و مشکل کمتری ایجاد می شود بهترین ضرب المثل برای صحبت من این جمله هست که خون هایی که در جنگ ریخته می شود همان عرق هایی هست که در زمان صلح ریخته نشده است خیلی از دردهایی که در یمن می بینید ناشی از ضعف خود یمنی ها و ما ایرانی ها در تجیهز خودمان هست برای مثال تامین غذا و دارو و امنیت خطوط نیروی دریایی و خیلی از توانمندی ها و ضربه هایی که عربستان می خوره از عرق هایی هست که ریخته شد برای مثال بحث موشک و پهباد و ضد زره اما یمن و حوثی ها چه راهی داشتند؟ حقیقت این هست که یا باید تسلیم می شدند و یا جنگ می کردند تسلیم بدتر از وضعیت فعلی بود و قحطی مثل شرایط فعلی و زبونی به سراغشون می اومد جنگ مستقیم هم شکست بود و بدتر از تسلیم تنها راه ممکن همین بود اگر چه که تقویت پدافند و موشک های دریایی می تونست فشار رو خیلی کمتر کنه ( در حرف ساده هست و در عمل سخت)
  8. 2 پسندیده شده
    به نظر شبیه این سامانه ی بومیه : http://s5.picofile.com/file/8370129526/IMG_20190820_230721_335.jpg
  9. 2 پسندیده شده
    دوستان بنده ترجمه رو از قصد گفتم بیشتر از 27کیلومتر ارتفاع درگیری برای سامانه باور باید باشه به چند دلیل: 1.ارتفاع لانچر ها و حتی پیشرفته ترین نوع موشک صیاد نمیتونه همون ارتفاعموشک طائر ۲ سامانه سوم خرداد رو داشته باشه ۲.ما سامانه های تلاش و حتی مرصاد رو که برای بازاریابی معرفی کرده بودیم به جرعت میشه گفت ارتفاع درگیری 27کیلومتر رو باید داشته باشه چراکه سامانه ی سوم خرداد که فاقد کشنده و یک محرکه برای موشک هستش به راحتی ارتفاع 27 کیلو متر رو داره که این در نوع خودش یک پیشرفت شگرف هست که حتی موشک ما دو مرحله نیست . ۳.توی توضیحاتی که سایت پرس تی وی منتشر کرده بود یکی از نکات بسیار جالب این بود که نوشته بود این سامانه توانایی استفاده از نوع های مختلف موشک رو داراست پس ما نمیتونم برد و ارتفاع هر موشک رو با توجه به ویژگی های خودش در زمان رونمایی اگر معرفی بشه حتی حدس بزنیم چون موشک ها میتونن با کمی تغییر چه دو مرحله ای شدن و چه دو موتوره شدن و یک عامل بسیار مهم دیگه کشنده که عامل اصلی محرکه هستش باشه که این دست ما رو مثل سامانه s400 باز میزاره . ۴.مسخره و واقعا بی دلیل هستش که سامانه ای که حاصل سال ها تحقیق و توسعه روی سامانه های مختلف داخلی کشور هستش چه تلاش و چه مرصاد و حتی پونزده خرداد وحتی سوم خرداد که ارتفاع اون ها به 27 رسیده باشه رو بازم برای این سامانه باور که ما خیلیم روش تبلیغ کردیم هم ارتفاع نسخه های قبلی یا برادر های قبلی این سامانه بدونیم مثل این میمونه که بگیم ما s400رو معرفی کردیم ولی بازم دارای همون ویژگی های پیشرفته ترین نسخه های s300هستش پس دیگه چرا اصلا بگیم رونمایی چرا اسمشو نامگذاری نزاریم ........ممنون یاعلی
  10. 2 پسندیده شده
    https://fa.alalamtv.net/news/1933192/آزمایش-موفقیت-آمیز-اس-300-در-ایران-فیلم به هر حال این شلیک اس 300. به نظر می اید خیلی شبیه نیستند. همین مسئله بسیار با ارزش است و نشان میدهد ما یک کپی کار نبوده ایم. بلکه الان در این زمینه یک کشور صاحب سبک هستیم
  11. 2 پسندیده شده
    سامانه باور 373 با برد بیش از 200 کیلومتر و ارتفاع درگیری 27 کیلومتر https://aparat.com/v/VZ4Nf https://www.youtube.com/watch?v=s3oK8GY8s2k
  12. 1 پسندیده شده
    یه فاتحه ای برای پهپاد هدف که نقششو خوب بازی کرد و در این راه خودشو فداکرد بخونید
  13. 1 پسندیده شده
    ترک ها بصورت واضح و بدون محدودیت از تروریست ها حمایت کردند این جمله مقامات سوریه بود بدون شک ترکیه بی پروا از تروریست ها حمایت کرده و این قضیه پیروی آرزوی گرفتن بخشی از خاک سوریه هست وزیر خارجه ترکیه ساعتی پیش گفته نیروهای ترکیه به هیچ وجه تسلیم رو قبول نمی کنن و از نقاط بازرسی خارج نمی شوند بویژه در مورک در خصوص حمله به کاروان نیروهای ترکی، وزیر خارجه ترکیه گفته است که سوریه با اتش بازی نکند در ادامه صحبت های وزیر خارجه ترکیه گفته که اجازه نمیدیم منبج دوباره تکرار بشه و در صورت عدم توافق با آمریکا در خصوص منطقه امن، ترکیه برنامه خود را خواهد داشت
  14. 1 پسندیده شده
    البته این مقاله کمی قدیمی است. مدل های جدید al31 تراست بالاتری دارند. بعضا دارای امکان تغییر بردار رانش trust vectoring هستند که با عث بهبود قدرت مانور میشود.
  15. 1 پسندیده شده
    درباره امرپ رعد که رونمایی شد هنوز اطلاعات جامعی توسط سازندگان منتشر نشده اما احتمالا این امرپ هم مثل طوفان محصول مشترک StreitGroup و کاماز باشد این همکاری مشترک باعث تولید فیونا "Fiona KrAZ 6x6" هم شده که رعد ایرانی بسیار شبیه آن می باشد بزرگان میلیتاری قطعا بهتر تحلیل خواهند کرد =================== کاربر محترم ، تصاویر خارج از گالری می بایست بصورت لینک ارسال شود ///
  16. 1 پسندیده شده
    پریشب از عدن زنگ زدن به شبکه الجزیره .یه آقای میگفت شما همش ایران را متهم میکنید به دخالت در یمن حال اینکه میدونیم ایران فقط حمایت معنوی میکنه از حوثی ها (معنویات) ولی این امارات تمام جنایت ها جنگ ها سیاست ها همه به گردن خودشه
  17. 1 پسندیده شده
    نکته جالبی که با نگاه به یه دوره زمانی به جنگ یمن میشه دید اهمیت و نتایج مقاومت هست یمنی ها از نظر نظامی و حملات به زیرساخت دشمن کار زیادی نکردند که بشه نتیجه جنگ رو تغییر بده، فقط مقاومت کردند و تسلیم نشدند حملاتی هم پهبادی و موشکی محدود به پایگاه های عربستان داشتند ولی مقاومت بعد از مدت زیادی نتیجه اش رو نشون داد و اختلافات بین متجاوزان دیر یا زود بروز می کند و کاری که منطقا غیرممکن هست انجام می شود الان عقبه دشمنان حوثی ها افتادن به جون هم و معلوم نیست آینده مسیر رو به کجا می برد
  18. 1 پسندیده شده
    بسم الله.......... 11 مرداد 1398 رونمایی نیروهای محور مقاومت در یمن از موشک برکان 3 این موشک منطقه دمام عربستان در ساحل خلیج فارس را مورد حمله قرار داد حمله موشکی و پهپادی رزمندگان مقاومت به مراسم رژه نیروهای ائتلاف در عدن در این حمله 43 نفر از جمله یکی از فرماندهان بلند پایه هوادار امارات کشته شدن به اسارت در آمدن نزدیک به 40 تن از عناصر یمنی وابسته به عربستان در مرزهای این کشور با یمن حمله موشکی انصارالله به پادگانی در نجران عربستان
  19. 1 پسندیده شده
    نکته جالب توجه در مورد امرپ های M-ATV نیروهای ائتلاف سعودی در یمن این است که به تازگی آنها به نارنجک های دودزا در بخش جلوی خود مجهز شده اند. کمین های متعدد و موفق نیروهای حوثی بر علیه نیروهای ائتلاف سعودی به یک چالش برای نیروهای متخاصم سعودی تبدیل شده است. به نظر می رسد نارنجک های دودزا بر روی امرپ های M-ATV به این علت بر روی آنها نصب شده است تا به نیروهای گرفتار کمک کند از کمین و آتش نیروهای حوثی با اطمینان بالاتری فرار کنند.
  20. 1 پسندیده شده
    این نوشته از یک جوان کم تجربه نیست عزیز جان مردی با دانش و تجربه بسیار بالا در های تک و سوابق کاری بالا پشت این نوشتاره، پس احترام را رعایت کنید لطفا اتفاقا فرمایش ایشان را با توجه به اندک تجربه‌ای که دارم (امسال شد ۲۰ سال کار) کاملا صحیح می‌بینم. ساخت اتومبیل و حتی هواپیما و ... کار سختی نیست. اصلی ترین مساله فرهنگ سازی و آدم سازی است که بسیار سخته
  21. 1 پسندیده شده
    سلام تشکر میکنم بابت پست هایی که ارسال میکنید و تجربیات ارزنده ای که در اختیار ما قرار میدید. با اجازتون چند قسمت از این پست رو رنگی کردم که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. خصوصا برای تحلیل گران نظامی و علاقه مندانی مثل ما که گاها موضوعات رو احساساتی تحلیل میکنیم. بحث وضعیت ویژه کشور ایران جا داره که بیشتر از این بهش پرداخته بشه.هند و پاکستان هم سالهاست که برنامه هسته ای نظامی دارند اما مثل ایران تحت فشار نیستند و ساده لوحی هست که تمام این فشارها رو به نزاع با رژیم اسرائیل خلاصه کرد! در واقع خود رژیم اسرائیل هم به خودی خود موجودیت و هویت مستقل نداره و بازوی استعمار نوین در منطقه بسیار مهم خاورمیانه محسوب میشه که ده ها سال پیش این منطقه و مردمان و حکامش رو با ظرفیت هایی که داشتند در اختیار و کنترل مطلق غرب قرار داد! همونطور که رژیم پهلوی چنین نقشی داشت که الان این نقش به چند کشور دیگر محول شده!البته وزن رژیم اسرائیل کجا و وزن رژیم و حکام پهلوی کجا! موضوع امنیت و نفوذ ناپذیری قطعات و سیستم ها هم از مباحث مهمه که حتی رژیم اسرائیل با وجود نزدیکی که با آمریکا داره از سیستم ها و اویونیک ساخت صنایع خودش در هواگردهای خریداری شده اش(مثل اف 35)استفاده میکنه! همین مسئله موجب میشه که ساخت سیستم های الکترونیکی برای ما با هر هزینه ای توجیه پذیر جلوه کنه! این روزها(به صورت خاص)نیروی هوایی کشورهای عربی خیلی مورد توجه و غبطه علاقه مندان ایرانی قرار دارند اما باید توجه داشت که این توانمندی حکام عربی که در واقع سپر رژیم اسرائیل محسوب میشن, تنها در برابر کشورهایی مثل ایران یا گروه هایی مثل انصارالله کاربرد دارند و این جنگ افزارها رو(خصوصا انواع جدیدتر که به سیستم های هوشمند مجهز هستند)نمیشه در برابر رژیم اسرائیل یا غربی ها استفاده کرد!در واقع تایفون,رافال,فاکون و ایگل هایی که به اعراب داده میشه جهت حفظ امنیت رژیم اسرائیل با پول اعرابه! ما برای تحلیل چرایی توقف پروژه های لاوی و حلوان مصری اطلاعات کافی در اختیار نداریم! فقط به صورت کلی میدونیم که مصر زیرساخت صنعتی لازم برای تولید انبوه این جنگنده رو در اختیار نداشته و شاید فشار های شوروی هم بی تاثیر نبوده باشه! حتی مشخص نیست که چرا مهندسین مسراشمیت در یک کشور عربی جنگنده طراحی و(با چه کیفیتی)تولید کردند! شاید اصلا هدفی غیر از تولید انبوه داشتن! مثل اثبات توانایی فنیشون و .... در خصوص لاوی هم باید توجه داشت که این جنگنده تقریبا در سطح اف 16 ای قرار داشته و در صورت تولید انبوه میتونسته به عنوان یک رقیب برای فالکون در بازار جهانی مطرح بشه! به این ترتیب ممکنه فشارهای سیاسی از جانب آمریکا وجود داشته! البته باید توجه داشت که رژیم اسرائیل به تولید جنگنده نیاز چندانی نداره! در واقع ارائه یارانه ای تسلیحات از سوی آمریکا و اروپا این رژیم رو از ساخت خیلی از جنگ افزار ها بی نیاز کرده, اما با اینحال این رژیم صنایع داخلی رو به منظور تولید جنگ افزار ها ایجاد کرده که جا داره ما از این مسئله درس بگیریم. در زمینه هوایی این رژیم با تولید جنگنده های نشر,کفیر و لاوی تونسته یک ظرفیتی ایجاد کنه که برای ارتش این رژیم در زمینه تامین تسلیحات و قطعات امنیت ایجاد کنه! در واقع (با تجربه ای که در جنگ با کشورهای عربی داشتند)صنایع داخلی این رژیم این پیام رو به غرب مخابره کردند که در صورت عدم پشتیبانی و فروش تسلیحات, ظرفیت تولید داخل مهیاست که این باعث دسترسی راحت تر این رژیم به جنگ افزارهای مورد نیازش شده. در خصوص مسئله بازاریابی و باج دهی بحث تامین منافع شرکت های رقیب مد نظر بود. برای مثال شرکت ایرباس که ذکر کردید با تقسیم بخش تولیدش در کشورها اونها رو هم سهیم کرده و به این ترتیب بازار فروشش رو گسترش داده و رقبای احتمالی رو که ظرفیت ساخت داشتند حذف یا تضعیف کرده.این رو میشه یک نوع رشوه در بازاریابی هم محسوب کرد که شاید این عبارت دقیق تر باشه!
  22. 1 پسندیده شده
    از یک نظر این تحلیل درست هست ولی از نظر دیگر ، برای اینکه محصول شما ، در نهایت کار قیمت تمام شده معقولی داشته باشد( معادل مفهوم "محصول اقتصادی "// که معتقدیم قاهر را نمیشود یک محصول اقتصادی مد نظر قرار داد و در نهایت باید ان را بستری برای نمایش پیشرفتهای فناورانه داخلی که می بایست در یک طرح معقولانه تر استفاده شود ) نیازمند این هست که اجزاء و قطعات ، به گونه ای انتخاب شوند ( در اینجا از تولید کنندگان غیر بومی ) که علاوه بر برآورده کردن استاندارد و نیازمندی شما ، دیگران را به گونه ای وارد پروژه کنند که هزینه های شما در یک حد قابل قبول نگاه داشته شود . " البته این مساله بطور غیر مستقیم تداعی کننده راهبرد " امنیت دسته جمعی " هم هست که توضیح ان مفصل خواهد بود. اگر درمنطقه خاورمیانه مثال بزنیم ، شاید پروژه مصر برای تولید جت رزمی Helwan HA-300 بود در حالی که پشتیبانی مهندسی طراحان شرکت مسراشمیت را هم پشت سر خودش داشت . این پروژه 5 سال طول کشید ( 1969-1964) ولی در نهایت متوجه شدند که روشی که دنبال کردند اشتباه بوده یا علت سیاسی / فناورانه باعث عقیم ماندن شده . HA-300 ، و یا حتی پروژه "لاوی" رژیم عبری شخصاً سیاست بازار یابی را قبول دارم ولی به هیچ عنوانی ، بحث باج دادن مورد قبول نیست . در حالی که همزمان ، قطعات ایرباس در ایتالیا و آلمان و چین و سایر کشورها تولید میشود و همه در مجموع می روند در خط تولید اصلی در تولوز فرانسه تا یک پرنده فلزی از خط تولید بیرون بیاید . اگر این شکلی که جنابعالی میفرمایید ، تحلیل کنیم ، الان فرانسه دارد به همه کشورهای درگیر برنامه ایرباس باج می دهد تا ایرباس تولید شود و این با سیاست کلی کشورهای مغروری به اسم فرانسه ، آلمان ، ایالات متحده و.... که منافع در ان حرف نخست را می زند ، تناقض دارد . ( اساساً یکی از مهمترین دلایلی که پیمان ماستریخت را به اتحادیه اروپا تبدیل کرد ، همین مساله ،یعنی رقابتی کردن هر چه بیشتر با در نظر گرفتن تعامل بود ) به نظرم کاربرد واژه باج دادن ، زیاد صحیح به نظر نمیرسد و مسیر تحلیلی که با این پیش فرض شروع شود ، به سرانجام مشخصی ختم نخواهد شد . نوع استراتژی که امثال "ساب" ، ایرباس ، بویینگ ، لاکهید - مارتین و .... در پیش گرفتند ، نوعی تعامل بر روی بستری از رقابت تحلیل میشود ( البته نظر شخصی هست ) و روند پیشرفت آنها ، امضاء قراردادها ، نوع محصولات تولید شده و .... هم به نظرم همین روند را تایید میکند . پی نوشت : 1- یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده که همکاری شرکتهای تسلیحاتی را به مثابه باج دادن تعبیر کنیم ، این هست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، به هیچ عنوان ( حتی موردی نظیر صنعت خودروسازی ) موفق نشدیم تا تعامل درستی با شرکتهای صاحب فناوری داشته باشیم و این عدم موفقیت باعث شده همکاری شرکتهای فوق الذکر باهم را در قالب باج دادن تحلیل کنیم . 2- البته شاید موفقترین نمونه از چنین همکار هایی را میشود در ورود شرکت بل هلیکوپترز به ایران و ایجاد زیرساختهای پایه به شکل اصولی مثال زد ( اگر چه نقدهایی به ان وارد هست ) // هر چند امیدوارم برخی دوستان این مساله را به ساختار سیاسی وقت ارتباط نداده و بیشتر جنبه فنی ان را مد نظر قرار دهند //
  23. 1 پسندیده شده
    «هو المهیمن»   غلطک ها و تیغه های مین روب ارتش ایالات متحده آمریکا ( قسمت دوم )       T3    در حقیقت ایده این مدل از نمونه مین کوب عقرب(scorpion) بریتانیا گرفته شده بود.T3 برای اولین بار برو روی تانک M4A4 تست شد. این نوع مین کوب ها دارای چند دسته زنجیر بودند که بروی یک چرخانه(روتور) قرار گرفته اند، سر زنجیر ه نیز به  چکش هایی متصل شده است. چرخانه با سرعت بالایی شروع به چرخیدن می کند و زنجیرها را می چرخاند ، چکش متصل به زنجیره به مین ها بر خورد می کند و باعث انفجار آنها می شوند. موتور متحرک این مین کوب  به طو جداگانه و درقسمت راست تانک قرار  گرفته است. همچنین برای حفاظت بیشتر تانک از انفجار های مین و جلوگیری از پرتاب سنگ ها به اطراف یک صفحه فلزی در جلوی مین کوب قرار داده شده بود. 30 نمونه از مدل T3 در سال 1943 به شمال افریقا وارد شد. همچنین در جریان پیاده شدن نیروهای آمریکایی در انزیو(Anzio) سواحل جنوب ایتالیا  برای پیشروی در خاک ایتالیا ازمین کوب T3 استفاده شد. اما یکی از اشکالات بزرگ این مین کوب مقاومت کم آن در برابر انفجار ها بود که باعث می شد چرخانه زود شکسته شودو آسیب ببیند.   T3E1   در این مدل موتور جداگانه ای که درسمت راست تانک تعبیه شده بود حذف شد و نیروی مورد نیازبرای چرخاندن مین کوب از موتور خود تانک گرفته می شد، همین کار باعث شد تا وزن مین کوب به طور محسوسی کاهش پیدا کند. وسرعت چرخیدن چرخانه  از 75 دور در دقیقه در مدل T3 به 178 دور در دقیقه در مدل T3E1 رسید. طول بازوهای اتصال مین کوب نیز نسبت به نمونه T3 افزایش پیدا کرده است. با این حال هنوز خدمه این مین کوب ها از آن راضی نبود زیرا در موقع کار سنگ ها و گرد خاک را اطراف پرتاب می کرد که باعث می شد خدمه به سختی با آن کار کنند.       (T3E2 (Rotoflail   یک مدل آزمایشی که یک چرخانه بزرگ در جلو تانک قرار می گرفت همچنین موتورجداگانه دوباره نصب شد. این مدل به دلیل پایان جنگ ناتمام کنار گذاشته شد.   T5   در این مدل از یک تیغه بلدورز برای پاکسازی معابر مین گذاری شده استفاده می شود. تیغه مدل T5 به طور V شکل ساخته می شود تا مین های سر راه را کنار زده و معبرها را امن کنند. در مدل های بهبود یافته T5 بروی تیغه ها شیارهای تعبیه شده بود تا عمل مین روبی را بهتر انجام دهند.   البته  انواع  دیگر تیغه های مهندسی  تانک های  شرمن علاوه بر  حفره خندق و ساختن سنگر،  برای مین روبی نیز استفاده می شده است. که می توان به  تیغه های مدل TB ENG 9 TB ENG 41 TM 9-719 اشاره کرد که در برابر انفجار مین مقاوم بودند.     T8   طرز کار T8 به این شکل بوده است که 6 میله ی عمودی در جلوی تانک نصب شده بود،  این میله ها با قدرت به زمین  برخورد می کردند و در صورت برخورد با مین ها باعث انفجار آنها می شدند. اما در آزمون های اولیه که برای تست این مین روب گرفته شد نتوانست نتیجه دلخواه را کسب کند و به علت ضعف در انفجار مین ها این پروژه کنار گذاشته شد. T8E1   این مدل به سه عدد مته مجهز بود تا بتواند به یک نقطه تمرکز ضربه بزند و مین ها را از بین برد با این حال این پرژه نیز ناموفق بود و در مرحله آزمایشی باقی ماند. T9   ایده این نمونه استفاده از یک غلطک بزرگ برای استفاده در زمین های هموار بود. این غلطک دارای میخ هایی به طول 2/5 سانتی متر بودند.غلطک به وسیله یک میله بلند به تانک وصل می شود. T9E1   در نمونه بهبود یافته T9 اندازه غلطک ، میخ های روی آن و لوله اتصال دهنده کوچکتر شدند تا وزن غلطک کمتر شود و کنترل  آن راحتتر انجام بگیرد.   (T10 (big Foot     اگر بخواهیم مبتکرانه ترین وجسورانه ترین  طرح را برای یک مین روب انتخاب کنیم مسلما T10 کاندیدای این طرح خواهد بود. قطر چرخ های جلویی این مین روب غول اسا در حدود 4/2 متر و قطر چرخ های عقبی در حدود 1.8 متر بوده است. همچنین به بخش زیرین این مین روب  فولاد ضخیم 25 میلی متری اضافه شده بود تا مقاومت آن در مقابل انفجار مین ها فزایش پیدا کند. سرعت حرکت این مین روب به 10 کیلومتر بر ساعت می رسید و سرعتش در حالت پاکسازی به 3 کیلومتر بر ساعت می رسید. برای حرکت T10 بر روی مسیر های ناهموار شش عدد دیسک را در اطراف محور قرار داده بودند تا حرکت آن را بهبود ببخشند. چرخ های عقبی در یک فریم طویل قرار داشتند به همین خاطر این مین روب  به سه چرخه هم معروف شده بود.به دلیل  وزن بالایی که این مین روب داشت درآزمایشی که درسال 19ژوئن سال 1944 انجام شد این پروژه کنار گذاشته شد. بااین حال طرح های اصلاحی نیز برای این سه چرخه غول پیکر مطرح شده که در آن موتور های کوچکی را درون چرخ های جلویی قرار دهند تا بدون نیاز موتور داخلی مین روب حرکت کند.   T15   این مدل جزء اخرین مدل های مین روب  ارتش ایالات متحده آمریکا است. ایده  T15 از مدل قبلی آن یعنی T14  گرفته شده بود. مدل T14   یک تانک شرمن بود که بخش زیرین و سیستم تعلیق آن در برابر انفجار مین ها مقاوم  سازی شده بود و درصورت انفجار مین هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی شد. اما بازهم مدل  T14   یک اشکال بزرگ داشت و آن هم وزن زیاد آن بود. در نتیجه  در مدل T15 تصمیم گرفته شد که برجک حذف شود و به جالی آن فقط یک محفظه برای فرمانده قرار داده شود. T15E1   در مدل بهبود یافته T15 به جای برجک از دو دریچه استفاده شده بود که یکی برای فرمانده استفاده می شد و دیگری مجهز یه یک مسلسل  0.5میلیمتری بود. در تست های گرفته شده T15E1 عملکرد بهتر نسبت به مدل T15 خود نشان داد با این وجود اشکال این سری از مدل ها این بود که انفجار های متوالی باعث از کار افتادن سیستم تعلیق آن می شد. نقل با ذکر نام میلیتاری و گردآورنده بلامانع است. ترجمه و گردآوری :Crash ادامه دارد...
  24. 1 پسندیده شده
    لایف رفت ها شناورهای غیر فلزی و باد شونده ای هستند که بر خلاف قایق های نجات فاقد هرگونه نیروی محرکه ی جلوبرنده و وسیله ی هدایت میباشند . این شناورهای صرفا جهت نجات سریع خدمه ی کشتی در مواقع اضطراری طراحی شده اند که با کشیدن آن در عرض کمتر از یک دقیقه به داخل آب افتاده و باد میشوند . [img]http://up.arteshi.com/uploads/138268772310719_1800px-Amandine33.jpg[/img] [img]http://up.arteshi.com/uploads/138268773844339_2Life-raft-cradle2,.jpg[/img] لایف رفت ها به شکل خاصی محدود نیستند و انواع و اقسام زیادی از آن ها شامل سرپوشیده یا سر باز و دایره ای یا مستطیلی ساخته شده اند و نمونه های بزرگی از آن ها با قابلیت تحمل ده ها نفر و کوچک ترین آن ها با قابلیت حمل چند نفر محدود وجود دارد . از وسایلی که در لایف رفت های مخصوصا در سایز بزرگ حتما وجود دارد میتوان به تجهیزات بقا در دریا از قبیل مواد غذایی ، دارویی و گرمایی مانند وسایل علامت دهنده و نیاز اضطراری نظیر سوت - آینه - وسایل ابتدائی ماهیگیری - رادیو - صفحات جمع کردن آب باران -نارنجکهای رنگی - پرتاب کننده منور - پودر رنگ نارنجی برای تغییر دادن رنگ آبهای اطراف قایق - پودر سیاه رنگ برای دور کردن کوسه ها و پمپ های اضطراری جهت افزودن باد به شناور اشاره کرد . [img]http://up.arteshi.com/uploads/138268773829089_0Zodiac.jpg[/img] لایف رفت ها عموما سرپوشیده ساخته میشوند و نیاز به آموزش خاصی برای لانچ و راه اندازی آن ها نمیباشد . علاوه بر نجات خدمه ی کشتی ، این شناور ها مکان امنی برای افراد سانحه دیده محسوب میشود تا افراد از گزند شرایط بد جوی و حیوانات وحشی مصون بمانند . [img]http://up.arteshi.com/uploads/138268773824960_1Untitled.jpg[/img] رنگ لایف رفت ها همانند قایق های نجات طبق استاندارد بین المللی نارنجی روشن میباشد و امروزه حتی شناورهای کوچک نیروی دریایی ج.ا.ا به این لایف رفت ها مجهز شده اند ، این شناورها تا چند سال پیش بطور کل از خارج کشور تامین میشدند اما خوشبختانه دانش فنی تولید آنها اینک در کشورمان وجود دارد و نیاز شناورهای نظامی و غیر نظامی از داخل تامین میگردد . [img]http://up.arteshi.com/uploads/138268772310002_01.jpg[/img] موفق و سرافراز باشید ... [img]http://up.arteshi.com/uploads/138268772341312_2article.jpg[/img] امیر آزاد با تشکر از آرش کمانگیر ، صحبت های ایشان در متن مطلب وارد گردید .
  25. 1 پسندیده شده
    ذره ای از دقت در مباحثی که قرار دادید وجود نداره ، ...