برترین های انجمن

  1. M-ATF

    M-ATF

    VIP


    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      1,958


  2. Crash

    Crash

    Army


    • امتیاز

      10

    • تعداد محتوا

      1,055


  3. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      9

    • تعداد محتوا

      9,427


  4. aminf14

    aminf14

    Editorial Board


    • امتیاز

      8

    • تعداد محتوا

      1,400



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 26 مهر 1398 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    ارگان صنعت هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تیر و مرداد 1398 پیشرانه اوج
  2. 2 پسندیده شده
    سریع ترین راه پایان دادن به جنگ ! از نظر جرج اورول نویسنده نامدار : " سریع ترین راه برای پایان دادن به جنگ شکست ( باختن - تسلیم شدن ) در آن است "
  3. 2 پسندیده شده
    عصر کابین‌های دیجیتال در نهاجا؛ از «T90» تا «یاسین»/ زنجیره آموزش خلبانی چگونه تکمیل شد؟ https://www.farsnews.com/news/13980725000512/عصر-کابین‌های-دیجیتال-در-نهاجا-از-T90-تا-یاسین-زنجیره-آموزش-خلبانی
  4. 2 پسندیده شده
    نخیر.به نظرم بسیار بیشتر اهمیت دارد. کردها نیرویی هستند که در 4 کشور فعالیت جدی دارند و نه تنها مشکلات امنیتی ایران با کردها حل می شود، بلکه در 3 کشور هم حامیان قدرتمند پیدا می کنیم. این یک فرصت تاریخیه که به کردها ثابت کنیم مام میهن تحت هر شرایطی از ایشان حمایت می کند... سرداران و سیاستمداران نظام جمهوری اسلامی ایران، لطفا این فرصت تاریخی را از دست ندهید!
  5. 2 پسندیده شده
    بسم الله........ 25 مهر 1398 وضعیت حومه راس العین مهم ترین هدف ارتش ترکیه در مرحله اول عملیات خود ورود ارتش به کوبانی وفرودگاه طبقه انهدام تانک یا تانکهای ارتش ترکیه . برخی منابع از منهدم شدن یک تانک لئوپارد و برخی دیگر از شکار دو تانک ام 60 خبر دادن احتمالا همون یک تانک صحیح تر باشه + به غنیمت گرفته شدن خودرو زرهی ارتش ترکیه کلیپ مربوطه https://www.aparat.com/v/8QbMI
  6. 1 پسندیده شده
    با رونمایی از یاسین بهتره دیگه تو نسخه بعدی جنگنده کوثر به صورت تک نفره تولیدبشه تا بردش افزایش پیدا کنه
  7. 1 پسندیده شده
  8. 1 پسندیده شده
    سلام دوستان الان اخبار داشت گزارش ویژه پخش میکرد گفت موتور های توربوجت کاملاً ایرانی با ۷۰۰۰ پوند رانش هستن. احتمالاً مجموع تراست هر دو موتور در مجموع ۳۰ کیلو نیوتن باشه که با تراست خشک دو عدد j-85 برابری میکنه.
  9. 1 پسندیده شده
    موتورها برای این بدنه و وزن برخواست زیاد از حد قدرتمند هستن حداقل میتونست 10 تن باشه امیدوارم حسابی روش کار بشه و نمونه های بعدی هم داشته باشه
  10. 1 پسندیده شده
    تو شرايط فعلي ارتش سوريه داره در نقاط مهم مستقر ميشه ولي هنوز كرد ها چشم انتظار معجزه ترامپ هستن اگر سفر پمپئو جواب نده و ترك ها عمليات رو ادامه بدن كرد ها مجبورن با اسد توافق كنن و توافق و اتحاد كرد ها با اسد شايد در حد فتح حلب مهم هست بويژه اگر توافق پايداري انجام بشه و كردها وارد فرايند سياسي سوريه بشن واين به ضرر تركيه و تروريست هاي ازاد هست چون وزنه اونها شديدا كم ميشه
  11. 1 پسندیده شده
    جدای از تحلیل های خوب دوستان در زمینه روحیه، تاکتیک برتر و موارد دیگه دو مورد رو متذکر بشم: اولا لطف حضرت حق و اراده او که تا اراده باریتعالی نباشه برگی از درخت نمیفته. رحمت و لطف او شامل مردمان سختی کشیده سوریه شده تا دوباره اسیر جنایات گله های شیطانی داعش و جبهه نصره و... نشن دوما از یاد نبریم دلاوری رادمردان ایرانی که چه در عرصه آموزش که از رزم مقدماتی گرفته تا سطوح پیشرفته، شناسایی و طراحی عملیات و حتی نبرد مستقیم زحمت های فراوانی برای ملت عراق و سوریه بدون توجه به قومیت یا مذهب اونها کشیدن و خون سرخ شهدای این سرزمین، تضمین تمامیت ارضی دو کشور سوریه و عراق شد. امیدوارم این موردو چه سوری ها و چه عراقی ها از یاد نبرن که رفیق زمان سختی شون چه کشوری بود.
  12. 1 پسندیده شده
    شجاعت یک معقوله مهم در یک سرباز هست اما ... اولا سوریه تجربه جنگی چندساله داره که سربازان ترک فاقد اون هستند و این دست برتر سوری هاست . دوما سوریه در حال حاضر اقتصادی ندارد که ترس از فروپاشی بورس و یا صنعتش کند اما ترکیه باکوچک ترین چالشی وارد بحران می شود . سوما کرد ها متخصص جنگ های چریکی هستند و دراین سبک جنگ با حداقل ها می شود اهداف را بدست اورد. چهارما اگر خود ارتش سوریه وارد جنگ بشه حمایت های پنهانی مقاومت و روسیه رو داره. پنجما بقول دوستمون سوریه محاصره نیست. درکل اگر جنگ بالا بگیره یک جنگ ویرانگر برای ترک هاست.
  13. 1 پسندیده شده
    نه ترکیه مانند عربستان مجهز و نه سوری ها مانند یمنی ها تنها و محاصره.
  14. 1 پسندیده شده
    سلام به نظر میرسد همانطور که توسط امریکا به کردها خیانت شد؛ به ترک ها هم توسط روس ها خیانت شده و روس ها به زیر توافق از پیش نوشته شده با ترکیه زده اند. بازنده های اصلی تحولات شمال سوریه کردها و ارتش مزدور ملی سوریه که توسط اردوغان تاسیس و مسلح شده هستند که در حال تصفیه حساب خونینی با یکدیگر هستد و سپس ارتش اشغالگر قدس که جا پا خودش را در شمال سوریه از دست داد. برنده مطلق این تحولات هم دولت مرکزی سوریه که بدون جنگ به عنوان منجی مردم به شمال شرق برگشت و سپس ایران و روسیه هستند.
  15. 1 پسندیده شده
    به بهانه آغاز تهاجم ترکیه به خاک سوریه ؛ یاد این جمله مشهور افتادم یک جنگ اشتباه ، در مکانی اشتباه ، در زمانی اشتباه با دشمنی اشتباه ژنرال 5 ستاره عمر برادلی ( در اعتراض به درگیر شدن آمریکا با چین ؛ در خلال جنگ کره )
  16. 1 پسندیده شده
    دوستان در حوزه تحولات منطقه یک رویه ارزشمند دارند و آن این هست که تا صحت خبر تایید نشود ، ان را مطرح نمی کنند ، بنده بعنوان محققی که در 4 هفته گذشته ، اولین استفاده علمی را از تاپیکهای تحولات بردم برای تدوین یک مقاله به نسبت طولانی ( که در نوع خودش احتمالا اولین هست در میلیتاری ) این روند را تایید می کنم میلیتاری بر خلاف روندی که سایرین دارند ، دارد برای آینده سرمایه گذاری می کند و در زمان خودش می بینید که میلیتاری را در چه حوزه هایی بعنوان رفرنس معرفی می کنند بنا بر دلایلی فعلا از ارائه عنوان صرف نظر می کنم ، تا درزمان خودش ، ارزش میلیتاری بعنوان یک رفرنس معتبر در حوزه تحلیل نظامی مشخص بشود پی نوشت : هیچ چیزی آسان بدست نمی آید ، روند تجمیع و بازآوری تاپیکهای میلیتاری علیرغم همه مسائل و موارد ، درطول زمان ارزش خودش را نشان خواهد داد ، فقط " کاربر پای کارش " باید باشد که دل به کار بدهد به قول ژنرال یاماشیتا (ببر مالایا ) : با علاقه کار کنید
  17. 1 پسندیده شده
    اين صرفه جويي زماني بدرد ميخوره كه اسمان از ان شما باشه وقتي اسمان رو نداشته باشي ميشه تهديد و اتلاف هزينه چون دشمن راحت تر شناسايى ميكنه و ميزنه نكته كنار نياز به ماكت هاي مشابه براي افزايش أهداف كاذب در مقابل دشمن هست
  18. 1 پسندیده شده
    در سوم خرداد چه خودروی Tel و چه خودروی Telar هر دو سه موشک را حمل می کنند و از این نظر توانایی یکسانی دارند. یک آتشبار سوم خرداد/ این آتشبار از یک خودروی حامل موشک و رادار و دو خوردوی حامل موشک تشکیل شده است و هر خودرو توانایی حمل سه موشک را دارند. سوم خرداد و اس 300 در یک کلاس نیستند تا با وجود یکی از داشتن دیگری بی نیاز باشیم. سوم خرداد یک سامانه میانبرد هست و نقش اون در شبکه پدافندی ایران شبیه به نقش خانواده بوک در شبکه پدافندی روسیه هست. اس 300 با باور373 قابل مقایسه هست. اس 300 توانایی درگیری با 36 هدف را دارد ولی سوم خرداد تنها با 16 هدف درگیر خواهد. که از نظر تعداد اهداف قابل درگیری اس 300 پی ام یو2 دقیقا 225 درصد توانایی بیشتری نسبت به سوم خرداد داره. در سامانه اس سیصد، 192 موشک آماده به پرتاب وجود داره که در یک زمان میشه 72 موشک رو به سمت 36 هدف شلیک و هدایت کرد ( هنوز 120 موشک آماده پرتاب وجود داره) اما در سوم خرداد 36 موشک آماده پرتاب وجود داره که در یک زمان میشه 32 موشک رو به سمت 16 هدف هدایت و شلیک کرد (تنها 4 موشک آماده پرتاب وجود خواهد داشت). مورد بعدی برد درگیری هست که اس 300 توانایی هدف قرار دادن هواگردی در فاصله 195 کیلومتری رو داره اما سوم خرداد 105 کیلومتر نهایت برد اون هست یعنی برد درگیری اس 300 روسی 185 درصد بیشتر از برد درگیری سوم خرداد هست. برای درک بهتر این قضیه یک مثال بزنم اگر قرار باشه کل کشور رو با سامانه اس 300 یا سوم خرداد پوشش بدیم در صورت استفاده از اس 300 برای پوشش کل آسمان ایران و مسافتی خارج از مرزها به 18 -20 سامانه اس 300 نیاز هست در صورتی که اگر قرار باشه اینکار رو با سوم خرداد انجام بدیم 55-60 سامانه سوم خرداد نیازمندیم. توامندی راداری اس 300 به هیچ عنوان قابل مقایسه با سوم خرداد نیست شما در سوم خرداد نمی تونید راداری معادل رادار تامب استون اس 300 پیدا کنید و همچنین بیگ برد. و یکی از بزرگترین قابلیت های اس 300 توانایی ضد بالستیک این سامانه هست که این سامانه رو قادر کرده تا با اهداف بالستیک با سرعت 2800 متر بر ثانیه هم توانایی درگیری داشته باشه (پک 3 که یک سامانه تخصصی ضد بالستیک هست هنوز به این توانایی دست پیدا نکرده و اس 300 از این نظر بر روی کاغذ از پک 3 پاتریوت هم توانایی بیشتری داره) در حالیکه اصلا هیچ اطلاعاتی از کار بر روی توانایی ضد بالستیک برای سامانه سوم خرداد وجود ندراه. تفاوت های این دو سامانه بیش از این مواردی هست که ذکر کردم اما مهمترینش همین چند مورد بود.
  19. 1 پسندیده شده
    مرصاد 2 شلیک موشک سامانه مرصاد2 به تازگی برخی از محصولات نظامی ایران در سایتی با نام kowsartrading برای صادرات معرفی شده است. در این سایت محصولی با نام ADS-M2 وجود دارد که یک سامانه پدافندی میانبرد است و توانایی درگیری با اهداف ارتفاع پست و ارتفاع متوسط را داراست این نام احتمالا مخفف Air defense system-Mersad 2 است. مرصاد 2 از رادار کنترل آتش جدیدی بهره می‌برد که از لحاظ ظاهری شبیه به رادار نجم 804 است اما قابلیت های این رادار را ندارد. بر اساس کاتولوگ ارائه شده در سایت، این سامانه قابلیت کشف 150 هدف را دارد و رادار آرایه فازی آن که در باند اس فعالیت می کند می تواند هدفی را با سطح مقطع 2.4 متر مربع از فاصله 100 کیلومتری کشف کرده و همزمان با 2 هدف درگیر شود. این رادار احتمالا یا از نمونه های اولیه رادار نجم 804 است یا نمونه دانگرید شده نجم 804 می باشد. رادار آرایه فازی اس باند کشف و درگیری سامانه مرصاد2 و نمای داخل اتاقک رادار این سامانه شامل یک خودروی حامل مرکز فرماندهی و رادار، 2 پرتابگر 3 فروندی، سه خودروی بارگذار و 5 ژنراتور 64 کیلووات است و در مجموع این سامانه حامل 6 موشک می باشد. مرصاد2 قبلا در رزمایش حریم ولایت رونمایی شده بود اما اطلاعاتی از آن وجود نداشت. بر اساس تصاویر از موشکی شبیه به موشک استاندارد/محراب (طبق بررسی های انجام شده در زمان رزمایش توسط برخی دوستان میلیتاری طول این دو موشک نیز یکسان می باشد) در این سامانه به کارگیری شده است که دارای داکت است و این نشان دهنده ی تغییر در موشک استاندارد است با توجه به اینکه مرصاد 2 میانبرد معرفی شده به احتمال فراوان وزارت دفاع همان برنامه‌ای را که برای افزایش برد موشک صیاد2 استفاده کرده است و در نتیجه آن، برد صیاد 2 از 50 کیلومتر به 75 کیلومتر و سپس در موشک صیاد 3 به 120 کیلومتر افزایش یافته است در مورد موشک استاندارد نیز همین شیوه را اجرا کرده است تا از موشک کوتاه برد ریم 66 با برد 25 کیلومتر به یک موشک میانبرد با برد 40-50 کیلومتر دست پیدا کند. علاوه بر اینکه موشک شلمچه/شاهین امکان بارگذاری داخل تیوب را ندارد احتمالا یکی دیگر از دلایل طراحی و ساخت موشک جدید امکان هدایت آن توسط سامانه تلاش است البته با توجه به اینکه رادار درگیری مرصاد2 مشابه با رادار درگیری سامانه 15 خرداد است می توان گفت که 15 خرداد توانایی استفاده از پرتابگرهای مرصاد2 و هدایت موشک‌های این سامانه را جهت هدف قرار دادن اهداف کم ارزش‌تر و یا اهدافی که در ارتفاع پست و یا برد کمتر نسبت به برد موشک‌های صیاد 2/3 پرواز می‌کنند را دارد. تصویر گرافیکی از پرتابگر 3 فروندی مرصاد2 نکته‌ای دیگر که در رزمایش مشاهده شد استفاده از رادارهای هادی و جویا جهت کشف و درگیری سامانه مرصاد2 بود که این رادارها به متحرک شده بودند و سامانه به یک سامانه اصطلاحا تمام متحرک تبدیل شده بود اما اکنون با وجود رادار جدید، دیگر از رادارهای هادی و جویا استفاده نخواهد شد که این خود به کوچکتر شدن سامانه و تحرک بیشتر آن کمک خواهد کرد علاوه بر اینکه رادار آرایه فازی جدید توانایی بسیار بیشتری برای انجام و مداومت فعالیت خود در محیط آلوده با جنگال دارد. حضور رادار متحرک سازی شده در رزمایش پدافندی 97
  20. 1 پسندیده شده
    مدیران محترم ارشد توضیحی در مورد این موضوع و اتفاقی که برای تاپیک من افتاده دارند؟
  21. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست پیش از هر چیز اعلام کنم که این پست صرفا حاصل یک رویاپردازی هست . پس دوستان در قالب یک سناریو پیشنهادی برای بروز رسانی تایگر به اون نگاه کنند و نه یک خبر رسمی و موثق مقدمه - چند روزی هست که ذهنم درگیر پروژه های بروز رسانی برای " F-5 " تایگرهای نهاجا هست. واقعا برای تبدیل کردن یک جت نسل سوم ، به پرنده ای که بتونه بخش محدودی از نیازهای هوائی نهاجا رو بر طرف کنه ، راه درازی در پیش داریم. "مقایسه تطبیقی" بروز رسانی های فانتوم ( پروژه دوران ) و بروز رسانی تایگر ( آذرخش ، صاعقه ، صاعقه 2 ، کوثر و ... ) هم میتونه نکات جالبی رو در بر داشته باشه. در حالیکه فانتوم ها در قالب یک پروژه (که رسما هم بعنوان یک بروز رسانی اعلام شده و نه ساخت یک هواپیمای جدید ) ، آهسته و پیوسته در حال روزآمد شدن هستند ، تایگر سرنوشت متفاوتی رو دنبال میکند و مرتب از این شاخه به اون شاخه میپرد: یکبار دم هواپیما دو قلو میشود و بار دیگه دوبار دم قدیمی بر میگردد و .... اما به اعتقاد من و با توجه به بروز رسانی های تایگر در سایر کشورها ، برای تبدیل تایگر به پرنده ای که بتواند بخشی ( هر چند محدود ) از نیازمندی های نهاجا رو پوشش بدهد نیاز به یکسری تغییرات و بروز رسانی ها دارد که به ترتیب اونها رو بیان میکنم. ( با این امید که شاید در گوشه ای و در جائی گوشی برای شنیدن این حرف ها وجود داشته باشد) : * * * * * اول از همه نامگذاری این پروژه بروز رسانی هست . بهتر هست که بجای نام های متعدد برای بروز رسانی اف - 5 ( کوثر ، آذرخش ، صاعقه و ... ) مثل پروژه فانتوم ( پروژه دوران - به یاد شهید دلاور عباس دوران ) این بروز رسانی رو متبرک کرد به نام یکی از شهدای نامدار جنگنده اف - 5 در خلال دفاع مقدس . مثلا پروژه اقبالی ( شهید علی اقبالی دوگاهه ) حتی میتوان به سبک برخی کشورها که برای تایگرهای خودشون نام های جالبی استفاده میکنند ( مثل شیلی و نامگذاری تایگر - 3 ) ما هم یک اسم با مسما برای تایگرهای بروز رسانی شده خودمون انتخاب کنیم : مثلا Persian Tiger. اینجوری دیگه مسئولین محترم هم ناچار نیستند که با هر تغییر جزئی یک مراسم رونمائی برگزار کنند و اعلام کنند که در تولید هواپیمای جدید به خودکفائی لازم رسیده ایم ( واقعا مسیر بروز رسانی فانتوم ها چه اشکالی داره که برای تایگرهامون اینقدر ناچاریم که مسیر متفاوتی رو طی کنیم ؟ ) پس از اونجائی که آرزو بر جوانان عیب نیست ، بنده هم بسته پیشنهادی خودمون رو برای تایگرها رسما رونمائی میکنم (IRIAF F-5 E/F (Persian Tiger ( پروژه اقبالی) بخش اول - پیکربندی سازه : از آنجائی که دهه ها از پرواز مستمر و پر تنش تایگرها میگذرد ، شاید مهمترین ضرورت برای این پرنده های پیر ، بازسازی بدنه و رفع خستگی سازه باشد. به احتمال زیاد در این زمینه توانمندی های داخلی کفایت میکند ، اما در صورت نیاز به کمک گرفتن از کشورهای دیگه ، طیف متنوعی از کشورهای سازنده هواپیما هستند که میتونند در این زمینه کمک حال ما باشند (بطور غیر رسمی البته). کشورهائی نظیر روسیه ، چین ، اوکراین ، برزیل ، اندونزی ، آفریقای جنوبی ، حتی ترکیه !! و ... پوشش بدنه : بارها توسط مقامات دفاعی ما اعلام شده که ما توان تولید مواد جاذب رادار رو داریم. پس چه بهتر هست که بدنه تایگرهای بازسازی شده رو با مواد جاذب رادار پوشش بدیم تا توان ماندگاری اون ها رو در میدان نبرد افزایش بدیم. اما اگر خودمون توان تولید این مواد رو نداریم ، بهتر هست که بیخیال این بخش بشیم. چون هم کشورهای کمی از این دانش برخوردار هستند ، هم این اندک کشورها چنین چیزی رو در اختیار ما قرار نمیدهند و اگر هم قرار بدهند پول خون اجدادشون رو طلب خواهند کرد. مخازن سوخت : یکی از عمده ترین مشکلات تایگرها ، برد نه چندان زیاد عملیاتی و مداومت پروازی نه چندان زیاد اونها هست. میشود با مخازن سوخت خارجی این مشکل رو حل کرد. اما بخاطر محدودیت تعداد پایلون های حمل سلاح توسط این پرنده رزمی ، اینکار مقرون به صرفه نیست. پس بهتر است که از مخازن سوخت تطبیقی استفاده کنیم. ( تجربه ای که برزیل با تایگرهاش با موفقیت پشت سر گذاشت ) . در این حوزه هم علاوه بر توانمندی داخلی ( که احتمالا موجود هست و قادر به ساخت این مخازن هستیم ) در صورت نیاز میتونیم از کمک غیر رسمی شرکت ها و کشورهای خارجی هم استفاده کنیم. لوله سوخت گیری هوائی : طبیعتا دارا بودن این مزیت برای یک پرنده رزمی نیاز به توضیح چندانی ندارد و قبلا هم در یکی دو پرنده موجود نهاجا این تجربه به ثمر نشسته است و توان داخلی کافی برای آن وجود دارد. بخش دوم - تجهیزات الکترونیک ( اویونیک ) نصب نمایشگر بالاسری : داشتن هود یا همان نمایشگر بالاسری (HUD) امروزه جزء لاینفکی از جنگنده های رزمی می باشد و ظاهرا در پروژه کوثر هم نشان داده شده که تایگرها توان تجهیز به این قابلیت را دارند. ( توان بومی برای این کار وجود دارد.) نمایشگر چندگانه رنگی درون کابین (MFD) : وجود حجم بالائی از عقربه ها و نمایشگرهای آنالوگ ، حجم بالائی از توجه خلبانان تایگر را به خود معطوف میدارد که با نصب یکی الی دو نمایشگر دیجیتال ، فضای کابین برای مدیریت پرواز توسط خلبان بسیار بهینه خواهد شد. این اتفاق هم ظاهرا در قالب پروژه کوثر اتفاق افتاده ( هر چند واقعا نیاز نیست که هر عقربه را با یک صفحه نمایشگر جایگزین نمود و نهایتا 1 الی 2 صفحه نمایش کافی است ) رادار هوا به هوا : تجهیز اف- 5 های نهاجا به راداری نسبتا قدرتمند ، ضرورتی است که شاید به سختی بشود دلیلی برای رد این نیاز آورد. در صورت عدم توانمندی صنایع داخلی ، شاید بتوان از چین ، روسیه و برخی کشوهای دیگر در این زمینه طلب کمک نمود. سامانه نگاه به پائین و شلیک به پائین : یکی دیگر از ضرورتهای استفاده از تایگر در قرن جدید ، وجود سامانه نگاه به پائین و شلیک به پائین است. تجربه ای در بروز رسانی تایگرهای سنگاپوری هم دیده شد. شاید در این حوزه تکنولوژی کافی در کشور وجود نداشته باشد ، اما شاید بتوان از طریق دیگر کشورها به راحتی به چنین سامانه ای دست پیدا کرد. سامانه ناوبری و هدایت : برای این منظور میتوان تایگرها را به سامانه ناوبری ماهواره ای ( GPS / گلوناس ) مجهز نمود. سامانه تشخیص عوارض زمین : هم اکنون سوخو 24 های نهاجا مجهز به سامانه تشخیص عوارض زمین هستند. این قابلیت به خلبان کمک میکند تا در شب یا شرایط بد آب و هوائی پرواز ایمن تری را پشت سر بگذارد و در تعیین مسیر هم دچار خطا نشود. کابین هماهنگ با دوربین دید در شب : در ارتقاء های F-5 با چنین قابلیتی مواجه نشدم اما سوخو 25 ام اس در بروز رسانی خودش از چنین قابلیت توانمندی برخوردار است که میتواند قابلیت پرواز در شب تایگر را بسیار ارتقاء دهد. سامانه شناسائی دوست از دشمن :پیش از این F-5-2000 های ترکیه به این سامانه مجهز شده اند. تایگرهای ما هم میتوانند با تکنولوژی بومی و در صورت عدم وجود دانش این کار در کشور با کمک چین و یا روسیه به این قابلیت مجهز بشوند. بخش سوم - تسلیحات و توان رزمی پوشاله / شراره : تایگرهائی که ایران خریداری نموده بود فاقد امکان استفاده از چف و فلیر ( پوشاله / شراره ) برای بقاء پذیری بیشتر در میدان نبرد بودند. اما امروزه این ابزارهای دفاعی به جزء لاینفکی در پرنده های رزمی مبدل شده اند و ضروری است که تمامی تایگرهای نهاجا به این ابزارها مجهز بشوند. هر چند ظاهرا در سال های پس از جنگ برخی از تایگرها به این امکان مجهز شده اند. هشدار قفل لیزری و راداری : ضروری است که تایگرهای ما به سامانه هشدا دهنده قفل لیزری و قفل راداری مجهز بگردند تا در برابر موشک های شلیک شده به این پرنده ها ، امکان بقاپذیری بیشتری در میدان نبرد داشته باشند. نرم افزار پرتاب بمب های سقوط آزاد : سوخو 24 در ارتقاء به مدل M2 از یک نرم افزار بهینه شده بهره گرفته است که باعث میشود تا خلبان در مناسب ترین زمان اقدام به رها سازی بمب های خود نماید. میتوان این نرم افزار را از طریق روسیه تهیه نمود و تایگرها را به این نرم افزار مسلح کرد. سامانه هدف گذاری لیزری : با توجه به توان مناسب پهپادی ایران ، امکان عملیات مشترک تایگرها با همراهی پهپادهای رزمی ، خارج از تصور نیست. حال اگر تایگر ها مجهز به سامانه هدف گذاری لیزری بشوند ، میتوانند بزرگترین نقیصه خود ( یعنی توان کم حمل تسلیحات ) را با هدایت پهپادهای رزمی ایرانی به سمت هدف بصورت قابل قبولی ارتقاء ببخشند. جنگ افزار : در این زمینه طیف متنوعی از تسلیحات هواپایه در ایران ساخته شده است که امکان نصب بر روی تایگرهای آپگرید شده پارسی را دارند. ============== به اعتقاد بنده با این ارتقاء ها و رسیدن به استاندارد جنگنده های نسل 3.5 تایگرهای ایرانی میتوانند در دوران معاصر هم ، همچنان بازو و کمک حال موثر نهاجا باقی بمانند. البته ممکن است که برخی از این بروزرسانی ها بر روی برخی از تایگرها انجام پذیرفته باشد ، اما ارتقاء کامل این گزینه هابر روی عمده تایگرها است که میتواند یک تایگر متناسب با صحنه نبرد امروزی را تحویل نهاجا بدهد و نه برخی ارتقاء های ناقص پ.ن 1 : ممکن است که برخی از این ارتقاء ها بر روی تایگر امکان پذیر نباشند. پس دوستان به بزرگی خودشان ببخشند پ.ن 2 : ممکن است برخی دوستان هم پیشنهادات دیگری برای ارتقاء تایگرها داشته باشند که خوشحال میشوم که با این پیشنهادات دوستان هم آشنا بشویم. پ.ن 3 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
  22. 1 پسندیده شده
    حالا شد،.. 4 تا رادار کنترل آتش متحرک داره و کنترل فرماندهیش الزاما وابسته به بشیر نیست و بقا پذیری بیشتری نسبت به اس 300 باید داشته باشه:
  23. 1 پسندیده شده
    از طرف پرسیدن به نظرت چرا هیتلر در جنگ جهانی دوم شکست خورد؟ جواب داد: از منظر یک کمونیست، هیتلر یک اگزیستانزیالیسم پیچیده ای رو بنا نهاد که لیبرالیسم غرب رو دچار تنش کرد و در نتیجه چرچیل در کنفرانس تهران نظریه نسبیت نیچه رو رد کرد و به همین خاطر ارتش هیتلر در سرمای سخت ساحل نرماندی در مقابل قوای رضا شاه شکست خورد. حکایت، دقیقا حکایت شماست که از هر چیزی چند صفحه خوندی و بصورت ترکیبی از هر صفحه یچیزی میچسبونی به هم و آخرش نتیجه دلخواه خودت رو میگیری. ورودی هوا چه ربطی داره به لرکس و گردابه و اسلت و پسگرایی و پیشگرایی بال؟ چه ربطی داره به جدایش روی بال؟ جدایش لایه مرزی در نوک بال منجر به roll میشه یا pitch-up؟ اصلا یه نگاه به نمودار طولی عرضی سمتی هواپیما انداختی؟ بله، با تنظیم دقیق گردابه ناشی از لرکس و یا کانارد با گردابه های cross flow یک بال دلتایی، میشه یک گردابه در مخالفت cross flow بال ایجاد کرد و استال لبه حمله رو در زوایای بالا تاخیر انداخت که یعنی هواپیما در زاویه حمله بالاتر پایدار میمونه و مانورپذیری افزایش پیدا میکنه. مثل شکل زیر حالا این چه ربطی به لایه مرزی داره که در هر خط صد مرتبه لایه مرزی و قانون مومنتوم و .... رو تکرار میکنی؟ اصلا همه این ها چه ربطی به ورودی هوا داره! انصافا چطور تونستی جدایش آنی یک لرکس رو به جریان متخلخل و جریان متخلخل رو به ورودی هوا ربط بدی؟ ذره ای در مورد پیشران ها مطالعه کرده بودی متوجه میشدی که اصلی ترین مولفه طراحی یک ورودی هوا اینه که جریان رو بصورت steady state- steady flow به ورودی کمپرسور تحویل بده، قوی ترین موتورهای جهان در اثر برخورد به کوچکترین جریان آشفته دچار استال و برهم خوردن تعادل پره ها میشن و اگه این جریان آشفته از مدت معینی بیشتر به موتور وارد بشه، موتور حتی تا مرحله منفجر شدن هم پیش میره. حالا ما اومدیم و از عمد گردابه وارد ورودی هوای قاهر کردیم تا مانورپذیری!!!!!!!!! افزایش پیدا کنه؟ خدایا توبه! اخه چرا در مورد چیزی که ذره ای درموردش نمیدونی اینطوری نظر میدی؟ تمام پیشرفت هایی که در آیرودینامیک اتفاق افتاد، هوابرهای سوپر کریتیکال، سری 64 ناکا، conical camber، sc3، مفهوم sears haack body و... (تا صبح هم مثال بزنم تموم نمیشه) همه و همه در دهه 60 میلادی و با شکوفایی کامپیوترها در آمریکا اتفاق افتاد، نرم افزار هایی مثل wave drag by area rule - sonic boom - w12sc3 - supersonic inlet - conical relaxation - و ... همه در متعلق به دهه 60 میلادی هستند که هنوز هم که حدود 50 سال از تاریخ انقضاشون میگذره، ناسا حاضر نشده تا کدهاشون رو منتشر کنه حتی تا قبل از دهه 50 میلادی هم هیچ بنی بشری جریان اطراف یک جنگنده رو با معادلات! که هزاران شرط و استثنا و حالت خاص دارند پیش بینی نمیکرد و اصلا هم نمیشه پیش بینی کرد. اول یک مقیاس کوچک درست میکردند، بعد با قرار دادن در تونل باد با رد دود و گاز یا با عبور دادن جریان آب و رنگ از روی مقیاس به وجود، نوع و شرایط جریان ها پی میبردند و اونوقت مشخصه های جریان رو با محاسبات تخمین میزدند. همین حالا هم با وجود ابر کامپیوترها آزمایش های تونل باد و آب جزو لاینفک طراحی حساب میشن. اگر قرار بود کسی با حل معادلات ناویر استوکس و تئوری باکینگهام و کوتا جوکوفسکی و قانون بیوساوارت و... ، بتونه جریان اطراف یک جنگنده رو پیش بینی کنه و چیزی مثل اف 14 طراحی کنه، الان ما 60 اسکادران عملیاتی صاعقه 6 داشتیم و قاهر هم 30 سورتی پرواز تا حالا انجام داده بود. توهم زدی؟ دوباره و دوباره و دوباره مربوط کردن مطالبی که هیچ ارتباطی با هم ندارند. آفرین. این درسیه که از حضور طولانی در تلگرام و اینستاگرام به خوبی یاد گرفتی. اینکه وقتی جواب مستدلی به طرف مقابل نداری، شروع به شخصی کردن مباحثه کنی ولی مثل اینکه دوباره توهم زدی عزیزم. حالا که بخش جست و جوی سایت درست شده و من هم نمیتونم پست های قدیمی خودم رو ویرایش کنم بهت 10 سال وقت میدم بری و جمله ای رو که به من نسبت دادی پیدا کنی. در ضمن این چیزایی که در مورد گردابه و ایرفویل و .. رو که بلغور میکنی، بنده وقتی تمومش کردم که شما داشتی برای امتحان میان ترم هدیه های آسمانی آماده میشدی اهل این کارها نبودم ولی حالا که شخصی کردن بحث رو دوست داری بزار یکم یادت بدم فکر میکنی این نظرات مشعشع برای کدوم کاربره؟ به نظرت کسی که فکر میکنه با گذاشتن یه سیخ نوک تیز روی دماغه قاهر سرعت قاهر به بیشتر از دو ماخ میرسه و کسی که فکر میکنه موتور قاهر توربورمجته، میتونه در مورد نظرات کس دیگه (اصلا آدم بینهایت بیسوادی مثل من) ان قلت بیاره؟ دوباره و دوباره و دوباره مربوط کردن مطالبی که هیچ ارتباطی با هم ندارند. موضوعاتی مثل عدد ماخ بحرانی و عدد ماخ واگرایی پسا همون قدری به قانون مساحت ربط داره که جریان تداخلی به ورودی قاهر ربط داشت. پسای موجی دو بخش داره؛ wave drag due to lift و wave drag due to volume. عدد ماخ بحرانی و عدد ماخ واگرایی پارامترهای مربوط به wave drag due to lift و قانون مساحت پدیده مربوط به wave drag due to volume هست و هیچ ارتباطی هم به هم ندارند. بزار کمکت کنم، چیزی که در پست قبل هم بهت گفتم و متوجه نشدی اینه که قانون مساحت برای کاهش پسای موجی در ماخ 1 و ماخ بالاتر از 1 کاربرد داره. قاهر اساسا و عملا یک پرنده ی مادون صوته. یعنی چی؟ یعنی اینکه پسای موجی موبوط به قاهر فقط بخش wave drag due to lift رو شامل میشه ( همون بخش عدد ماخ بحرانی که شما میدونی چیه و من بیسواد هیچی ازش نمیدونم) و قاهر به ماخ 1 نمیرسه تا بخوان برای بخش کاهش پسای موجی due to volume قانون مساحت رو لحاظ کنند. تنها چیزی که از قانون مساحت یادگرفتی اینه که در محل اتصال بال به بدنه، بدنه رو یک مقدار فشرده میکنن. انگلیسی ها بهش میگن bottleneck مثلا اف 5 که کاملا مشخصه یا مثلا اف 102 جهنم و ضرر، قاهر هم میگیم مافوق صوت. شما که میگی به محل اتصال بال و بدنه قاهر دقت کنم لطفا به من نشان بده. من نسبت به رنگ خاکستری قاهر کوررنگی دارم هر چی نگاه میکنم کم شدن حجم بدنه را نمیبینم
  24. -1 پسندیده شده
    میزان اهمیت و احتمال تولید انبوه این پرنده رو میشه از اینکه حاضر نشدن حتی بدنه رو رنک آمیزی کنند ، فهمید .... این بیشتر از اینکه رونمایی باشه ، در واقع خبر توقف این پروژه هست ...
  25. -1 پسندیده شده
    درود دوستان یک سوال الان داشتم چندتا پست کاربران می خوندم ارتش سوریه وارد شمال شده. برای بنده جای سوال هستش این ارتش (سوریه) که تجهیزات ضعیف و قدیمی و داغون روس ها رو داره چطوری می خواد جلوی ارتش مجهز و بروز ترکیه بی ایسته که بشدت نیروی هوای قدرتمندی داره ؟