meysam93

Members
  • تعداد محتوا

    50
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

217 نشان افتخار

درباره meysam93

  • رتبه حساب کاربری
    سرجوخه

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ham

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

471 نمایش های پروفایل
  1. مفاهیم همانند روزهای ابتدائی در قدرت هوایی، قدرت سایبری امروزه عنصری حیاتی برای پیروزی‌ست، ولی احتمالا به تنهایی نمیتواند جنگها را پیروز شود که توان کمی در اعمال قدرت دارد گرچه محتمل است که این نیز در آینده تغییر یابد. پس اکنون ضروریست که بفهمیم چگونه در زمین و دریا و هوا باید قدرت سایبری را بکار بست. نظریه قدرت سایبری دو اصل را برای هدایت و جهت دهی قدرت سایبری در سطح عملیاتی پیشنهاد میکند: تضمین آزادی تصمیم‌گیری برای دشمن، و روبرو ساختن دشمن با انتخابی بین دست‌کم دو گزینه بد. برتری سایبری اصل اول را تامین میکند و ممانعت سایبری اصل دوم را. مثال جنگ روسیه-گرجستان بخوبی درستی این دو اصل را ثابت میکند، اما چگونه باید این برتری و ممانعت را بدست آورد؟ با فهم اینکه برتری سایبری اولویت یکم برای ارتش سایبری ست، منطقی ست که در مرحله اول باید تمرکز را بر خنثی کردن توانایی گروه متخاصم در جلوگیری از ارتباطات و مخابرات بین نیروهای خودی قرار داد. و در ادامه توانایی‌های تهاجمی سایبری دشمن، توانایی‌های شناسایی سایبری، و توانایی‌های دفاعی باید اولویت برنامه‌های اطلاعاتی پیش از درگیری قرار گیرند، و همچنین تمامی اهداف و مراکز مهم که در شروع جنگ باید توسط عملیات‌های میدانی یا سایبری سرکوب یا نابودی شوند. در مرحله بعد حملات سایبری باید معطوف اهدافی شوند که خیلی به جنگ مرتبط نیستند اما دشمن باید از آنها حفاظت کند مانند اتک روسیه به شبکه‌ی نهادهای تحقیقاتی آموزشی(به نام گِرِنا جورجیا) که تیم پاسخ سریع کامپیوتری گرجستان(به نام سرت جورجیا) را از پرداختن به نبرد بزرگتر باز داشت، و بطور کلی هر هدفی که توان دشمن را از نقاط کلیدی به سمت خود منحرف کند. در مرحله سوم باید حملات سایبری را برای بازدارندگی اطلاعاتی از نیروهای واکنش سریع میدانی و نیروهای تعمیرات و بازیابی سایبری بکار بست تا در توانایی آنها برای دفع مؤثر حملات اخلال ایجاد کند. در مجموع این اقدامات بایستی قدرت یک سازمان سایبری را خنثی یا منحرف کند و یا توان تشکیلاتی آن را از هم بپاشاند. اهداف ممانعت سایبری مهمترین اهداف بعدی در کارزار سایبری رزم مشترک هستند، ابتدا در سطح عملیاتی و سپس در سطوح تاکتیکی و راهبردی. در سطح عملیاتی، معادل امروزی مراکز ترمینال خطوط آهن (که در ج.ج.د در اولویت حملات بازدارندگی هوایی بودند) مراکز تبادل دیتا ست که به نام مراکز ادغام اطلاعات هم شناخته میشود. مراکز دیتا در مقایسه با سیستم های دفاعی نظیر جنگنده و تانک و زیردریایی تعداد بسیار کمتری دارند و همان نقاطی در شبکه ارتباطی هستند که دیتای خام را جمع‌آوری، پردازش و به اطلاعاتی تبدیل میکنند که در دسترس نیروهای نظامی قرار خواهد گرفت تا درک مشترکی از صحنه رزم داشته باشند مراکز ادغام دیتا در فضای سایبری حکم مرکز ثقل را دارند زیرا که در محوریت همه چیز هستند. در سطح عملیاتی شامل نقاط کنترل و فرماندهی و نقاط پردازش اطلاعات و گشت، پایش، شناسایی، ترجمه و انتشار میباشد. بوسیله نابودسازی، مختل کردن یا بی‌اثر ساختن این مراکز تردد، ممانعت سایبری توان میدانی نیروی متخاصم را در جابجایی و بکارگیری نیروی خود در فضا و زمان مناسب محدود میکند. فارغ از هرگونه استتار و پوشش و فریب در فضای سایبری مراکز دیتا مجبورند مکان خود را (مثل آدرس آی‌پی) تا حدی در دسترس قرار دهند تا بتوانند به دریافت و ارسال دیتا ادامه دهند. مراکز دیتا به طور تقریبا قطعی نسبت به حملات سایبری آسیب پذیرند چونکه شدیدا وابسته به اتصال به یکدیگرند، قدرت یک شبکه با هر چه بیشتر شدن کاربرانش افزایش پیدا میکند، اگر این نقاط بطور گسترده بهم متصل نباشند بی‌کاربرد و بی‌ربط به توان رزمی دشمن هستند و میتوان نادیده‌شان گرفت از دست رفتن نقاط مرکزی اطلاعاتی باعث عدم قطعیت در سطح عملیاتی میشود و دشمن را مجبور به اتکا بر توانایی تاکتیکی خود میکند. به نوبه خود، توانایی دشمن در بکارگیری سطوح تاکتیکی خود بستگی به شبکه و پیوندهای ارتباطی تاکتیکی دارد. پس ممانعت سایبری در سطح عملیاتی همچنین تقش و اهمیتی در مختل کردن ارتباطات اطلاعتی در سطح تاکتیکی دارد پیوندهای ارتباطی تاکتیکی مهمترین هدف بعد از مراکز ادغام داده هستند. در سطح تاکتیکی هر گره (برای مثال جت جنگنده، گروهان پیاده، ناوشکن) خود دارای سطحی از قابلیت های مراکز ادغام دیتا ست و به ندرت در یک گره آنقدری اطلاعات متمرکز است که اتک دادن به آنها در سطح سایبری اثر زیادی داشته باشد. هرچند، اطلاعات تاکتیکی آنقدر لحظه‌ایست که حتی وقفه‌های کوتاه در ارتباط میتواند اثرات منفی قابل توجهی بر عملکرد هر واحد تاکتیکی در دریافت دیتا قبل از بلااستفاده شدن آن در تصمیم‌گیری داشته باشد در نتیجه، مختل کردن شبکه ارتباط تاکتیکی و نه از کار انداختن گره‌ها هدف مناسب ممانعت سایبری در سطخ تاکتیکی ست. قطع کردن این لینک ها میتواند باعث تاخیرهای کوچک اما پر اثر در حلقه تصمیم‌گیری حریف شود تا یک برتری تاکتیکی برای نگاه اول-شلیک اول-شکار اول به نیروهای خودی بدهد. با متمرکز ساختن قدرت سایبری بر بدست‌آوردن و حفظ برتری سایبری و ممانعت سایبری در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، نیروهای مشترک میتوانند قابلیت‌های خود را به حداکثر رسانده و در تصمیم‌گیری دست برتر را بدست آورند. در رزم مشترک، کارزار هوایی ست که بیشترین نفع را از اثرات برتری و ممانعت سایبری علیه مراکز ادغام داده و ارتباطات تاکتیکی میبرد. گرچه قدرت سایبری از عملیات زمینی و دریایی نیز پشتیبانی میکند، این کمپین هوایی‌ست که در رأس رزم مشترک است. از زمان ج.ج.د قدرت هوایی، نیروی طلایه‌دار هر عملیات زمینی یا دریایی ایالات‌متحده را تشکیل داده است. بعلاوه، قابلیت نیروهای هوایی مدرن در بعمل آوردن جنگ موازی در قالب آنچه که اولین بار در جنگ خلیج فارس ۱۹۹۱ بکار گرفته شد، بطور حیاتی وابسته است به استفاده از قدرت سایبری برای آگاهی محیطی، ارتباطات و شناسایی. به اضافه اینکه، قابلیت دشمن برای شکست دادن جنگنده‌های پنهانکار در مخفی شدن از رادارهای دفاع هوایی ریشه در قلب مرکز ادغام داده‌ها دارد. قدرت سایبری همان ترجمه‌ی یکپارچگی در دفاع هوایی یکپارچه است. با متصل گردیدن سنسورهای دفاع هوایی و شلیک‌کننده‌ها به یکدیگر، میتوان یک تصویر کلی با نواقص کمتر از هوافضا بدست آورد هرچند، بدون یک شبکه برای اتصال چندین سنسور، لانچرهای موشکی سطح به هوا مانند یک مدافع تنها در نبرد تن به تن میشوند، نبردی که جنگنده پنهانکار از سال ۱۹۹۱ بارها ثابت کرده میتواند از پسش برآید. ممانعت سایبری که در پشتیبانی نیروهای هوایی بکار رود میتواند بطور چشمگیری ماموریت‌های داده‌شده به نیروهای هوایی را آسان سازد، یعنی نفوذ به سیستم دفاعی دشمن در لایه‌های بیرونی در زمانی که بیشترین کشندگی را دارد. هزینه یک نبرد هوایی بدون برتری سایبری بسیار گزاف است. آخرین باری که نیروی هوایی ایالات‌متحده برابر یک سیستم دفاع هوایی دشمن جنگید در حالیکه از برتری‌های سایبری بهره‌ای نداشت جنگ جهانی دوم بود، خدمه هوایی آمریکا نسبت به نیروهای دریایی که در اقیانوس آرام میجنگیدند احتمال زنده ماندن کمتری داشتند. بعلاوه عملیات‌های هوایی بسیار سریعتر از عملیات دریایی یا زمینی پیش میروند. نیروهای سطحی ده‌ها مایل در ساعت جابجا میشوند در حالیکه نیروهای هوایی صدها مایل در ساعت. نیروهایی دریایی و زمینی-مشابه نیروهای پیاده ج.ج اول که کندتر از آن بودند که که یک نفوذ در خط دشمن را به یک شکست برای دشمن تبدیل کنند- همانقدر کند خواهند بود که از برتری‌های جاری که توسط ممانعت سایبری ایجاد شده مثل نیروهای هوایی بهره ببرند. جمع‌بندی قدرت سایبری در رزم مشترک حیاتی ست. عملیاتهای نظامی فضای سایبری باید اولویت خود را کسب و حفظ برتری و ممانعت سایبری برای حمایت از عملیات میدانی و بویژه کارزار هوایی قرار دهند. بعلاوه عمیلاتهایی که برای کسب برتری سایبری انجام میشود باید متمرکز بر خنثی سازی توانایی های تهاجمی و قابلیت های شناسایی دشمن باشد و در پی آن سرکوب توانایی‌های دفاع سایبری. حملات ممانعت سایبری نیز باید علیه مراکز ادغام داده و پیوندهای تاکتیکی داده‌ها انجام شود. در کنار یکدیگر، برتری سایبری و ممانعت سایبری یک برتری قدرتمند برای داشتن ابتکار تصمیم‌سازی در رزم مشترک ایجاد میکنند، که اثر تجمعی آن مجبور ساختن دشمن به انجام اشتباهاتی ست که در ادامه کارزار برایش مهلک خواهد بود. پایان.
  2. یک چیزی رو جا انداختی از این ۱۵۰۰ تریلیون ۱۳۰۰ تاش تو بانک هاست و عددیه باقیش در گردشه که نرخ وحشتناکیه. تو امریکا شصت هفتاد درصد پولها در گردشه. کلا برای مقایسه حجم اقتصاد نمیشه ارقام رو ملاک قرار داد شاخص های زیادی هست باید همه رو با هم دید مشکلات اقتصاد ما با تعویض مدیر و قاضی درست نمیشه چون مشکل سیستمی هست قانون مشکل داره نگاه کنید شاخص سهولت راه اندازی کسب و کار ما کجائیم و ممالک مرتجع عرب کجان حالا شما مدیر عوض کن چه تاثیری میذاره؟! اصلا مدیر کدام نهاد اقتصادی رو میخوای عوض کنی؟ درد همینجاست که اصلا نباید این نهادها و انحصارها وجود داشته باشن نه اینکه چه کسی بالای سر فلان نهاد باشه یکی دیگه از دردهای کشور نظام بانکیه که این اگر بخواد اصلاح بشه قبلش خیلی های دیگه باید عوض بشن تا نوبت برسه به بانکها
  3. یک خبر از سایت گاردین در مورد سفر مقتدا صدر به عربستان https://www.theguardian.com/world/2017/aug/18/saudi-arabia-talks-alliance-rebuild-iraq-return-arab-fold
  4. سن زیادی ندارم ولی متاسفانه واقعیت های زیادی که تا الان دیدم اینطور بهم میگن که کسانی که حضور امثال استاد رائفی (سلبریتی دست ساز) رو در مسائل مختلف میخوان باعث خانه نشین شدن متخصصان کشور هستند. تبلیغات عوام گرایانه هرچقدر هم هزینه داشته باشه میپردازند تا مبادا به استبداد تحمیق آسیبی وارد نشه. این برخی ها هم که میشمارید نیازی به یادواره ندارند! کشور در تمام مسائل به یک سیستم سالم نیاز داره. شما و سایر عزیزان هم متاسفانه خودتان متوجه نیستید و ناخودآگاهانه جهتدار قضاوت میکنید و بر سوءمدیریت ها چشم پوشی میکنید انگار نه انگار که چه ارقامی که از بیت المال این وسط پایمان نشده برای چه چیزهایی... سخته که ببینی کسانی که دروغهای خودشان را باور کرده اند فقط زمانی واقعیت را قبول میکنند که به نفعشان باشه حالا این نفع مادی بود یا غیرمادی هیچ فرقی نمیکنه و در غیر اینصورت یا سعی در تحریف واقعیت میکنند و یا از ریشه انکار. بنظرم این هم ریشه در خودشیفتگی جمعی تاریخی ایرانیها داره (نارسیسیسم) در مورد این ماکت هم نقد کننده ها نقد کردند و خواندیم و واقعیت واضح و مشخص پیش روی شماست دیگه حمایت میکنید از چی دقیقن؟ از سوءمدیریت و..؟؟
  5. meysam93

    گزارش مشکلات سایت

    پست های مخفی شده برای من قابل مشاهده هست و شاید همین باعث شده موقع باز کردن تاپیک به آخرین پست ارسال شده/خوانده نشده هدایت نشم و باید اسکرول کنم
  6. meysam93

    قرارداد خرید هواپیمای ایرباس

    جناب راستین جواب سوالات شما رو دادن تو صفحات قبل هم صحبت شده بود و قانع کننده بود شما اصلا پست ها رو میخونی یا فقط تکرار مکررات میکنی؟ درباره امار و اطلاعات هم که شما و ما و بقیه همه میپرسیم و میخوایم بدانیم بیا که تو حکومت ما کلا عمومی کردنش حرامه فقط به اطلاعات عمومی موجود میشه استناد کرد http://www.tarabarnews.com/view/78288/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D9%A1%D9%A2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1 در نوروز سه‌میلیون و ٣٥٩هزارو ٦٩٨ نفر با هواپیما، یک‌میلیون و ٥٩٣هزارو ٢٥٦ نفر با قطار و شش میلیون و ٩٣٩هزارو ٦٣٤ نفر با اتوبوس، مینی‌بوس و سواری عمومی سفر کرده‌اند. اولای تاپیک که الله الله میکردن که صنعت داخلی داشتیم و با خرید لوازم ضروری مملکت که توان ساختش رو به هیچ وجه نداریم زمینگیر شد حالا هم اصرار بر مطالب کلی و بی سر و ته که برای خرید تحقیق نشده از رو هوا امار دادن دوستان لطفا ادامه ندید راه باز بشه لاقل چند تا تحلیل هم اون وسطا بخوانیم
  7. این سپر فرات رو حضرات خبرگزاری فارسی زبان خارجی مبارزه با داعش اعلام میکنن و چیزی از اشغال شمال سوریه توسط النصره و اکراد نمیگن. خبرگزاری داخلی هم که کلا هیچی نمیگه و همین دست ترکیه رو باز گذاشته هرکاری میخواد با ظاهرسازی بکنه. حالا یا طبق معمول داخلی ها سرشان مشغول به تولید محتوا برای مصرف داخلی و تحمیق هست یا اعلام کردن واقعیت قضیه رو به ضرر دیدن که در هر حالت فکر نکنم خیری در عمل برسانه در این جنگ. ضعیف و بد کار میکنن خبرگزاری های ما نتیجه ش رو هم خواهیم دید حالا الان صحبت از تجزیه سوریه یا فدرال سازی بکنن ولی این جماعت جیش اردوغان حتی اگرم ترک مخاصمه بکنن بازم تا ابد که بیکار نمیشینن دوباره درگیری رو شروع میکنن یک روز الانم که به قول خودشان با موفیقت به پایان رسید و دگ بیرون برو نیستن کار رسانه ای هم که انجام نشده در برابر این حرکات دگ باقیش رو خودتان برید..
  8. ببخشید فکر نکنم همه جای دنیا هم اینجوری باشه فقط هرجا پای رفیق ولادیمیر باز شده اینجوره. باید گفت روسیه هم عین ما حاکمیتش چیزه که مردمش اینطور گفتن. اگر از داخل مردم محروم شده باشن از منافعی که در خارج بدست بیاد به مردم چیزی میخواد برسه؟؟
  9. meysam93

    "اخبار برتر نظامی "

    هیچ معجزه ای در راه نیست اگر در باز نشه که خرید بکنی از جایی مثلا سوئد یا چین به هیچ چیزی نمیرسیم تهش چیزی که بسازیم اونقدر عقبتر از منطقه خواهد بود که ساختش بیفایده میشه. اگر خرید نشه با تولید و ملی جایی نمیرسیم یعنی بخوایم بسازیمم باید وصل باشیم به تامین کنندگان قعطات و فقط طراحی مونتاژ کنیم وگرنه صفر تا صد رو بخوای خودت تکی همه رو بری فکر نکنم جواب بده بعله مدیریت خوب حرکت میده به سیستم ولی توی سیستمت یهویی علم و دانش که معجزه وار وارد نمیکنه. باید نیاز فوری رفع بشه بعد صحبت از تحقیق و تولید کنی. مصاف هم شما ببین تولید میشه یا تا ابد تحقیقاتی باقی میمانه..
  10. meysam93

    تانک کرار

    اقا وقتی گفته میشه موتور و توپ اجزای اصلیه (که توان طراحی و ساخت نداریم طبق مطالب همین تاپیک) و در بررسی‌های اساتید در این دو قسمت تغییری در کرار نسبت به تی۷۲ دیده نشده میشه تقریبا مطمئن نتیجه گرفت این پروژه تی۷۲کرار فقط یک ارتقاء هست روی تعداد تانک های موجود برای رفع یک سری نیازهای فوری و تمام. حالا طراحیش با کمک بوده یا بومی بوده یا جهش بوده یا طبق برنامه قبلی یا.. در جای خود مهم ولی اینجا مسئله تولید هست که مهمتره به قول جناب ادمین این سخت افزار ارتقاءیافته (یا بگیم این ارتقاء خاص بر روی سخت افزار قدیمی) کدام نیاز ما رو برای پاسخ به تهدیدات حال و آینده رفع میکنه؟ برنامه بعدی چیه یک ارتقاء دیگه روی پلتفرمی که به تهش رسیده؟ و بعدش؟ اگر برنامه فعلی اینه که ی بودجه محدودی هست اونو بزنی روی کرار۷۲ و تمام که خب این بنظر ی عامی مثل من زیاد عقلانی نیست که ایران بخواد بودجه رو بده پای تولید این تانک قدیمیتر که در برابر تجهیزات حضرات همسایگان زیاد برتری نداره یعنی دیگه حداقل در بلند مدت پاسخگوی نیازهای ما نخواهد بود اگر تولید اتفاق افتاد که این قطعا تحت لیسانس روسیه خواهد بود اون موقع عزیزان سیاستهای وزارت رو نقد کنند ولی فعلا دگ خود کرار تا حد زیادی معلوم شده چی هست (با همه مزایا و نواقصش) و بحث و اصرار بر سر چی بودنش یجورایی تمام شده هست و هایپ رونمایی هم خوابیده دگ البته در مورد تولید این موضوع هم هست که اگر ایران قصد تولید داره و هدفش هم یک تانک رزمی پیشرفته هست و پلتفرم هم شبیه به تی۷۲ هست خب چرا یکراست نره برای تی۹۰ همونطور که اعلام شده بود؟؟ ما اگر زیرسیستم ها مال خودمان هست خب همین رو نمیشد روی تی۹۰ اعمال و شخصی سازی کرد؟ با این وجود خیلی بعید نمیتونه باشه که کرار پوششی باشه برای خرید و مونتاژ تی۹۰ که یخه مان رو نگیرند در سطح دنیا یا هم که کرار کلا همین ارتقایی هست که میبینم و تمام و تصمیم بر این شده که نسخه بومی طراحی و خریداری بشه در آینده که گام بزرگی هست و الزامی و تحسین برانگیز اما هزینه بر و زمان بر با ریسک ها و البته بقول عزیزان باید واقعگرایانه دید از قدرت صنعتی ایران بر میاد اون چیزی که ما میخوایم یا نه چون با وضعیت فعلی انتظارات زیادی داشتن بیهوده هست مگر اینکه آب از چندین جا وصل بشه تا سالهای سال بعد نتیجه ش رو انشالله ببینیم
  11. خبری از تاکسی کردن جنگنده جدید نشد؟
  12. همین ایدئولوژی هم که میگید در عمل اجرا نشده و خودش شعار بوده برای تحمیق مردم و بعنوان یک پوششی برای اینکه حضرات بتونن به فساد و دزدی مشغول بشن و هر وقت نیاز شد ازش مایه بگذارن و مشکلات حاصل از فسادشان رو به اسم هزینه ای که برای حمایت از مظلومان فی سبیل الله پرداخت میکنیم توجیه کنن. این قسمتش خیلی بیشتر میسوزانه.. خیلی بیشتر..
  13. meysam93

    قرارداد خرید هواپیمای ایرباس

    اگر اشتباه نکنم تو یکی از همین تاپیکها یک عزیزی گفته بود نمایندگی دستگاه زباله سوز گرفته بوده که البته شهرداریها خریداری نکردن و چند سال دوندگی هم باطل شد بود آخرش. کلا شهرداری هم داستانها داره کلی کار از دستش میاد ولی انتخاب مسئولانش با جهت گیری سیاسی هست با یک انتخاباتی به سبک مجلس عوام (مجلس شورای اسلامی) اون هم برای انجام دادن کارهایی که تخصصی هستن و کشور و مردم بهای این خیانتها و حماقتها رو پرداخت میکنند. در مورد اینکه خرید هواپیما بجای بحث فنی علمی شده یک بحث سیاسی این متاسفانه واقعیته البته خود دولت هم هیچ گزارش توجیهی بابت این خریدها بیرون نداده و خودش هم بی‌توجه به بهره‌ی سیاسی قضیه نبوده. در کل انشا.. که خیر باشه برای مملکت یعنی با وضعیت فعلی اگر ضرر نده ما میگیم سود داد که حداقل ناوگان هوایی زمینگیر و کلا منقرض نشد اونم با وجود تحریمهایی از سالها پیش. در کل نباید موضوعات رو با هم قاطی کرد کشور به همه چیزش نیاز داره حالا اگر بجای خرید در زمینه هوایی سرقطار هزینه شده بود همین عزیزانی که کلی بحث با اصرار کردن که قطار خوبه هواپیما بده میامدن میگفتن چرا دولت فلان نکرد إلی اخره.
  14. شما ی نگاه به مملکت خودمان بنداز ببین چه وضعیتیه ما خودمان دیوار در حال فرو ریختنیم اون روزی که وضع تو عربستان عوض شه ایران هم خیلی چیزا عوض شده مهم اینه که اگر (یا بگیم وقتی که) این پیشبینی شده ها اتفاق افتادن ما در چه وضعی خواهیم بود اقتصاد که ریشه قدرت هست تو مملکت ما بار خره! شما پول نداشته باشی هیچی نداری و با دست خالی میخوای چی کنی؟؟ چه نوع قدرتی ما در منطقه میخوایم چه منافعی داریم؟ هدف دقیقا چیه؟ بنظر من پر واضحه که مانع رسیدن ایران به خواسته هاش اول همین اقتصادی هست که با فساد یا حماقت یا سیستمیک فلج شده و با وجود همچین مانعی مهم نیست عربستان چی بشه یا چی نشه برای ما در هر صورت شکست های بیشتر در راهه... ما خیلی همت کنیم بتونیم تو همین سازمان اکو موفق باشیم این فکر که باشیم ژاندارم منطقه هیچجوره سازگار نیست با ما (در وضعیت فعلی و حداقل سالهای نزدیک) و باید واقعیت رو قبول کرد. والا بنظر من اگر سیستم حاکمیت عاقلانه در منطقه ما حاکم باشه ایران باید تلاش کنه همه رو جمع کنه یکجا در یک اتحادیه که به نفع همه خواهد بود.
  15. اگر اشتباه نکنم این دو نقطه مداری که میگن قبل از انقلاب ثبت شده بوده و این یک مدت زمانی داشته و اگر کشوری نتونه که تو این مدت بکار بگیره اینها رو از دست میرن یعنی یکجور انقضا دارن که فکر نکنم خیلی ربطی به برجام و.. داشته باشه